Od trzech tygodni klienci mBanku, którzy inwestują na giełdzie, borykają się z problemem dostępu do notowań giełdowych w czasie rzeczywistym. Aplikacja mBanku odmawia posłuszeństwa na większości przeglądarek internetowych.
mBank, kojarzony powszechnie z usługami bankowymi, oferuje swoim klientom także możliwość inwestowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Możliwości te nie są może tak rozbudowane, jak w domach maklerskich, ale dla niektórych inwestorów giełdowych wystarczające. Swoją rolę odgrywają także niewygórowane prowizje oraz darmowy dostęp do notowań w czasie rzeczywistym w wersji podstawowej.
Niestety, od 11 sierpnia, możliwość inwestowania na giełdzie dla osób korzystających z notowań online jest znacznie utrudniona – skarżą się klienci mBanku informujący o tej sprawie portal Bankier.pl. Problemem jest dostęp do aplikacji prezentującej notowania giełdowe w czasie rzeczywistym. A konkretnie, to brak tego dostępu.


„Od 11 sierpnia borykamy się z tym problemem. 10 sierpnia mBank przeprowadził aktualizacje systemu (nie zapowiedzianą). Notowania ciągłe uruchamiane są za pomocą apletu napisanego w javie. Po aktualizacji system mBanku twierdzi, że nie mamy zainstalowanej javy w systemie. Co jest śmieszne ponieważ inna aplikacja napisana w javie firmowana przez mBank uruchamia się bez problemu we wszystkich przeglądarkach” – pisze do nas Pan Dariusz, który skarży się również, że już trzykrotnie składał reklamacje w banku.
W jednej z odpowiedzi na reklamację naszego czytelnika, bank zrzuca winę na obce oprogramowanie, pisząc: „Uprzejmie informuję, zgłoszone przez Pana utrudnienia mają związek ze zmianami w obsłudze javy przez przeglądarkę. Ich źródłem nie jest oprogramowanie banku.” Jeśli jednak źródłem problemów nie jest oprogramowanie banku, to dlaczego inne programy działające w javie nie mają podobnych problemów? W innej odpowiedzi na reklamację bank pisze, że „Notowania działają m.in. na przeglądarce Opera oraz IE 11 [Internet Explorer w wersji 11 – przyp. red.]”.
Sprawdziliśmy problem i faktycznie, mimo prawidłowo zainstalowanego oprogramowania Java, które jest wymagane do uruchomienia aplikacji mBanku, w przeglądarkach Firefox i (wbrew informacjom banku) IE11 (z aktualizacją Version 8 Update 60), notowania giełdowe w mBanku nie uruchamiają się, informując, że użytkownik nie ma zainstalowanego oprogramowania Java. Z notowań giełdowych nie skorzystają również użytkownicy systemu Windows 10 oraz zainstalowanego tam następcy Internet Explorera – przeglądarki Edge.
Oprogramowanie mBanku działa natomiast w przeglądarce Opera oraz przeglądarce Chrome z włączonym interfejsem NPAPI. Chrome jest jednak rozwiązaniem tylko dla internetowych „zawodowców”, bowiem przeglądarka ta przestanie w tym roku obsługiwać Javę, a w tej chwili obsługuje ją tylko w trybie, którego sposób uruchomienia nie należy do oczywistych.
Bank wie o problemie i przesłanym do nas komentarzu przeprasza swoich klientów za niedogodności. „Problem wynika ze zmiany działania przeglądarek, a w konsekwencji – konieczności dostosowania rozwiązań banku do tych zmian. W banku trwają intensywne prace w tym zakresie.” – wyjaśnia Marta Rutkowska z biura prasowego mBanku. Dodaje, że problem dotyczy najnowszych wersji przeglądarek FireFox (v.40), Google Chrome (v.45), Safari. Rutkowska podkreśla, że jest możliwość korzystania z notowań w przeglądarce Opera. „Klienci mogą śledzić też notowania mobilnie – wersja mobile notowań jest bezpłatna i w pełni dostępna.” – dodaje Rutkowska.
Zapytaliśmy bank, dlaczego tak długo trwa rozwiązanie tego problemu. Odpowiedzi na to pytanie jednak nie otrzymaliśmy, podobnie jak przewidywanego terminu rozwiązania problemu.
Informację o problemach z notowaniami w mBanku otrzymaliśmy od naszych czytelników. Jeśli też masz problem z działaniem serwisów internetowych swojego banku poinformuj nas o tym.