REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Intercity nie przepłaciło za Pendolino

2015-11-20 09:36
publikacja
2015-11-20 09:36

Wielokrotnie padały oskarżenia, że PKP Intercity przepłaciło za pociągi Pendolino. I co? Za bardzo podobne składy Włosi zapłacą prawie dwa razy więcej. Przepłacają też Szwajcarzy.

fot. Łukasz Dejnarowicz / / FORUM

Przed niespełna trzema tygodniami informowaliśmy, że Alstom oraz włoski przewoźnik NTV podpisały umowę na zakup 8 pociągów dużych prędkości Pendolino, wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Nowe pociągi poszerzą obecną flotę operatora, oferując pasażerom dodatkowe połączenia dużych prędkości. Dostarczenie pierwszych pociągów zaplanowano na 2017 r.
Model Pendolino zaprojektowany dla NTV osiągnie prędkość do 250 km/h i jest częścią rodziny Avelia Alstom obejmującej pociągi dużych i bardzo dużych prędkości na całym świecie. 187-metrowy pojazd składać się będzie z 7 członów mogących pomieścić około 500 pasażerów.

Polska za Pendolino zapłaci mniej

Chyba najciekawszą informacją, jaką otrzymaliśmy jest wartość umowy. Opiewa ona na  460 milionów euro za  zakup 8 pociągów wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Oznacza to 57,5 mln euro za jeden pociąg.

W lutym tego roku Alstom otrzymał kontrakt o wartości ok. 115 mln euro na dostawę czterech pociągów Pendolino dla szwajcarskiego operatora kolejowego SBB. Tu cena na pociąg jest prawie dwukrotnie niższa – 28,75 mln euro, ale nie obejmuje kosztów utrzymania składów.

Jak w tym zestawieniu wypada PKP Intercity? Za same pociągi przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za jeden pociąg – dużo mniej, niż szwajcarskie koleje. Natomiast cena wraz z budową zaplecza i 17–letnim utrzymaniem została określona na 665 mln euro – 33,25 mln euro za skład.

PKP Intercity za same pociągi Alstomu zapłaci zatem zaledwie 80 proc. kwoty, jaką zapłacą szwajcarskie koleje SBB. Biorąc pod uwagę koszty utrzymania, polski przewoźnik płaci zaledwie 58 proc. kwoty, którą uiści włoskie NTV.

Więcej = taniej

 Warto zauważyć, że PKP Intercity twierdziło, że konieczne będzie wydawanie 17 mln zł rocznie na utrzymanie pojazdów – stawka za utrzymanie 1,95 euro netto za kilometr oznacza, że 20 pociągów mogłoby przejechać mniej niż 2 mln km rocznie. Tymczasem pociągi przejechały już w tym roku 5 mln kilometrów. Przy większym wykorzystaniu koszty rosną, wciąż jest to jednak wyjątkowo korzystny stosunek cen biorąc pod uwagę, że we Włoszech nie zostanie zbudowane centrum utrzymania.

– Trudno jest porównywać wartości różnych kontraktów. Na przykład liczba zamówionego taboru wpływa znacząco na cenę końcową, a jest w niej zawarty stały koszt adaptacji. Co więcej, koszty utrzymania nie są takie same w Polsce i we Włoszech – mówi Marek Gawroński, rzecznik Alstomu w Polsce.

Co ciekawe, również ze względu na produkcję we Włoszech logistyka realizacji kontraktu powinna być dla Alstomu dużo prostsza. Z drugiej strony, nie można zapominać że okres utrzymania włoskich składów będzie o trzy lata dłuższy.

Czy jest diabeł w szczegółach?

 Czy różnica w cenach składów może tkwić w parametrach technicznych pojazdów? Raczej nie. Alstom przyznaje, że pociągi dla PKP IC i NTV będą zbliżone pod względem technicznym. Wiadomo, że oba typy składów mają prędkość maksymalną 250 km/h, a na pokładzie europejskie systemy sterowania. W obu przypadkach spełnione będą wszystkie normy TSI. To wszystko, co mówi Alstom o ofercie dla Włoch.

Udało nam się potwierdzić, że Pendolino dla NTV, podobnie jak dla Polski, nie zostanie wyposażone w system wychylnego pudła. Co więcej, jeżeli przewoźnik, jak zapowiada, chce tym taborem obsługiwać trasy poza siecią KDP o napięciu 25kV AC, konieczne będzie zastosowanie także systemu zasilania 3kV DC. Polskie Pendolino ma trzy systemy zasilania, mimo że w Polsce występuje tylko napięcie 3 kV. W tym aspekcie także nie widać, za co „dopłacą” Włosi.
Różnica może za to dotyczyć wyposażenia wnętrza. Pociągi AGV, którymi operuje NTV należą do najbardziej luksusowego taboru liniowego świata. Komfort we wszystkich trzech klasach obejmuje m.in. skórzane fotele. Do dyspozycji pasażerów jest telewizja satelitarna, wagon kinowy i bezpłatny Internet (również dostarczany z wykorzystaniem łącza satelitarnego).

W polskim Pendolino instalacja Internetu, za który trzeba będzie dodatkowo zapłacić, nawet się nie zaczęła (opóźnienie prognozowaliśmy już w styczniu). Mimo to tegoroczne zamówienia pokazują, że nawet przy braku konkurencji dla Alstomu w przetargu cena zapłacona przez PKP Intercity nie była zawyżona.

/jm

Źródło:
Tematy
Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Komentarze (47)

dodaj komentarz
~emeryt
Za czasow sp ,,PKP,,istnialy zaklady naprawcze tzw ZNTK ktore utrzymywaly istniejacy tabor Tabor byl taki jakie byly mozliwosci nie odbiegal znacznie od standardow europejskich.Zlikwidowano <>POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE<> tak zlikwidowano !!!Podzielono na spolki spoleczki, zlikwidowano ogolnopolski zarzad przewozow pasazerskich.Za czasow sp ,,PKP,,istnialy zaklady naprawcze tzw ZNTK ktore utrzymywaly istniejacy tabor Tabor byl taki jakie byly mozliwosci nie odbiegal znacznie od standardow europejskich.Zlikwidowano <>POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE<> tak zlikwidowano !!!Podzielono na spolki spoleczki, zlikwidowano ogolnopolski zarzad przewozow pasazerskich. Utworzone z dnia na dzien na majatku przewozow , dziwadlo co dzis zwie sie INTERCITY,nastepnym krokiem bylo tworzenie struktur lokalnych w rozbiciu na wojewodztwa,jak to wyglada dzis??? WIDAC. Gro miejscowosci pozbawiono mozliwosci dojazdu. Jakim prawem uzywa sie zwrotu <> Polskie Koleje Panstwowe<> jezeli z czapki mundurowej usuwa sie ORLA ktore symbolizuje panstwo.Wracajac do meritum, przeciez bankomaty ktore weszly w struktury gospodarcze wola dbac o obcy interes niz o polski.Gdyby przeliczyc te miliardy wyszloby to taniej i z korzyscia dla kraju.Pieprzenie o roznych systemach, predkosciach mozna cisnac laikom. kupie samochod do100 kmw 3sek a mam tylko droge gruntowa, Co mozna sadzic o przewozniku z wybujalymi aspiracjami ktory na durne reklamy wydaje krocie.
~qwerty666
co za durne podejscie autora tekstu, typu: jesli wlosi przeplacaja, to uzasadnia nasze przeplacanie. z kolei jesli jeszcze szwajcarzy do tego przeplacili, to nasze przeplacenie jest juz calkowicie usprawiedliwione. pomijam juz fakt, ze te bullet trainy slimacza sie u nas z predkosciami maks. 160kmh i do tego w ramach kontraktu nie co za durne podejscie autora tekstu, typu: jesli wlosi przeplacaja, to uzasadnia nasze przeplacanie. z kolei jesli jeszcze szwajcarzy do tego przeplacili, to nasze przeplacenie jest juz calkowicie usprawiedliwione. pomijam juz fakt, ze te bullet trainy slimacza sie u nas z predkosciami maks. 160kmh i do tego w ramach kontraktu nie zadbano nawet o siec wifi na pokladzie. cala ta sprawa jest po prostu skandaliczna, nie rozumiem motywacji autora artykulu :)
~TZ
Co za okazja, jak za darmo....
... szkoda ze bez "wahadelka", ze bez internetu.... I w wersji zamarzajacej przy - 4C

Rozumiem ze wg RK to nie mialo wplywu na cene.
Prosze teraz o prownanie do cen pociagow o podobnych parametrach jak polska wersja Pendolino - moze sie okazac ze ten zegarek duzo kosztowal.
~Otik
W podtytule autor pisze stanowczo że pociągi będą "podobne", potem relacjonuje że ALSTOM podał tylko ogólnikowe informacje o różnicach.

Artykuł do śmieci.
~mmm
to że inni mega przepłacili ... nie znaczy wcale, że nawet kupując taniej, my też nie przepłaciliśmy ... tak gwoli logiki ... poza tym czy pociągi o takich parametrach są nam naprawdę niezbędne ...
~dada
Te szwajcarskie są pewnie lepiej wyposażone, co do kolei szwajcarskich to kocham nimi jeździć jeździłem już kilkadziesiąt razy - polecam trasę z Zurychu do Sankt Moritz via Chur w pociągach można nawet za darmochę poczytać gazety i broszury, swoją drogą pkp powinno odkupić od szwajcarskich kolei te które oni złomują Te szwajcarskie są pewnie lepiej wyposażone, co do kolei szwajcarskich to kocham nimi jeździć jeździłem już kilkadziesiąt razy - polecam trasę z Zurychu do Sankt Moritz via Chur w pociągach można nawet za darmochę poczytać gazety i broszury, swoją drogą pkp powinno odkupić od szwajcarskich kolei te które oni złomują i było by ok - podobnie jak z tymi ściąganymi samochodami z Niemiec i Szwajcarii.
~darmowa_gazeta
Wlasnie sobie sprawdzilem ceny w necie, bilet Zurych - St Moritz kosztuje 127 USD.
Czy dalej sadzisz, ze gazeta jest za darmoche?
A moze gazeta kosztuje 127 USD, a jedziesz za darmo?

Jesli myslisz, ze gazeta w pociagu jest za darmo, to serdecznie gratuluje logicznego myslenia, podobne ma PiS, ktore uwaza, ze mozna smialo
Wlasnie sobie sprawdzilem ceny w necie, bilet Zurych - St Moritz kosztuje 127 USD.
Czy dalej sadzisz, ze gazeta jest za darmoche?
A moze gazeta kosztuje 127 USD, a jedziesz za darmo?

Jesli myslisz, ze gazeta w pociagu jest za darmo, to serdecznie gratuluje logicznego myslenia, podobne ma PiS, ktore uwaza, ze mozna smialo wydrukowac 350 mln PLN i rozdac ludziom, bez konsekwencji dla przyszlych pokolen.
~WP odpowiada ~darmowa_gazeta
Miejmy nadzieje, że będą konsekwencje - urodzą się wreszcie dzieci. A Ty do roboty, leniuchu :)
~spostrzegawczy
Tylko po co pendolino? Czy ktoś kupuje Ferrari aby jeździć po polnych drogach?
~mk
Tłumaczenie wystraszonego uczniaka! Przecież inni zapłacili więcej , więc nic nie straciliśmy. Dobrze, że IC nie zamówiło wahadłowca międzygalaktycznego. Też pewnie byłoby taniej niż ktoś inny kupi. Ale po jakiego h?

Powiązane: Pendolino na polskich torach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki