Facebook - budowanie wizerunku marki czy sprzedaż?

2013-07-16 11:51
publikacja
2013-07-16 11:51

Po co marka pojawia się na Facebooku? Czy chodzi o to, żeby zaprezentować się swoim klientom? A może o to, żeby zwiększyć sprzedaż? Te pytania pojawiają się bardzo często w dyskusjach dotyczących planowania kampanii reklamowych. Co więcej, odgrywają kluczową rolę podczas tworzenia strategii marketingowych.

Czy Facebook sprzedaje?

Pierwsze pytanie, jakie pada z ust klienta zainteresowanego social mediami, a w szczególności Facebookiem, zawsze brzmi: "Ile na tym zarobię?". Warto wtedy podkreślić, że większość mediów społecznościowych, w tym także FB, jest tylko pośrednio odpowiedzialna za sprzedaż usług i produktów. Dlaczego pośrednio? Otóż celem pojawienia się marki na Facebooku jest zwykle nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Na facebookowej tablicy można zaprezentować mocne strony firmy, pochwalić się dokonaniami, a także zainteresować fanów swoją działalnością.

Kredyt dla firm z gwarancją de minimis krok po kroku» Kredyt dla firm z gwarancją de minimis krok po kroku
Można też umieszczać tam informacje o aktualnych promocjach czy wyprzedażach, w ten sposób zachęcając fanów do odwiedzenia swojej strony www i dokonywania zakupu. Powyższe przykłady nawiązują do komunikacji opartej na moderacji fanpage'a, która ma wpływ przede wszystkim na budowę wizerunku marki. Istnieją jednak inne możliwości komunikowania się z fanami - mowa m.in. o płatnych reklamach, postach sponsorowanych, retargetingu czy aplikacjach, które są pisane specjalnie z myślą o Facebooku.

Co to jest f-commerce?

Wykorzystując potencjał Facebooka, czyli fakt, że ma tu swoje konta ponad 900 mln konsumentów z całego świata, pojawił się pomysł f-commerce - bezpośredniej sprzedaży za jego pośrednictwem. Założenie było proste - skoro tylu potencjalnych klientów spędza całe godziny na przeglądaniu poszczególnych fanpage'y, można to wykorzystać i zaproponować im zakup produktów/usług firm, których strony odwiedzają. Dzięki temu, że Facebook to medium, w którym można znaleźć nie tylko opinie o różnych produktach/usługach, ale też ich rekomendacje, zakupy za jego pośrednictwem powinny być nie tylko łatwe, ale też popularne. Projekt f-commers nie przyjął się jednak - co było tego przyczyną?

Jakiś czas temu Jacek Gadzinowski na swoim blogu napisał, że "Facebook liczy się tu i teraz". I jest to prawda. Mimo że na FB można znaleźć wiele ciekawych opinii o produktach i usługach, to bardzo trudno jest do nich dotrzeć. Liczą się bowiem tylko aktualne posty. Użytkownicy prześcigają się w publikowaniu najświeższych informacji, przenosząc stare wpisy (nawet sprzed kilku godzin!) do "strefy zapomnienia" (miejsca, do którego nikomu nie chcę się scrollować).

zwrot VAT» Jak uzyskać szybszy zwrot podatku VAT?
Poza tym, decyzji zakupowych nie podejmuje się w ciągu minuty. To dużo bardziej skomplikowany proces, na który składa się wiele czynności. Jedną z nich jest poszukiwanie opinii innych użytkowników o danym produkcie/usłudze - jest to rzeczywiście popularne zjawisko - podobnie, jak w przypadku zakupów offline. Klienci, widząc ciekawy towar na półce sklepowej, zanim go kupią, szukają w sieci informacji na jego temat, sprawdzają opinie innych użytkowników oraz porównują ceny w różnych sklepach. Mowa o zjawisku nazywanym przez specjalistów efektem ROPO (Research Online, Purchase Offline), który jest szczególnie widoczny np. w przypadku zakupu telefonów komórkowych, wycieczek turystycznych czy sprzętu AGD/RTV.

Fanpage wspiera działania sprzedażowe

Coraz więcej marek zaczyna dostrzegać, że obecność na Facebooku to dobry sposób na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Można tego dokonać na dwa sposoby: pierwszy - to moderacja facebookowej tablicy, czego głównym celem jest budowanie wizerunku marki, drugi - płatne formy reklamy w postaci: reklam Ads, postów sponsorowanych, retargetingu czy aplikacji stworzonych po to, aby sprzedać towar/usługę firmy bezpośrednio za pośrednictwem Facebooka.

Moderując facebookową tablicę, trzeba pamiętać, że wszystkie umieszczane tu informacje mają wpływ na budowanie wizerunku marki w oczach konsumentów. W tym przypadku liczy się głównie jakość i autentyczność umieszczanych informacji. Internauci bardzo szybko potrafią wykryć to, że jakaś firma stara się zdobyć ich sympatię w nieuczciwy sposób - raz zszargana opinia może przysporzyć wiele kłopotów. Komunikując się za pośrednictwem mediów społecznościowych takich jak Facebook, należy postawić na budowanie zaufania między klientami a marką. Powstała w ten sposób relacja, może zaowocować wzrostem sprzedaży.

kobiecy pomysł na biznes» Zobacz inne kobiece pomysły na biznes
Z drugiej strony, dzięki płatnym formom reklamy można dotrzeć do dokładnie sprecyzowanej grupy odbiorców, którzy są już klientami firmy lub mogą być zainteresowani jej ofertą. Warto jednak podkreślić, że towar/usługa promowana na Facebooku powinna być unikalna, ponieważ tylko w ten sposób ma szansę zwrócić uwagę fanów. Duże marki, takie jak Coca Cola czy General Motors, oficjalnie oświadczyły, że reklama na Facebooku nie przyniosła im oczekiwanych korzyści sprzedażowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być wielkość firmy. Większe szanse na wsparcie sprzedaży przez działania prowadzone na Facebooku mają mniejsze firmy, których produkty/usługi nie są tak komercyjne, jak w przypadku dużych koncernów.

Facebook w strategiach marketingowych

Facebook jest jednym z najczęściej wykorzystywanych mediów społecznościowych podczas prowadzenia działań e-marketingowych. Odpowiednio prowadzony fanpage oraz prawidłowo wygenerowane reklamy płatne nie tylko budują wizerunek marki w świadomości konsumentów, ale mają też wpływ na wzrost sprzedaży towarów/usług danej firmy. Jeśli bowiem marka cieszy się uznaniem wśród facebookowych fanów, wzrasta jej wiarygodność, a co za tym idzie klienci chętniej decydują się na zakup oferowanych przez nią produktów. Szczególnie, jeśli dzięki spersonalizowanej reklamie znają aktualną ofertę danej firmy.

Joanna Poczęsna
Silence!

Źródło:
Tematy
Używane w niskich ratach? Bezpieczne na wakacje. Znajdź swoje wymarzone auto>>

Używane w niskich ratach? Bezpieczne na wakacje. Znajdź swoje wymarzone auto>>

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Pomysł na biznes

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki