Własna firma może się wydawać znakomitym sposobem nie tylko na uwolnienie się od więzów, które narzuca nam etat, ale również odniesienia finansowego i życiowego sukcesu. Przedsiębiorcy – choć mają na głowie wiele obowiązków – często doceniają pewnego rodzaju wolność, elastyczność i możliwość pracy na własny rachunek.
Jak wynika z danych zebranych w raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce przygotowanym przez PARP, w 2022 roku działało 2,26 mln przedsiębiorstw, a aż 97% z nich to mikrofirmy. W latach 2008–2022 liczba przedsiębiorstw nowo powstałych była (poza latami 2009 i 2011) wyższa niż zlikwidowanych. W 2020 r. powstało i rozpoczęło działalność 240 170 przedsiębiorstw. Do 2021 r. na rynku aktywnych było 160 048 z nich. Dane pokazują, że pierwszy rok działalności przeżyły w Polsce nieco ponad dwie na trzy firmy (spośród firm założonych w 2020 roku do 2021 przetrwało 67,1%) 33.
Widać więc, że Polaków nie trzeba namawiać do zakładania własnego biznesu. Jednocześnie jednak niemal co trzeci początkujący przedsiębiorca spotyka się z problemami nie do pokonania. Dobry pomysł na biznes to podstawa, choć konsekwencja w jego wdrażaniu jest nawet ważniejsza. Warto więc zastanowić się nad tym, czym chcesz się zajmować, opracować odpowiedni plan i realizować swoje marzenia.
Sprawdź również: Na ile opiewają koszty działalności gospodarczej?
Własna firma – prościej, niż myślisz
Osoby, które mają świetny pomysł na dochodowy biznes, często stają przed poważnymi dylematami. Nic w tym dziwnego – własna firma to w końcu poważne zobowiązanie i nowe obowiązki. Twierdzenie, że te z pewnością przerosną początkujących przedsiębiorców, jest jednak całkowicie błędne. Samo założenie firmy jest niezwykle proste i na dobrą sprawę będziesz w stanie przejść przez cały proces w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut online. Zawsze można także połączyć rejestrację z zakładaniem konta firmowego, gdyż coraz więcej banków proponuje tę opcję swoim klientom. Dzięki temu udaje się zaoszczędzić jeszcze więcej czasu i nerwów związanych z regulowaniem formalności.
Skupienie na biznesie
O ile założenie własnej firmy nie jest wielkim wyzwaniem, zdecydowanie trudniej jest z jej prowadzeniem. Posiadając sprawdzony pomysł na firmę jednoosobową, nie musisz jednak martwić się o kwestie podatkowe, rozliczeniowe czy prawne: od tego są w końcu specjaliści, którzy zajmą się wszystkimi aspektami odciągającymi Cię od zarządzania nową działalnością. W dobie błyskawicznego rozwoju technologii cyfrowych ich usługi są zdecydowanie tańsze i bardziej elastyczne: wykupując abonamenty, będziesz w stanie sporo zaoszczędzić, a cały kontakt z księgową czy prawnikiem ograniczyć do korespondencji mailowej lub telefonicznej. Na Twojej głowie pozostaną jedynie obowiązki bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności. Oczywiście – wiąże się to również z dodatkowymi kosztami. Z tego względu tak ważne jest dokładne opracowanie pomysłu na własny biznes i przygotowanie rozbudowanego planu, który pozwoli odpowiednio sterować losami nowej działalności.
Przeczytaj też: Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności – czy masz szanse je uzyskać?
Twój sposób na biznes - inspiracje na rok 2023
Prowadzenie firmy powinno być satysfakcjonujące nie tylko pod względem finansowym, ale również mentalnym, jej profil powinien zgadzać się z Twoimi zainteresowaniami i umiejętnościami. Wykonywanie wymarzonego zawodu na własny rachunek to znakomity sposób na samorealizację i odniesienie biznesowego sukcesu. Przy tym nic tak nie cieszy, jak dzielenie się pasją z innymi.
Jeśli szukasz pomysłu, możesz pomyśleć m.in. o:
-
Franczyzie - często pomijanym kierunkiem myślenia przy zakładaniu firmy jest przejrzenie obecnych na rynku ofert franczyzowych. Może to być jednak doskonałym pomysłem na rozpoczęcie własnego biznesu. Franczyza to model biznesowy, w którym właściciel marki (franczyzodawca) udziela innej osobie lub firmie (franczyzobiorcy) prawa do prowadzenia działalności gospodarczej pod jego nazwą i zgodnie z ustalonymi standardami w zamian za opłaty czy prowizje. Nie daje to pełni swobody i czasem może niewiele różnić się od etatu, jednak w wielu przypadkach daje gwarancje, że otrzymujemy sprawdzony już pomysł na biznes, który możesz zacząć praktycznie od zaraz.
-
Dropshippingu - to z kolei model biznesowy e-commerce, w którym sprzedawca nie przechowuje produktów, które oferuje, na stanie. Zamiast tego, kiedy sprzedaje produkt, zamawia go od trzeciej strony (często producenta lub hurtowni), która następnie wysyła towar bezpośrednio do klienta. Ten biznes online przeznaczony jest dla tych, którzy nie boją się mediów społecznościowych, umieją stworzyć własną stronę internetową oraz nieobce są im platformy sprzedażowe, jak allegro czy ebay. Zaletą tych rozwiązań jest szybkie i niskokosztowe założenie własnego biznesu oraz skupienie się na obsłudze potencjalnych klientów bez zajmowania się kwestiami logistyki.
-
Karierze trenera personalnego: świadomość zdrowotna wśród Polaków zaczyna rosnąć i coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z konieczności zadbania o własne zdrowie. Wybór nie musi ograniczać się tylko do asystowania w siłowni i budowania odpowiedniej sylwetki. Dużo rynkowej przestrzeni odnajdą również m.in. instruktorzy pływania czy narciarstwa.
-
Zostaniu dietetykiem: podobnie, jak w kwestii trenerów personalnych coraz więcej ludzi zaczyna patrzeć na swoją dietę. Nawet w małych miastach istnieje szeroka oferta cateringów dietetycznych, jednak jakość oferty często zniechęca do dłuższego korzystania z tej usługi. Dodatkowo jeszcze nigdy nie są w 100 proc. dostosowane do naszych potrzeb i gustów.
-
Rękodziele: umiejętność samodzielnego przygotowywania pięknych przedmiotów użytku codziennego może stać się świetnym pomysłem na własny biznes, gwarantujący przy tym sporą niezależność i – przede wszystkim – satysfakcję. Duża liczba portali sprzedażowych ułatwia przy tym sprzedaż stworzonych przedmiotów. Zaznajomienie się z takimi serwisami, jak etsy.com dodatkowo otwiera przed nami światowy rynek dla naszych produktów.
-
Aranżacji wnętrz i projektowanie ogrodów: osoby z wyczuciem stylu mogą znakomicie sprawdzać się w tym aspekcie i zarabiać na tym niemałe pieniądze. Wraz z błyskawicznym rozwojem rynku nieruchomości rośnie w końcu zapotrzebowanie na specjalistów potrafiących przeobrazić dowolne wnętrze lub otoczenie nie do poznania.
-
Odnawianiu starych mebli i stolarstwie: wiele osób ucieka z korporacji w świat prac, których namacalny efekt możemy zobaczyć natychmiast. Dają nie tylko spełnienie, ale są również ciekawym pomysłem na firmę. Przy tym specjalistów w tym zakresie ze świecą szukać.
-
Korepetycjach: segment usług edukacyjnych rozwija się w szybkim tempie i z pewnością będzie rozwijał się nadal. Osoby posiadające talent pedagogiczny nie są jednak wbrew pozorom skazane wyłącznie na nie najlepiej płatną pracę w szkołach publicznych. Lepszym rozwiązaniem może okazać się założenie własnej firmy i prowadzenie zajęć w jej ramach. Oczywiście można również zdecydować się na współpracę np. ze szkołami językowymi czy ośrodkami szkoleniowymi. Czas Covidu sprawił, że wiele osób przekonało się do edukacji online.
-
Usługach druku na żądanie: dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i silników graficznych, takich jak Dall E2, Mid Journey, Spark, czy Stable Diffusion stworzył segment rynku, gdy osoby z jednej strony tworzą fascynujące obrazy, a następnie ogarniają wykorzystanie popularnych platform sprzedażowych do dokonywanie druku na żądanie na fragmentach odzieży.
-
Tworzeniem planerów i książek dla dzieci: kilka lat temu Amazon stworzył usługę KDP, która umożliwia tworzenie własnych książek i sprzedawanie ich klientom z bogatych krajów. Powstały przy tym całe biznesy takie jak Creative Fabrica, które z kolei umożliwiają pobranie całych wkładów takich książek i stworzenie na ich bazie własnych produktów. To wraz z połączeniem z usługami sztucznej inteligencji daje nowe pole do popisu zarobkowego, szczególnie jeśli znamy się na mediach społecznościowych.
-
Prompt designem/energeringiem: nie da się ukryć, że rok 2023 jest rokiem popularyzacji sztucznej inteligencji. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne firmy oferujące gotowe skrypty bądź zaawansowane prompty na zlecenie ułatwiające pracę innych firm. Zdecydowanie jest to nowy, kształtujący się rynek.
-
Biznesem zwierzęcym: rosnąca świadomość dbania o potrzeby czworonożnych przyjaciół otwiera rynek dla wielu usług takich jak spacery, hotele zwierzęce, mobilni weterynarze, fryzjerzy, dietetycy, czy trenerzy naszych zwierzaków.
-
Przeglądaniem second-handów: osoby znające się na modzie mogą spróbować swoich sił w szukaniu okazji ubraniowych w ciuchlandach w swoim mieście, a następnie sprzedawaniu takiego towaru przez platformy sprzedażowe, jak etsy, vinted, allegro, czy ebay. Efektywne zarządzanie realizacją zamówień i wynajdywanie ciekawego towaru jest kluczem do sukcesu.
-
Usługami sprzątania: mocno niedoceniana branża, a wciąż rozwojowa. Coraz więcej osób decyduje się spędzić inaczej czas niż na sprzątaniu własnego mieszkania. Jeżeli jesteśmy dokładni i nie uznajemy tego rodzaju usługi za ujmę na honorze, jesteśmy w stanie wbić się w niszę, która jeszcze długo nie będzie zastąpiona przez różnego rodzaju automaty.
Sprawdź również: Jak napisać biznesplan?
Pomysł na firmę – kilka porad
Szansa na przerodzenie się pomysłu na biznes w działające sprawnie przedsiębiorstwo zależy od kilku czynników. Warto się im przyjrzeć, bo mogą zadecydować o naszym sukcesie:
-
Zebranie doświadczenia: nad tym aspektem warto popracować jeszcze przed założeniem własnej firmy. Jeżeli do perfekcyjnego wykonywania swoich obowiązków potrzebujemy praktyki lub wykształcenia, zatroszczmy się o to, aby zdobyć je wcześniej. Praca na etacie, wykonywanie dodatkowych projektów, podjęcie szkoleń czy potrzebnych kursów: to wszystko możemy potraktować jako drogę do przekucia pomysłu na własny biznes w dobrze działającą firmę.
-
Powstanie bazy klientów: wiele małych działalności boryka się z problemami związanymi z brakiem klientów. Najlepszym sposobem na przeciwdziałanie kryzysom będzie zebranie grona potencjalnych odbiorców jeszcze przed założeniem własnej firmy. Możemy zdobyć ich, wykonując wcześniej zlecenia czy po prostu przeprowadzając skrupulatny research. Bez tego rzucenie się na głęboką wodą jest bardzo ryzykowne.
-
Rozpoznawalność: ważne, aby Twoja działalność wyróżniała się na rynku. Wybierz dobrą nazwę, opracuj skuteczną strategię marketingową, Jak nazwać firmę? W sposób, który pozwoli klientom i kontrahentom na łatwe zapamiętanie jej danych oraz wzbudzi ich zaufanie. Unikajmy więc zbyt trudnych lub dwuznacznych nazw. Z drugiej strony ucieknijmy również od schematów, które nie są odbierane zbyt profesjonalnie.
-
Analiza rynku: przed rozpoczęciem działalności zastanówmy się, jakie są potrzeby i szanse na rynku, na którym chcemy operować. Jeżeli Twoim pomysłem na własny biznes są usługi o charakterze lokalnym, warto dowiedzieć się, czego oczekuje społeczność, i czy będzie zainteresowana takim produktem lub usługą. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku pomysłu na biznes w domu, w którym korzystać będziesz głównie z dobrodziejstw Internetu.
-
Nie zajmuj się wszystkim: skorzystaj z usług zewnętrznych księgowych, zleć inne działania specjalistom, by samemu skupić się tylko na istocie swojego biznesu.
Zobacz również: Formy opodatkowania działalności gospodarczej – charakterystyka. Którą z nich wybrać dla własnego biznesu?
Bez obaw o pieniądze
Oczywiście jednym z najważniejszych zagadnień, z którym prędzej czy później spotka się każdy pomysł na firmę, są finanse. Nie zawsze, aby odnieść sukces, musimy jednak posiadać olbrzymi kapitał. Początkujący przedsiębiorcy mogą wystąpić o dofinansowanie na start działalności. Jednym z wymaganych dokumentów będzie wówczas biznesplan.
Ten sam w sobie może okazać się jednak pomocny w okresie zamieniania pomysłu na własny biznes w operujący na rynku podmiot. Osoby posiadające własne firmy mogą korzystać z funduszy pochodzących z wielu źródeł, w tym programów unijnych, samorządowych czy oferty urzędy pracy. Oczywiście do dyspozycji pozostają również kredyty bankowe dla przedsiębiorców. Bogaty wybór produktów sprawia, że każdy znajdzie opcję idealnie dostosowaną do indywidualnych potrzeb nowego biznesu. Taki zastrzyk gotówki może znacznie uprościć pierwszy etap działań na rynku i zapewnić fundusze niezbędne do odniesienia sukcesu.
Zobacz też: Marża a narzut. Jaka jest między nimi różnica?