Amerykanka Meng Wang pozwała producenta rajstop Kushyfoot za brak orgazmu, o którym zapewniał w spocie reklamowym. Kobieta ma spore szanse na wygranie procesu. Czy podobna sytuacja mogłaby mieć miejsce w Polsce?


Amerykanka czuję się oszukana po tym jak obejrzała w internecie spot reklamowy kanadyjskiej firmy Kushyfoot produkującej rajstopy, które masują stopy w momencie ich używania. Reklama mająca zdaniem Wang podteksty seksualne nie zapewniła jej takiego samego komfortu i uczucia, jak występującej w reklamie rajstop aktorce.
Jak wynika z pozwu wystosowanego wobec firmy Kushyfoot, Amerykanka domaga się odszkodowania za wprowadzające w błąd niewłaściwe praktyki biznesowe. Co więcej, ma szansę na wygranie procesu. To kolejny przykład bezpardonowego i zakrojonego na szeroką skalę procesowania się amerykańskich konsumentów.
Niedawno na łamach Bankier.pl donosiliśmy o głośnym procesie sądowym dotyczącym oburzonego klienta firmy Red Bull, która poszła na ugodę, gdy Amerykanin udowodnił, że popularne napoje energetyczne „nie dodawały skrzydeł”. Austriacki producent zapłacił 13 mln dolarów odszkodowania i obiecał zmienić strategię kampanii reklamowej.
Reklamy wprowadzające w błąd konsumentów to najczęściej hasła marketingowe, w których użyto kłamliwego sformułowania dotyczącego właściwości danego towaru. Gdy konsument po jego zakupie wykryje nieprawidłowości i będzie miał podejrzenia oszustwa, może wystąpić z roszczeniem do sądu - również w Polsce. Producent będzie wówczas zobowiązany wykazać, że przeprowadzone przez niego badania potwierdzają właściwości produktu, które zostały umieszczone w swojej reklamie.
Niestety nawet w przypadku udowodnienia nieprawdy, polski konsument zdaniem radcy prawnego Iwony Konarzyńskiej nie może liczyć na tak duże odszkodowanie, jak w Stanach Zjednoczonych. – Zasadniczo sąd ograniczy się do zasądzenia od przedsiębiorcy na rzecz konsumenta zwrotu kosztów zakupu produktu. Ogromne kwoty odszkodowania dla konsumentów nie są spotykane w Polsce - stwierdziła Konarzyńska w rozmowie z Bankier.pl.