Morawiecki: Będziemy wspierać budowę polskich autobusów elektrycznych

Polska powinna zaistnieć w nowej rewolucji przemysłowej i rozpocząć produkcję na światową skalę autobusów i samochodów o napędzie elektrycznym.

Minister rozwoju Mateusz Morawiecki
Minister rozwoju Mateusz Morawiecki (fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM)

Morawiecki nawiązując do swojego wystąpienia podczas spotkania "Klubów Gazety Polskiej", gdzie był pytany o stworzenie aut o napędzie elektrycznym, przypomniał, że gdy na świecie trwały rewolucje gospodarcze Polska w nich nie uczestniczyła, "bo walczyliśmy o istnienie własnego państwa" - mówi w wywiadzie dla "Gazety Polskiej Codziennie" wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

"Teraz, gdy mamy rząd Prawa i Sprawiedliwości, możemy konkurować na polach, na których tworzy się nowy układ sił w gospodarce. Takim obszarem jest m.in. produkcja autobusów i samochodów o napędzie elektrycznym, wodorowym i mieszanym. Od kilku miesięcy w Ministerstwie Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii pracujemy nad takim projektem" - dodał wicepremier.

Rząd chce więcej ładowarek dla "elektryków"

Pod koniec maja Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa opublikowało projekt rozporządzenia, który nałożyłby na deweloperów i miasta obowiązek budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Ładowarki miałyby stać się obowiązkowym wyposażeniem parkingów przy budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i budynkach użyteczności publicznej. Jeśli projekt przejdzie konsultacje i zostanie przyjęty, po dwóch latach stacje ładowania mogą stać się stałym elementem polskiego krajobrazu. Ambicje dotyczą jednak tylko większych miast.

Zgodnie z treścią rozporządzenia, powyższe wymagania obowiązywałyby jedynie w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, w których zarejestrowano powyżej 60 tys. pojazdów, zachowując wskaźnik motoryzacji na poziomie co najmniej 400 pojazdów na 1000 mieszkańców. Więcej w artykule "Rząd chce więcej ładowarek dla +elektryków+. Czy to ma sens?"

Brak planów dotyczących dopłat do elektryków

W marcu Bankier.pl pytał Ministerstwo Ochrony Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o to, jak wygląda obecnie sprawa wspierania ekologicznej inicjatywy dla zmotoryzowanych w Polsce.

– Informuję, że w Ministerstwie Środowiska nie są obecnie prowadzone tego typu programy – mówiła Joanna Józefiak, radca ministra ochrony środowiska.

Czytaj więcej: "Dopłaty do elektryków w Polsce? Na pewno nie w najbliższej przyszłości"

(PAP)

par/ sp/

Źródło: Bankier24

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~SławcioZegarkowyPO

PIŚ świadomie podwyższa wartości aktywów w tym mieszkań stwarzając dodatkowy spokoj w społeczeństwie, bankach oraz u frankowiczów. W każdym kapitalistycznym kraju władza to robi. Ciekaw jestem czy zostanie to podniesione do rangi działalności na korzyść państwa polskiego, z pozywtyami z tego wynikającymi.

Polska w dominacji: grunty, GPW, obligacje, fabryki, mieszkania, domy wszystko rośnie na 33330-5550% w BIZNESIE..


Dla polskich przedsiębiorców istotny jest koszt średnioważony kapitału WACC, a ten rośnie.

Zwiększając opłacalność inwestycji lub nawet umożliwiając ze względu na opłacalnośc NPV, IRR, ROE, ROA itd. to jest być albo zarabiać, a NOŻYCE zysku kapitału dla polskich przedsiębiorców są coraz bardziej korzystne w stosunku do zagranicy. Udziały rynkowe firm zagranicznych tym mechanizmem nie zmieniają się, a rodzimych polskich rosną w skali makro.

Dla OSÓB PRAWNYCH mechanizmy są porównywalne, choć trochę bardziej złoż

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Kornel

A ja myślałem, że wibratorów jądrowych

! Odpowiedz
1 1 ~as

A kto stworzył polski autobus elektryczny? URS. Szkoda że lubią w konia robić drobnych akcjonariuszy...

! Odpowiedz
0 6 ~Piotr

Proponuję zaczać od małego kroku by ten kto wyprodukuje sobie prąd nie musiał go sprzedawać za ćwierć ceny do elektrowni i odkupować go po cenach "rynkowych" .

! Odpowiedz
0 0 ~Dżejms

To sobie postaw konkurencyjną infrastrukturę plus zapewnij ciągłość dostaw przez całą dobę, cały rok. Wtedy będziesz miał godną zapłatę. W tym momencie to jesteś psujem systemu bo sobie prąd produkujesz niestabilnie - zgodzimy się co do tego - prawda?

! Odpowiedz
2 10 ~obywatel

nic prostszego - proponuję uchwalić ustawę, że za 4 lata samochody mogą być tylko elektryczne i samo się zrobi... ustawa razem z podpisem dudusia to 48 godzin...

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 10 ~generalkoster

Ostatnio odnoszę wrażenie, że politycy cierpią na chorobę zwaną "chcicą". Niestety każda choroba ma jakieś negatywne skutki, a leczenie bywa często bardzo kosztowne.

! Odpowiedz
5 8 ~c2h5oh

był w sobotę na spotkaniu z prezesem polski i prezes wyznaczył słuszny kierunek :)

! Odpowiedz
1 9 ~autor_widmo

A to ogniwa się w Polsce robi, czy w Niemczech lub Japonii? Dlaczego nie wspieramy pneumatyki? ladowanie w kilka sekund mocnym kompresorem, bezpieczne, lekkie, zasieg wystarczy na kazda linie autobusowa a tankowanie na zajezdni w czasie "kanapki" kierowcy. Peugeot robi model hybrydy z Air. Ogniwa elektryczne nie sa ekologiczne!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.