REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Bankowe bolączki - presja na wyniki, nierealne plany

Michał Kisiel2020-09-09 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2020-09-09 06:00
Bankowe bolączki - presja na wyniki, nierealne plany
Bankowe bolączki - presja na wyniki, nierealne plany
/ Shutterstock

Połowa bankowców uczestniczących w badaniu Bankier.pl miała do czynienia z nadmiernym „ciśnieniem” na wyniki w swoim miejscu pracy. Skala tego zjawiska jest jednak mniejsza niż odnotowana w poprzednich edycjach sondażu.

W czerwcu 2020 r. Bankier.pl po raz piąty przeprowadził badanie skupione na pracownikach banków. W anonimowym kwestionariuszu online pytaliśmy o kwestie związane ze środowiskiem pracy, systemami wynagradzania i organizacją zadań podczas okresu „zamknięcia” gospodarki.

W serii artykułów omawiających wyniki sondażu skupiliśmy się już na:

Jedno z pytań powtarzanych we wszystkich dotychczasowych falach badania dotyczyło obserwowanych w miejscu pracy negatywnych, patologicznych zjawisk. Zadaliśmy je również tym razem, a wyniki znacząco odbiegają, in plus, od odnotowanych w latach 2017-2019.

Połowa respondentów (obecnie zatrudnionych w bankach) spotkała się w 12 miesiącach poprzedzających badanie z nadmierną presją przełożonych na wyniki. Przypomnijmy, że zbiega się to z odczuwanym w tym samym czasie wzrostem oczekiwań dotyczących rezultatów pracy. Niemal dwie trzecie badanych tak oceniło zmiany na swoim stanowisku w innym z pytań kwestionariusza.

fot. / / Bankier.pl

Niemal tyle samo uczestniczących w badaniu bankowców (47 proc.) miało do czynienia z narzucaniem nierealnych planów i zakresów zadań, prowadzącym do przeciążenia obowiązkami. Te dwa „grzechy” (presja i wygórowane oczekiwania) należały do najczęściej wskazywanych przez respondentów także we wszystkich czterech wcześniejszych edycjach badania „Jak pracuje się w bankach?”. Odsetek wskazań obniżył się jednak w ostatniej fali badania o ok 20 pp.

Niespełniający wymagań są piętnowani

26 proc. badanych było świadkami zastraszania pracowników możliwością zwolnienia. Jak wskazywaliśmy już w omówieniu wyników sondażu, bankowcy postrzegają obecnie rynek pracy bardziej pesymistycznie niż w poprzednich latach. Warto jednak dodać, że w latach 2017-2019 z zastraszaniem miało do czynienia więcej badanych – ok. jednej trzeciej.

22 proc. respondentów twierdzi, że w ich miejscu pracy miało miejsce publiczne naznaczanie osób, które osiągają niedostateczne wyniki. Sprzyja temu powszechne stosowanie planów sprzedażowych, w których wyznacza się różne poziomy „osiągnięć”.

Około 15 proc. wskazań uzyskały także inne negatywne zjawiska – zmuszanie do wydłużania czasu pracy, mobbing, przenoszenie do innych miejsc realizowania obowiązków. Ponownie jednak, na tle wyników uzyskanych w poprzednich falach sondażu, wyniki prezentują się nieco bardziej optymistycznie. Odsetek wskazań był za każdym razem niższy o 10-15 pp. niż w latach 2017-2019.

Ogółem 30 proc. badanych nie wskazało żadnej z prezentowanych w pytaniu patologii. W 2019 r. grupa ta była o połowę węższa (15 proc.), a we wcześniejszych latach liczyła odpowiednio 18 i 19 proc.

fot. / / Bankier.pl

W dodatkowych wypowiedziach badanych znalazły się pojedyncze wskazania na zjawiska związane z nagłą zmianą sposobu organizacji pracy podczas pandemii. Respondenci wspominali m.in. o przenoszeniu pracowników w związku z reorganizacją podczas zamknięcia gospodarki oraz przymusowych zmianach godzin pracy lub wymuszonych urlopach w okresie pracy zdalnej. Skarżono się także na nieprzestrzeganie kodeksowego czasu pracy i kontakty z przełożonymi w czasie wolnym.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Sprawdź, jak odebrać na start 24 000 punktów o wartości do 400 zł z kartą kredytową CitiBanku (RRSO 12,59%)

Sprawdź, jak odebrać na start 24 000 punktów o wartości do 400 zł z kartą kredytową CitiBanku (RRSO 12,59%)

Komentarze (17)

dodaj komentarz
daniel_1
Zakredytowani pracownicy banków w bankach, skarżą się na banki.
demeryt_69
Tymczasem Google konsekwentnie zbiera informacje o nawykach zakupowych ludzi, którzy używają telefonów z GPay zamiast fizycznych kart płatniczych - krenczy szę :)
fred_
W kazdej normalnej pracy jest presja na wyniki (oprocz biurw z budzetowki oczywiecie).
demeryt_69
Większość ludzi zatrudnionych w bankach to młodzież po najprzeróżniejszych prywatnych wszechnicach albo kursach gotowania na gazie. Wystarczy zadzwonić na tzw. infolinię w jakimkolwiek banku i zadać nawet trywialne pytanie, żeby się przekonać o kompetencji tych leszczy.
samsza
Powolne dokładanie coraz nowych wymagań, testowanie wytrzymałości ludzi, jest charakterystyczne dla obecnego świata, jest powszechne.
To samo dzieje się w innych branżach, to samo robi władza z firmami, itd.
ziombojmadafaka
"Cisnienie na wyniki" - ojej, kolejne biedactwa zestresowane, ze w pracy ktos wymaga od nich zeby pracowali :(

Proponuje porzucic polerowanie berla w banku i wziac sie za uczciwa prace - ale ostrzegam - tam tez beda wymagali od was pracowania a nie tylko "bycia" 8-17
tomm33
To może trochę insiderskiego info z drugiej strony: jako doradca kilku banków mogę zapewnić że najlepszą opcją jest przekwalifikowanie się zanim będzie za późno.
Obecnie zarządy mają spójną strategie:
- totalna automatyzacja wszystkiego
- customer service bazujący na self service
- sprzedaż digitalowa
To może trochę insiderskiego info z drugiej strony: jako doradca kilku banków mogę zapewnić że najlepszą opcją jest przekwalifikowanie się zanim będzie za późno.
Obecnie zarządy mają spójną strategie:
- totalna automatyzacja wszystkiego
- customer service bazujący na self service
- sprzedaż digitalowa bazująca na algorytmach a nie wciskaniu przez telefon

Człowiek jest dla nich problemem generalnie, nierealne plany sprzedaży są narzędziem by zwalniać za brak wyników zgodnie z KP, więc drodzy pracownicy nie czekajcie reaktywnie bo jak pewnie wiece nie są to odprawy z których można wieść rentierski żywot...
demeryt_69
Customer service bazujący na self service, sprzedaż digitalowa ... co za bełkot - wstyd!
wizytator odpowiada demeryt_69
No fakt. Gościu beret trochę zryty ma.

Powiązane: Jak pracuje się w bankach?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki