Metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpłynął w piątkowe przedpołudnie do gazoportu w Świnoujściu. Gigantyczna jednostka o długości ponad 315 m ma w swoich ładowniach gaz przeznaczony do schłodzenia i rozruchu gazoportu.
[Aktualizacja - 14:20]


Jednostka dostarczyła 210 tys. m sześć. skroplonego paliwa, tj. ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego. To pierwsza z dwóch planowanych dostaw, które będą zrealizowane przez Qatargas w celu schłodzenia i rozruchu instalacji polskiego terminalu. Druga dostawa planowana jest w lutym 2016 r.
- Ten terminal przyczyni się do dalszego rozwoju LNG w Europie, najpierw w Polsce, a następnie jako brama do krajów Środkowej Europy, które nie mają dostępu do morza oraz do krajów rejonu Morza Bałtyckiego - powiedział prezes Qatargas Khalid Bin Khalifa Al-Thani. -Terminal w Świnoujściu to 17-sty terminal LNG, do którego Qatargas dostarczył pierwszy transport LNG i oznacza kolejny krok milowy w historii Qatargas. Spółka Qatargas jest bardzo dumna z tego, że może współpracować z terminalem LNG w Świnoujściu oraz z Polską – dodał.


To symboliczny moment, zaawansowana technologicznie i ważna dla polskiej gospodarki, w tym bezpieczeństwa energetycznego kraju dostawa" podkreślił Jan Chadam.
Chadam zapowiedział, że druga dostawa gazu potrzebnego do rozruchu terminalu LNG trafi do Świnoujścia w lutym 2016 r. Terminal komercyjnie zacznie działać w maju tego roku.
Projekt ten wraz z rozbudową sieci gazowej, w tym połączeń transgranicznych, daje zupełnie nowe możliwości integracji rynku europejskiego i dywersyfikacji dostaw gazu - zaznaczył.
Jak powiedział PAP obecny w Świnoujściu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zawinięcie do gazoportu metanowca rozpoczyna cały proces uruchomienia gazoportu. Dziś rozpoczyna się odbiór gazu i to pokaże nam, w którym momencie jesteśmy, jeśli chodzi o całą inwestycję podkreślił.


Jak bardzo gazoport jest potrzebny i oczekiwany, tego nie trzeba żadnemu Polakowi powtarzać. To element dywersyfikacji i negocjacji z Gazpromem. Po doświadczeniach litewskich (na Litwie działa już gazoport - PAP) możemy oczekiwać, że mamy dziś znacznie lepszą pozycję negocjacyjną, jeśli chodzi o redukcję cen gazu - powiedział minister.
Gaz z Kataru, przeznaczony do schłodzenia i rozruchu gazoportu, ma zastąpić obecny teraz w systemie gazoportu obojętny azot - po operacji system będzie wypełniać metan. Po przeprowadzeniu szeregu prób i testów, LNG trafi do instalacji regazyfikacyjnej, w której nastąpi zmiana stanu jego skupienia z płynnego w stan lotny, poprzez podgrzanie surowca do temperatury otoczenia. Kolejny transport techniczny, który dotrze do Polski w lutym przyszłego roku, już w 100 proc. trafi do sieci. Gaz ten będzie spełniał rolę dostawy próbnej.
Komercyjna eksploatacja terminalu LNG w Świnoujściu rozpocznie się w połowie przyszłego roku. 31 maja 2016 r. to data graniczna. Do tego dnia operator terminalu LNG ma przekazać pełną dokumentację do wszelkich urzędów i uzyskać ostateczne pozwolenia na użytkowanie.


Terminal w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jest też jedną z największych instalacji regazyfikacyjnych w Europie, i największa w basenie Morza Bałtyckiego. Terminal będzie mógł przyjmować 5 mld m sześc. gazu rocznie i 7,5 mld, jeżeli zostanie wybudowany kolejny, trzeci zbiornik. To połowa zużycia gazu w Polsce. Gazoport w Świnoujściu znalazł się także na liście firm o szczególnym znaczeniu dla obronności kraju.
PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
Komercyjna eksploatacja terminalu LNG w Świnoujściu ma nastąpić w połowie przyszłego roku.
(PAP)
epr/ mhr/