REKLAMA

Nowe przepisy weszły w życie. Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa

2022-09-24 06:00
publikacja
2022-09-24 06:00

Wchodząca właśnie w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym oprócz dotychczasowego oznakowanego przejścia dla pieszych wprowadza tzw. przejście sugerowane, czyli nieoznakowane miejsca umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów i torowiska – informuje Prawo.pl. Jak podaje serwis, na takim przejściu pieszy nie będzie miał pierwszeństwa.

Nowe przepisy weszły w życie. Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa
Nowe przepisy weszły w życie. Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa
fot. Adam Chełstowski / / FORUM

O ile wcześniejsza nowelizacja przepisów (wprowadzona 1 czerwca 2021 roku) normuje, że pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, to w przypadku przejścia sugerowanego zasada jest inna.

„Pieszy na przejściu sugerowanym nie będzie miał pierwszeństwa. Powinien pokonać je najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów, ustępując pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze” – definiuje Tomasz Matuszewski, wicedyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.

Cytowany przez Prawo.pl Maciej Wroński, ekspert z zakresu ruchu drogowego, autor pierwszej ustawy Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku, uważa, że wprowadzenie przejść sugerowanych jest co do zasady ideą słuszną, bo takie przejścia funkcjonują z powodzeniem w wielu krajach zachodnich.

„Vacatio legis nowych przepisów wynosi tylko miesiąc, a powinno wynosić co najmniej rok, aby dać czas choćby zarządcom dróg na odpowiednie przygotowanie się do tych zmian. Wejście w życie przepisów powinno być poprzedzone audytem, kampanią informacyjną skierowaną do uczestników ruchu” – wylicza Maciej Wroński.

Jak podje serwis, nowelizacja wprowadza też inne zmiany, m.in. wskazuje, że jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów, pieszy jest obowiązany korzystać z niego. Pieszy przechodząc przez jezdnię na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej, ma obowiązek korzystać tylko z przejścia dla pieszych. Doprecyzowano, że przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone na przejściu dla pieszych albo przejściu sugerowanym.

Tematy
Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
po_co
Jedyne co te wszystkie zmiany wprowadzają to coraz większe zamieszanie.
Na drogach panuje straszliwe zamieszanie, po zmianie przepisów kierowcy zachowują się jak przestraszone owce.

Dzisiaj widziałem jak policja 3 razy pokonywała rondo bo nie spodobała się im moja rejestracja (auto w leasingu więc rejestracja faktycznie
Jedyne co te wszystkie zmiany wprowadzają to coraz większe zamieszanie.
Na drogach panuje straszliwe zamieszanie, po zmianie przepisów kierowcy zachowują się jak przestraszone owce.

Dzisiaj widziałem jak policja 3 razy pokonywała rondo bo nie spodobała się im moja rejestracja (auto w leasingu więc rejestracja faktycznie obca).
Co gorsze spowodowali niemałe zamieszanie i korek na wszystkich wjazdach, ludzie tak boją się wjechać na rondo bo nie wiedzą czy zaraz nie skończy się to wymyślnym mandatem i srogą liczba punktów karnych.

Natomiast część osób stwierdziła, ze skoro kierowca musi się na pasach zatrzymać to oni sobie na te pasy wbiegną. Obowiązkiem stanie się posiadanie kamery po to aby uzasadnić, że nawet przy prędkości 30 km/h nie da się zatrzymać w miejscu gdy ktoś postanawia wejść pod koła.

Ostatecznie pokrzywdzeni będą wszyscy i piesi którzy nie będą wiedzieli jak się zachować w danej sytuacji co naraża ich na utratę zdrowia i życia ale też kierowcy którzy będą odpowiadać za potrącenie kogoś kto wbiega sobie w dowolnym miejscu na jezdnię.

Poza tym co z zakrętami? Zakręt w myśl przepisów to również sugerowane przejście, jak kierowca ma się tam zachować?
Do tej pory trzeba było zachować szczególną ostrożność i puścić pieszych przekraczających jezdnię, a nowe przepisy to zniosą czy pojawi się mnóstwo wyjątków?

Wariactwo. Szkoda tylko tych poszkodowanych ludzi.
prs
Ogólnie pieszy powinien mieć prawo przejścia przez ulicę wlasciwie w każdym miejscu, naturalnie na własną odpowiedzialność.
Chroniony prawnie, powinien być na wyznaczonych przejsciach..
olmert
Tymczasem ten rozmodlony skansen bezapelacyjnie wiedzie prym w Europie w ilości śmiertelnych potrąceń na przejściach.
pikawka
tylko leming kloci sie ze zderzakiem o pierwszenstwo zaraz przed rozwalcowaniem. bardzo roztropne.
samsza
Ja bym puścił pieszych na czerwonym, dla pojazdów zapala się zielona strzała to jadą, pieszy też ma prawo do zielonej strzałki.
qwertas
A nie lepiej by był zakaz przejść „sugerowanych” i tylko zebry?! Jeden przepis, jedno przejście.
olmert
Maciej Wroński, ekspert z zakresu ruchu drogowego, uważa, że wprowadzenie przejść sugerowanych jest co do zasady ideą słuszną, bo takie przejścia funkcjonują z powodzeniem w wielu krajach zachodnich.
qwertas odpowiada olmert
Tylko tam przepisy są takie same i pieszy ma wszędzie pierwszeństwo, nie jest tak? W Polsce na siłę lobby samochodowe musi być faworyzowane.
po_co odpowiada qwertas
To wyobraź sobie sytuację, że jedziesz nocą drogą która nie jest oświetlona i przekracza ją grupa młodzieży wracająca z dyskoteki.
W takich warunkach nawet poza miastem nie pędzi się zazwyczaj z maksymalną prędkością aby nie skończyć w rowie bo nieoświetlone drogi lubią sobie nagle zmienić kierunek.

Załóżmy, że jadąc poza
To wyobraź sobie sytuację, że jedziesz nocą drogą która nie jest oświetlona i przekracza ją grupa młodzieży wracająca z dyskoteki.
W takich warunkach nawet poza miastem nie pędzi się zazwyczaj z maksymalną prędkością aby nie skończyć w rowie bo nieoświetlone drogi lubią sobie nagle zmienić kierunek.

Załóżmy, że jadąc poza terenem zabudowanym z prędkością 70 km/h nagle ktoś przekracza jezdnię w totalnej ciemnicy. Zazwyczaj widoczność w takich warunkach to 50 do 100 metrów.
Nawet jeżeli zareagujesz błyskawicznie to pokonasz ok. 25 metrów po naciśnięciu hamulca ale drugie tyle pokonasz zastanawiając się co zrobić.

To nie kwestia lobby samochodowego tylko bezpieczeństwa nas wszystkich na drodze.
Przepisy muszą być klarowne, a przepisy które dotyczą życia lub zdrowia musza być jednoznaczne!

Jeżeli pieszy ma mieć pierwszeństwo na jezdni, to niech je posiada ale w takim przypadku przepisy drogowe muszą uwzględnić obecność pieszych tam gdzie dziś się ich nie spodziewasz inaczej ludzie będą zgodnie z prawem ginąć, a konsekwencje poniesie kierowca i martwy pieszy ale nie osoby tworzące bezsensowne przepisy.

Skoro przepisy zakładają pierwszeństwo pieszego na pasach (i słusznie) to przed każdymi pasami powinno obowiązywać ograniczenie prędkości do raptem kilku kilometrów lub powinien znajdować się obowiązkowy próg zwalniający (może być wbudowany w pasy).

Dziś przepisy dopuszczają aby kierowca przekraczał przejście z prędkością 50km/h, w takim przypadku droga hamowania wynosi 13 do 20 metrów czyli mniej więcej tyle ile pojazd pokonuje w 1 sekundę.
Jeżeli ktokolwiek postanowi wejść w tym momencie na pasy to mamy murowaną katastrofę.

Można oczywiście zrzucić winę na nierozwagę pieszego ale chwila moment - przepisy mówią, że pieszy jest bogiem na pasach.
Dobrze to zrzućmy winę na kierowcę - ale chwila moment, jak on ma zatrzymać samochód, ma pokonać prawa fizyki.
Dobrze to w takim razie zarzućmy kierowcy, że nie dostosował prędkości do sytuacji - ludzie przecież przepisy pozwalają mu na jazdę z tą prędkością!

Widzisz tę głupotę?
Przepisy nie chronią pieszych, one po prostu zrzucają winę na jedną ze stron.

Jeżeli ktoś zginie na "sugerowanym przejściu" to wszystkim się upiecze poza ofiarą.
Prokuratura nawet się tym nie zainteresuje bo przecież pieszy nie miał pierwszeństwa, kierowca pewnie skończy na leczeniu psychiatrycznym, a zarządca drogi powie "no co ja mogłem".

Powtarzam przepisy dotyczące zdrowia i życia, a przepisy drogowe takimi są, muszą być jednoznaczne i spójne ze sobą!
Kropka.
broiniac
Na wsiach często nie ma pasów -to wszystko to przejścia sugerowane.

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki