Rośnie liczba tesli rejestrowanych w Polsce. Choć sama liczba tych aut na polskich drogach nie może robić wrażenia, o tyle znaczący jest już wzrost sprzedaży. W rekordowych pod tym względem wrześniu i październiku pojawiło się ich niespełna 50 – dowiedziała się redakcja Bankier.pl.
Wrześniowy skok
Wzrost liczby rejestracji tesli można zauważyć zwłaszcza we wrześniu. Wówczas Polacy zarejestrowali 25 modeli. Największą popularnością cieszył się model s (13 egzemplarzy). Na polskich drogach pojawiło się także 7 egzemplarzy modelu 3 oraz 5 sztuk modelu x – wynika z danych Bankier.pl udostępnionych przez ministerstwo infrastruktury. Dla porównania, wrzesień był najsłabszym tegorocznym miesiącem dla branży moto w Polsce.
Rejestracje Tesli w Polsce w 2019 r.
Okres | tesla 3 | tesla s | tesla x |
styczeń – lipiec | 33 | 49 | 22 |
sierpień – listopad | 35 | 29 | 12 |
suma | 70 | 77 | 33 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych CEPiK (stan na 30.11.2019)
Podobny wynik w przypadku polskich klientów udało się Tesli osiągnąć także w październiku. Wówczas Polacy zarejestrowali 23 samochody tej marki. Wówczas zaczął przeważać jednak modeli 3, który zarejestrowano 12 razy. W bazie pojawiło się także 6 sztuk modelu s oraz 5 egzemplarzy modelu x.
Wzrost sprzedaży tesli zbiegł się w czasie z uruchomieniem polskiego konfiguratora na stronie producenta, poprzez który można zamawiać auta oraz oficjalnego serwisu w Warszawie. O tym, jak przełoży się to jednak na liczbę nowych tesli na polskich drogach świadczyć będą rejestracje w przyszłym roku. Wówczas bowiem auta zamówione przez polski konfigurator będzie można odbierać.
19 aut miesięcznie
Jak wynika z danych CEPiK, w ciągu czterech miesięcy, od początku sierpnia do końca listopada Polacy zarejestrowali 76 modeli – średnio 19 na miesiąc. Dla porównania, od początku roku do końca lipca, na polskich drogach pojawiło się 107 aut tej marki – średnia 15,3 na miesiąc. Średnia miesięczna sprzedaż wzrosła więc o 24,3 proc.
Rejestracje Tesli w poszczególnych województwach (styczeń – listopad 2019)
Województwo | styczeń – lipiec | Średnia rejestracji w miesiącu | sierpień – listopad | Średnia rejestracji w miesiącu |
dolnośląskie | 7 | 1,0 | 1 | 0,3 |
kujawsko-pomorskie | 3 | 0,4 | 2 | 0,5 |
lubelskie | 2 | 0,3 | 3 | 0,8 |
lubuskie | 4 | 0,6 | 1 | 0,3 |
łódzkie | 4 | 0,6 | 3 | 0,8 |
małopolskie | 14 | 2,0 | 5 | 1,3 |
mazowieckie | 23 | 3,3 | 11 | 2,8 |
opolskie | 0 | – | 1 | 0,3 |
podkarpackie | 2 | 0,3 | 4 | 1,0 |
pomorskie | 5 | 0,7 | 7 | 1,8 |
podlaskie | 5 | 0,7 | 4 | 1,0 |
świętokrzyskie | 2 | 0,3 | 1 | 0,3 |
warmińsko-mazurskie | 1 | 0,1 | 1 | 0,3 |
wielkopolskie | 20 | 2,9 | 8 | 2,0 |
zachodniopomorskie | 7 | 1,0 | 18 | 4,5 |
Suma | 107 | 15,3 | 76 | 19 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych CEPiK
W tym samym okresie miesięczna sprzedaż aut osobowych w Polsce spadła o 6,1 proc., a aut w pełni elektrycznych o 2,2 proc.
Tesla 3 napędza sprzedaż
Wzrost sprzedaży tesli zapewnił zwłaszcza model 3, który w ciągu czterech miesięcy (od początku sierpnia do końca listopada) zarejestrowano 35 razy.
W przypadku poszczególnych województw sprzedaż najmocniej wzrosła w woj. zachodniopomorskim, gdzie do końca listopada zarejestrowano 18 samochodów tej marki, z czego aż 15 to egzemplarze modelu 3. (43 proc. wszystkich rejestracji tego modelu). We wspomnianym okresie przynajmniej jedną teslę zarejestrowano w każdym województwie – także w opolskim, gdzie od początku roku do końca lipca nie pojawiła się żadna.
11 nowych tesli od sierpnia do grudnia pojawiło się w woj. mazowieckim, w woj. pomorskim było ich 7 a w woj. śląskim 6. Spory spadek sprzedaży Tesla zaliczyła z kolei na Dolnym Śląsku. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2019 r. tablice rejestracyjne wydano 7 autom, z kolei od sierpnia do grudnia w bazie CEPiK pojawiła się tylko jedna tesla.
Ceny tesli w Polsce
Najtańsza tesla 3 została wyceniona na 40 380 euro, co przy obecnym kursie równa się wydatkowi ok.172 tys. zł, a po doliczeniu 23-procentowego VAT-u nawet 212 tys. zł. Tyle zapłacimy za wersję podstawową. Polscy klienci będą mogli również kupić droższą wersję Long Range z napędem na cztery koła i bardziej pojemną baterią zapewniającą większy zasięg. Została ona wyceniona przez producenta na 49 080 euro (ok. 258 tys. zł z VAT) oraz Performance kosztujący 53 780 euro (ok. 282,5 tys. zł z VAT).
W ofercie polskiego konfiguratora jest także model x, który kosztuje 78 580 euro (ok. 413 tys. zł z VAT) oraz model x wyceniony na 73 480 euro (ok. 386 tys. zł z VAT).
Za każdy z modeli trzeba będzie wpłacić 1 tys. euro (ok. 4300 zł) zaliczki.
Po teslę do Holandii
Od sierpnia w Warszawie działa także oficjalny serwis Tesli. Wcześniej kupujący „elektryki” tej marki musieli jeździć na naprawy aż do Berlina. Tesla wciąż nie ma jednak w Polsce swojego salonu. Auto zamówione przez polski konfigurator trzeba będzie odebrać w fabryce w holenderskim Tilburgu. Jak deklaruje producent, odbiory będą odbywały się na początku przyszłego roku.