Ekspert: politycy korzystają chętnie ze Snapchata, bo wpisy znikają po 24h

Politycy korzystają chętnie ze Snapchata, bo nie daje on możliwości publicznego komentowania, a wpisy znikają już po 24 godzinach - uważa ekspert firmy Gemius Marek Molicki. "Politycy wielokrotnie bardzo żałowali wypowiedzianych słów i daliby sporo, by cofnąć czas" - dodaje.

Ekspert: politycy korzystają chętnie ze Snapchata, bo wpisy znikają po 24h
Ekspert: politycy korzystają chętnie ze Snapchata, bo wpisy znikają po 24h (snapchat.com)

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów uruchomiła oficjalne konto na Snapchacie. Mają się na nim znaleźć relacje z pracy i oficjalnych wizyt premier Beaty Szydło.

Snapchat to mobilna aplikacja pozwalająca na komunikowanie się z jej użytkownikami głównie za pomocą zdjęć i filmów. Wprowadzona na rynek w 2011 r. Cechą odróżniającą ją od innych aplikacji i mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter jest to, że komunikat jest wyświetlany przez określony czas, a potem znika. Oprócz tego użytkownicy mogą tworzyć własne historie (stories), np. opisywać swój dzień i taki zestaw zdjęć, filmów i komunikatów (tzw. snapów) jest dostępny przez dobę.

Nie ma, więc możliwości wyszukiwania wcześniejszych wpisów. Co nie oznacza, że znikają one bezpowrotnie, można je, bowiem zapisywać w pamięci telefonu, robiąc np. zrzuty z ekranu lub używając specjalnych aplikacji.

Ekspert firmy Gemius Marek Molicki wskazał, że konta na tym portalu posiadają m.in. prezydent Francji Francois Hollande, prezydent Argentyny Mauricio Macri, a także poważne organizacje rządowe, z Departamentem Stanu USA na czele. Z możliwości dotarcia do młodych wyborców korzystają też kandydaci na fotel prezydenta USA, a także wiele firm np. Coca-cola czy KFC.

Rządzący, tak jak i reklamodawcy, wykorzystują Snapchata z jednej strony, jako uzupełnienie komunikacji o kolejny kanał, ale przede wszystkim, jako narzędzie dotarcia do bardzo konkretnej grupy celowej i to w inny sposób niż w pozostałych mediach społecznościowych - powiedział PAP Technologie Molicki.

Jego zdaniem nie bez znaczenia jest to, że Snapchat nie daje możliwości publicznego komentowania wpisów, a Snapy znikają już po 24 godzinach. Jak wiemy, politycy wielokrotnie już bardzo żałowali wypowiedzianych słów i daliby sporo, by cofnąć czas. W przypadku Snapa czas rozwiązuje problem, choć warto pamiętać, że w internecie nic nie ginie - podkreślił Molicki.

Według raportu firmy NewsCreed Snapchat od momentu jego wprowadzenia pozostaje przede wszystkim platformą do komunikowania się z przyjaciółmi, a nie z markami czy politykami. Wzrost popularności Snapchata (ok. 100 mln użytkowników dziennie) budzi jednak coraz większe zainteresowanie wśród firm.

Popularność Snapchata wynika z idealnego dopasowania się do istniejących trendów konsumenckich z zakresu obszarów życiowych i komunikacji - hedonizmu związanego ze skupieniem się na sobie, cieszenia się każdą chwilą, przechodzenia z komunikacji tekstowej na komunikację obrazkową. Nic dziwnego, że największym zainteresowaniem Snapchat cieszy się wśród najmłodszych grup. Wśród użytkowników w Polsce, których liczbę szacuje się na około miliona, przeważają użytkownicy w wieku 13-24 lata - powiedziała PAP dr Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Według Tkaczyk sięgnięcie po Snapchata przez polityków z Polski było tylko kwestią czasu.

Doświadczenia organizacji i polityków prowadzących profile na Snapchacie wskazują na dużą użyteczność w budowaniu ich pozytywnego wizerunku. Dodatkowym atutem jest to, że użytkownicy nie mogą komentować oglądanych przekazów w sposób widoczny dla innych użytkowników, nie widać także liczby obserwujących, ani liczby odtworzeń +snapów+, a zatem dla polityków jest to zdecydowanie bezpieczniejszy sposób komunikacji, aniżeli za pośrednictwem innych mediów społecznościowych - dodała Tkaczyk.

Zwróciła uwagę, że "wbrew pozorom" nie jest łatwo korzystać skutecznie ze Snapchata. Umiejętne jego wykorzystywanie pomaga budować pozytywny wizerunek, sięgając do najmłodszej części populacji i kreując wizerunek dynamicznego, innowacyjnego, będącego +na luzie+ i niemającego nic do ukrycia polityka, ()do pełnego sukcesu nie wystarczy samo założenie profilu, ale jeszcze wypełnienie go angażującą odbiorców treścią zauważyła Tkaczyk.

Monika Czaplicka: Konto na Snapchacie to dobry ruch premier Szydło

Kancelaria premier Beaty Szydło dołączyła do grona instytucji aktywnych na Snapchacie. To dobry ruch, który może pozwolić na ocieplenie wizerunku szefowej Rady Ministrów i dotarcie do młodych - ocenia Monika Czaplicka z agencji Wobuzz.

Snapchat to aplikacja społecznościowa utworzona w 2011 przez Evana Spiegela i Bobbyego Murphyego. Wyróżnia się tym, że treści znikają, nie ma w nim interakcji, np. komentarzy. Opiera się prawie wyłącznie na wideo i zdjęciach - charakteryzuje aplikację Monika Czaplicka z agencji social media Wobuzz. Choć wcześniej Snapchat był postrzegany jako aplikacja niszowa, atrakcyjna głównie dla nastolatków, obecnie cieszy się rosnącym zainteresowaniem dorosłych.

Jak pokazuje raport opracowany przez Burson-Marsteller, ze Snapchata w coraz większym stopnium korzystają również politycy na całym świecie. Swoje konta mają m.in. Biały Dom, prezydent Francji François Hollande oraz starająca się o prezydenturę Hilary Clinton, a także Liberalna Partia Kanady premiera Justina Trudeau, która m.in. aktywności w mediach społecznościowych zawdzięcza zwycięstwo w ubiegłorocznych wyborach. Teraz oficjalne konto snapchatowe posiada również polska Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

W Polsce Snapchat jest dla młodych. Nie dziwię się, że premier chce dotrzeć do tej grupy. Zarazem pojawi się w panteonie polityków korzystających ze Snapa - powiedziała PAP Technologie Czaplicka. Wg badania SW Research zrealizowanego na zlecenie agencji Think Kong w styczniu 2016, 78 proc. polskich użytkowników Snapchata ma poniżej 35 lat. Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie również największą grupę wśród użytkowników stanowią osoby poniżej 35. roku życia.

Skoro Andrzej Duda wygrał dzięki Twitterowi, to i nasza premier może próbować poprawić i ocieplić swój wizerunek, sprawiając wrażenie bliskości - mówi Czaplicka. Przypomina, że tuż po zaprzysiężeniu prezydent Duda podsumowywał swoją aktywność w mediach społecznościowych i zapowiadał zamiar utrzymywania kontaktów poprzez internet - przede wszystkim z młodymi ludźmi.

Zobaczymy, jakie treści tam znajdziemy, ale sam ruch - wbrew pozorom dobry. Boję się, że wykonanie będzie gorsze - komentuje Czaplicka. Pamiętajmy, że za social media polityków i instytucji odpowiadają agencje lub specjaliści - albo sprzedadzą kolejny produkt, albo nie - podkreśla. Za prowadzenie konta na Snapchacie odpowiada Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w KPRM. Za pośrednictwem Snapchata na oficjalnym koncie Premier_RP można obecnie śledzić wizytę premier Szydło w Nowym Jorku.

Na całym świecie ze Snapchata korzysta codziennie ponad 100 mln użytkowników (miesięcznie ok. 200 mln). To obecnie najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa, a wg badań App Annie także jedna z 10 najczęściej pobieranych aplikacji w ok. 100 krajach. Szacunkowa wartość Snapchata to ok. 16 mld dol. (PAP)

mk/ jbr/

(PAP)

krm/ jbr/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~adonis

Czyli pranie mózgów bez pozostawiania śladów

! Odpowiedz
0 0 ~fufu

reklama snapchata , i tyle

! Odpowiedz
0 0 ~propagranda

Do kogo może byc kierowana propaganda premiera oprócz polityków i kandydatów na polityków?
Ludność ma to dópie.

! Odpowiedz

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.