TXM chce w tym roku zwiększać sprzedaż i poprawiać marże (wywiad)

TXM, właściciel sieci dyskontowych sklepów TXM textilmarket, po trudnym 2017 roku kontynuuje krótkoterminowe działania dostosowawcze oraz wprowadza zmiany strategiczne, które mają służyć zwiększeniu sprzedaży, optymalizacji kosztów i poprawie marż - poinformował PAP Biznes prezes Marcin Gregorowicz.

"Naszym celem na ten rok jest wzrost sprzedaży, w tym sprzedaży w przeliczeniu na metr kwadratowy, wzrost marży procentowej i optymalizacja kosztów" - powiedział PAP Biznes Gregorowicz.

ZWIĘKSZENIE SPRZEDAŻY Z METRA

Jednym z głównych celów strategicznych TXM jest wzrost sprzedaży z metra, m.in. poprzez poprawę asortymentu.

"Jeśli chodzi o sprzedaż z metra, to oceniamy, że musi się ona brać przede wszystkim z atrakcyjnego asortymentu, odpowiednio wyeksponowanego w sklepie i przedstawionego klientom. Naszym celem jest zwiększenie liczby klientów odwiedzających nasze sklepy, w tym przyciągnięcie nowych" - powiedział Gregorowicz.

"Zdefiniowaliśmy grupę docelową, gruntownie przebudowaliśmy dział marketingu i dział handlowy, zdecydowaliśmy się na rozwój kategorii, w których jesteśmy mocni. Kompetencją TXM mają pozostać przede wszystkim tekstylia" - dodał.

Ocenił, że zmiany asortymentowe zajmą cały obecny rok, ponieważ procesy zakupowe trwają od 2 do nawet 12 miesięcy.

Pytany o zakładany w tym roku wzrost przychodów, odpowiedział: "Nasze ambicje co do wzrostu sprzedaży nie odbiegają od wartości założonych w opublikowanym w czerwcu 2017 r. programie motywacyjnym dla zarządu, czyli +15 proc. rdr".

POPRAWA MARŻY HANDLOWEJ

Zakładany przez spółkę wzrost marż ma być głównie efektem przeniesienia ciężaru zakupów w stronę importu.

"Teraz stanowią on 30 proc., a liczymy, że w tym roku ten udział jeszcze wzrośnie. Pod tym kątem został przebudowany zespół zakupowy, w którym budujemy niezbędne kompetencje, by zrealizować wspomniany cel" - powiedział prezes.

"Dodatkowo opracowaliśmy plan asortymentowy, zmieniliśmy zasady zarządzania cyklem życia produktu, chcemy lepiej zarządzać ceną" - dodał.

Poinformował, że spółka będzie chciała w tym roku poprawić marże wobec słabego 2017 roku, ale i wobec 2016 roku.

"Tym bardziej, że w 2016 import był na znikomym poziomie. Część towarów nadal będziemy jednak wyprzedawali, zobaczymy jak będzie wyglądała sytuacja walutowa i konkurencja rynkowa" - powiedział Gregorowicz.

OPTYMALIZACJA KOSZTÓW

TXM pracuje także nad optymalizacją kosztów działalności, zarówno sieci sprzedaży jak i centrali.

"Jeśli chodzi o optymalizację kosztów sklepów, to redukcji szukamy głównie w kosztach najmu. Czynsze są w naszej sieci drugim co do wielkości elementem kosztotwórczym w sklepach. Prowadzimy negocjacje w przypadku wielu lokalizacji" - powiedział prezes.

"W lutym wykonaliśmy ważny krok w obszarze zmiany planowania etatyzacji i wynagrodzeń w sklepach. Ten projekt pozwoli na lepsze skorelowanie kosztów funkcjonowania sklepów z sezonowością sprzedaży naszej grupy, a także pozwoli motywować i wynagradzać sklepy osiągające lepsze obroty od planowanych" - dodał.

Spółka upatruje dużych szans na optymalizację kosztów w obszarze logistyki.

"Nasz cel minimum to obsłużyć większą sprzedaż tymi samymi lub niższymi kosztami w porównaniu do poprzedniego roku" - powiedział Marcin Gregorowicz.

Pytany o oczekiwania co do wyników TXM w pierwszym kwartale 2018 r., odpowiedział: "Wyniki pierwszego kwartału w dużej mierze będą zależały od marca. Pogoda się poprawia, a układ świąt jest sprzyjający. Jesteśmy dobrze przygotowani do marca oraz sezonu wiosna-lato".

W okresie styczeń - luty 2018 r. sprzedaż zrealizowana przez grupę TXM wyniosła ok. 45 mln zł i była 2 proc. niższa rdr.

TXM przedstawi wyniki za 2017 rok 19 kwietnia. Po trzech kwartałach 2017 r. spółka miała 21,1 mln zł straty netto, 24,7 mln zł straty operacyjnej, 18,4 mln zł straty EBITDA przy przychodach na poziomie 269,2 mln zł. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 40 proc.

"TXM kontynuował w ubiegłym roku kilka dużych projektów, takich jak: rozwój koncepcji nowego, większego sklepu; otwieranie znacznej ilości sklepów w Polsce i w Rumunii; rozwój kategorii Dom. Projekty te były wymagające i według założeń miały być realizowane niemal w tym samym czasie i przy praktycznie tych samych zasobach osobowych. Ich koncentracja w jednym czasie, połączona z nieprawidłowym wdrożeniem systemu ERP wpędziły spółkę w kłopoty" - tłumaczy Gregorowicz, który objął funkcję prezesa w połowie września.

"W I kwartale nastąpiło duże zaburzenie w procesie zakupów, dostaw, a co za tym idzie - dostępności asortymentu w sklepach TXM. Problemy te wpłynęły także na słabą efektywność operacyjną w II kwartale. W trzecim kwartale zdecydowaliśmy się na wyprzedaż towaru, co skutkowało spadkiem osiąganej marży. W związku z tym w trzech kwartałach koszty nie były dopasowane do sprzedaży, która nie rosła wraz z powiększającą się siecią" - dodał.

Ocenił, że większość problemów, które spotkały TXM w ubiegłym roku, spółka "zgotowała sobie sama".

"Nie mamy jednak wątpliwości, że obecnie rynek nam sprzyja. Według szacunków rynek dyskontów odzieżowych w ciągu 5 lat ma urosnąć dwukrotnie" - powiedział prezes TXM.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ ana/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
TXM 6,45% 1,65
2018-06-20 16:49:28
WIG 1,30% 56 638,39
2018-06-20 17:05:00
WIG20 1,58% 2 154,18
2018-06-20 17:05:00
WIG30 1,59% 2 488,56
2018-06-20 17:15:00
MWIG40 1,15% 4 311,72
2018-06-20 17:15:00
DAX 0,14% 12 695,16
2018-06-20 17:34:00
NASDAQ 0,91% 7 796,13
2018-06-20 18:35:00
SP500 0,34% 2 771,88
2018-06-20 18:34:00

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl