Zysk netto j.d. Ambry w pierwszym kwartale roku obrotowego 2022/23 wyniósł 11 mln zł, czyli był na porównywalnym poziomie do zeszłorocznego - podała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali zysku w przedziale 7,8-9,8 mln zł.


Zysk operacyjny Ambry spadł o 3,3 proc. rdr do 19,2 mln zł, a przychody wzrosły do 188,4 mln zł z 160,4 mln zł przed rokiem. EBITDA wyniosła 26 mln zł wobec 25,7 mln zł rok wcześniej.
Analitycy spodziewali się przychodów na poziomie 182,7-184 mln zł, 16,8-18,4 mln zł EBIT i 23,2-25 mln zł EBITDA.
Sprzedaż w ujęciu ilościowym wyniosła w pierwszym kwartale 21,6 mln, czyli więcej o 6,9 proc. rdr.
Jak podała spółka, liderami sprzedaży były wina musujące Dorato i Cin&Cin w Polsce, Mucha Sekt w Czechach i Zarea w Rumunii, a dynamika wzrostu tej kategorii wyniosła 30,5 proc. Sprzedaż win spokojnych wzrosła o 16,4 proc., a największy wkład wniosły wina Winiarnia Zamojska, Fresco, Portada czy Cono Sur.
W ocenie spółki, do wzrostu sprzedaży win spokojnych przyczyniła się również odbudowa konsumpcji w gastronomii.
Sprzedaż na rynku polskim zwiększyła się o 14,1 proc., a na zagranicznych rynkach najszybszy wzrost został osiągnięty w Czechach i Słowacji, gdzie dynamika sprzedaży wyniosła 24,7 proc. (w walucie lokalnej). Wzrost przychodów w Rumunii wyniósł 14,2 proc. (w walucie lokalnej).
Ambra ocenia, że rosnące koszty zakupu materiałów i surowców oraz dystrybucji połączone z osłabieniem kursu złotego wobec euro obniżyły rentowność zysku brutto ze sprzedaży o 2,4 punktu procentowego. Pozostałe koszty – przede wszystkim energii, mediów oraz wynagrodzeń – wzrosły o 15 proc.
"Dzięki dobrej kondycji naszych marek osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki sprzedaży. Jednak wzrost kosztów zakupu pozostaje wyzwaniem dla rentowności naszej działalności. Wprowadzone przez nas podwyżki cen sprzedaży tylko częściowo skompensowały rosnące koszty, co przełożyło się również na wyniki finansowe" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Robert Ogór.
Grupa Ambra jest producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. (PAP Biznes)
doa/ ana/