REKLAMA

Metro w Krakowie. Wybrano skład rady naukowo-technicznej

2024-09-23 07:30
publikacja
2024-09-23 07:30

17 specjalistów z całej Polski weszło w skład rady naukowo-technicznej ds. budowy metra powołanej przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Według włodarza miasta rada będzie pełnić kluczową rolę w podejmowaniu decyzji podczas planowania i budowy metra w stolicy Małopolski.

Metro w Krakowie. Wybrano skład rady naukowo-technicznej
Metro w Krakowie. Wybrano skład rady naukowo-technicznej
fot. Daniel Turbasa / / Shutterstock

Jak ocenił Miszalski podczas poniedziałkowego briefingu, powołanie rady naukowo-technicznej jest jednym z pierwszych kroków związanych z rozpoczęciem procesu budowy metra w Krakowie.

Według prezydenta powołane osoby to fachowcy i eksperci w swoich dziedzinach, członkowie prestiżowych gremiów naukowych i doradczych, a zarazem praktycy zajmujący się metrem od lat.

„Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie” - wyjaśnił Miszalski.

Kraków

Jak zapowiedział, rada będzie pracować społecznie, co oznacza, że jej członkowie nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo. Realizacja większych, szczegółowych ekspertyz i raportów – zaznaczył prezydent - może się odbywać na podstawie zawieranych umów.

Zastępca prezydenta Stanisław Mazur, który jest odpowiedzialny za realizację krakowskiego metra zapowiedział, że rada będzie się zbierać raz na kwartał, jednak zespoły tematyczne będą spotykać się znacznie częściej, raz na dwa – trzy tygodnie lub w razie potrzeby nawet częściej.

Przewodniczącym rady został rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. Według niego gremium liczące 17 osób jest skonstruowane tak, by każdy z członków odpowiadał za inny aspekt istotny przy budowie i funkcjonowanie metra. W jego składzie są specjaliści z zakresu: geologii, budownictwa, transportu szynowego, ekonomii, gospodarki przestrzennej, a także architektury, socjologii czy bezpieczeństwa.

Kraków

Wśród członków rady znaleźli się naukowcy z krakowskich uczelni: Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej.

Są także naukowcy z innych uczelni w Polsce, takich jak: Uniwersytet Radomski, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie oraz Instytutu Kolejnictwa. W radzie zasiada także prezes spółki Metro Warszawskie.

Jak będzie wyglądać metro w Krakowie?

Za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy w referendum w 2014 roku (55,11 proc. na tak).

Zgodnie z planami władz miasta w pierwszym etapie będzie realizowany środkowy, ok. 6-km odcinek pierwszej linii wschód – zachód biegnący od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej. Decyzja środowiskowa, a także dokumentacja projektowa i decyzje realizacyjne dla tego fragmentu powinny zostać uzyskane do końca 2025 roku. W kolejnych etapach linia miała by zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Tabor ma kosztować ok. 1,5 mld zł.

Szacunkowy kosz realizacji pierwszego 6-km odcinka to około 3 mld zł, a jego finansowania ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych i budżetu miasta.

Według urzędników równolegle do prac nad pierwszą linią metra powinny się toczyć przygotowania do wytyczenia kolejnych dwóch jego odnóg.(PAP)

rgr/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
krakus11
W Budapeszcie metro powstało 120 lat temu, my czekamy , nie wiem na co.
Jeżeli wejdziemy w "prowizorkę" typu prometro z tramwajem to najbliższe 100 lat Kraków będzie skazany na wspieranie fatalnego półśrodka komunikacyjnego.
Projektowanie linii po istniejących trasach komunikacji pokazuje że projektanci chyba nie
W Budapeszcie metro powstało 120 lat temu, my czekamy , nie wiem na co.
Jeżeli wejdziemy w "prowizorkę" typu prometro z tramwajem to najbliższe 100 lat Kraków będzie skazany na wspieranie fatalnego półśrodka komunikacyjnego.
Projektowanie linii po istniejących trasach komunikacji pokazuje że projektanci chyba nie rozumieją idei metra.
Moim zdaniem, bez względu na początkowe koszty, trzeba wykonać metro głębokie (nawet bardzo, ponad 50m) by budowa nie kolidowała z budynkami, sieciami instalacji itp.
Stacje powinny być dla ludzi, a więc tam gdzie dziś (i w przyszłości) ciężko dojechać lub jest potencjalnie zapotrzebowanie na wydajny transport czyli np. rondo mogilskie, dworzec PKP, środek Rynku (pod Sukiennicami), pod Alejami .... linia powinna być prawie prosta by pociągi mogły osiągać duże prędkości pomiędzy przystankami.
Proszę NIE RÓBMY KOLEJNEJ PROWIZORKI. Biednego nie stać na bylejakość.
nhl
Takie mieszanie łyżeczką w pustej szklance . Miasto ma 6,5 mld długu i stoi nad finansową przepaścią . Wydatki bieżące zaplanowane miasta to w 2024r 8,5 mld , dochody 8 mld . Zamiast budować po kawałku metro już od wielu lat , poprzedni prezydent Majchrowski zwany w Krakowie "tramwajarzem" ( z miłości do tych pojazdów Takie mieszanie łyżeczką w pustej szklance . Miasto ma 6,5 mld długu i stoi nad finansową przepaścią . Wydatki bieżące zaplanowane miasta to w 2024r 8,5 mld , dochody 8 mld . Zamiast budować po kawałku metro już od wielu lat , poprzedni prezydent Majchrowski zwany w Krakowie "tramwajarzem" ( z miłości do tych pojazdów ) korkował miasto , prowadził szalone inwestycje w środku miasta ( trasa Łagiewnicka - za 1mld ) dla samochodów . Efekt jest taki że ludzie najszybciej poruszają się po mieście samochodem i nie chcą jeździć zbiorowo bo zajmuje im to masę czasu . Majchrowski zmarnował czas ! Obecny prezydent Miszalski powiązany z platformą robi dokładnie to samo i są to tylko pozorne gesty - powoływanie właśnie wysoko płatnych stanowisk w radzie , różne opinie , studium itd . to wyważanie otwartych drzwi . A dlaczego temat jest poruszany teraz ? Wybory prezydenckie ! Ludzie zdają sobie sprawę że metro jest najlepszym rozwiązaniem ( dwie nitki przecinające miasto , w poprzednim studium które zrobiło AGH stoi jak byk , są proponowane nawet trasy ) . A to , to takie grzanie tematu przed każdymi wyborami .
jan-kowalski
Jako żywo, jeżeli chodzi o miłość do tramwajów, przypomina to sytuację w Warszawie, która mimo, iż rozpoczęła już budowę metra (do powstania sieci jeszcze jednak daleka droga), nagle - zamiast kontynuować rozbudowę metra - postanowiła za ciężkie pieniądze (przekraczające 1 mld pln) zacząć budować fragmenty nowych linii tramwajowych,Jako żywo, jeżeli chodzi o miłość do tramwajów, przypomina to sytuację w Warszawie, która mimo, iż rozpoczęła już budowę metra (do powstania sieci jeszcze jednak daleka droga), nagle - zamiast kontynuować rozbudowę metra - postanowiła za ciężkie pieniądze (przekraczające 1 mld pln) zacząć budować fragmenty nowych linii tramwajowych, które poza tym, że na takich peryferiach jak Wilanów są nieporozumieniem, ze względu na odległości i co za tym idzie czas dojazdu (już widzę jego mieszkańców jadących na stojąco 50 minut tramwajem do centrum), to jeszcze nie łączą się w żadną spójną całość. Ale za to kolejne ulice pięknie rozkopane. A jak już inwestycja dobiega końca, to się okazuje, że zamiast np. 3 pasów, które kiedyś były, teraz będą 2, i tam gdzie nie było nawet korków, teraz będą. Ale za to środkiem piękne pustawe tramwaje będą pomykać.
prawda_
Bylo wiele projektow poprawiajacych komunikacje w miescie ktore nigdy nie zostaly zrealizowane, a problemem byla korupcja w ratuszu i lobbing z roznych stron. AGH przygotowalo juz lata temu studium wykonawcze kolejki linowej wzdluz aleji 3-ch. Wg projektu znaczaco uprawniloby to komunikacje w tym krytycznym odcinku jednak projekt Bylo wiele projektow poprawiajacych komunikacje w miescie ktore nigdy nie zostaly zrealizowane, a problemem byla korupcja w ratuszu i lobbing z roznych stron. AGH przygotowalo juz lata temu studium wykonawcze kolejki linowej wzdluz aleji 3-ch. Wg projektu znaczaco uprawniloby to komunikacje w tym krytycznym odcinku jednak projekt zostal odrzucony w calosci ze wzgledu na 'decyzje srodowiskowe' - tzn wyciecie kilku drzew na pasie zieleni.
peluquero
Wybór rady naukowo-techniczna to już jak praktycznie podjechanie pierwszego składu na peron początkowej stacji pierwszej linii, co prawda to na razie dźwięk przesuwanych krzeseł w trakcie burzliwych spotkań i narad, ale przypomina już dźwięk hamowania składziku metra.
endes
Który to już raz zaczynają od nowa?… ile do tej pory poszło kasy na temat?… mieszkańcy pytać i rozliczać!

Powiązane: Kraków

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki