REKLAMA

Audi zwolni 7,5 tys. osób. Pracownicy przegrali z elektromobilnością

Marcin Kaźmierczak2025-03-18 09:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-03-18 09:00

Do 2029 r. Audi należące do koncernu Volkswagena zwolni nawet co siódmego pracownika w Niemczech – informuje Reuters. Łącznie pracę straci maksymalnie 7,5 tys. osób. Firma na cięciach zatrudnienia ma zaoszczędzić 1,1 mld euro rocznie. Wpisze się tym samym w działania innych marek należących do koncernu Volkswagena.

Audi zwolni 7,5 tys. osób. Pracownicy przegrali z elektromobilnością
Audi zwolni 7,5 tys. osób. Pracownicy przegrali z elektromobilnością
fot. lalesh aldarwish / / Pexels

Jak informują zarządzający Audi, zaoszczędzone pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na przystosowanie fabryki w Neckarsulm do zwiększonej produkcji aut elektrycznych oraz na rozwój elektrycznego portfolio marki. Łącznie w rozwój swoich niemieckich zakładów firma chce zainwestować 8 mld euro.

Jak donosi Reuters, zwolnienia zostaną przeprowadzone głównie w działach zajmujących się administracją oraz rozwojem. Przynajmniej do 2033 r., zgodnie z umowa pomiędzy władzami firmy a zakładową radą pracowników, zwolnienia nie dotkną pracowników produkcji.

Coraz mniej chętnych na audi

Powodem zwolnień jest spadek zamówień aut z czterema pierścieniami w logo, który na całym świecie wyniósł 11 proc. r/r. Najdotkliwszy był na rodzimym rynku. W 2024 r. Niemcy zarejestrowali o 21 proc. mniej aut wyprodukowanych przez Audi niż rok wcześniej przy jednoczesnym spadku całego rynku o 1 proc. W całej Unii Europejskiej Audi zaliczyło 9-procentowy spadek liczby rejestracji i była jedyną spośród głównych marek koncernu, w przypadku którego nie zanotowano wzrostu sprzedaży.

Co ciekawe, odwrotny trend zanotowano w Polsce, gdzie sprzedaż nowych aut produkowanych przez Audi wzrosła w 2024 r. w ujęciu rocznym o 12 proc. Udział polskich rejestracji w skali całej Unii Europejskiej wyniósł jednak raptem 5 proc.

Fala zwolnień przybiera na sile

Zwolnienia zaplanowane przez zarządzających Audi będą kolejnymi z serii. Jak przypomina Reuters, od 2019 r. firma zlikwidowała 9,5 tys. stanowisk.

To również kolejna z serii zapowiedzianych zwolnień grupowych w koncernie Volkswagena. Jeszcze w grudniu 2024 r. koncern z Wolfsburga zapowiedział likwidację 35 tys. stanowisk do 2030 r.

Nawet co piątego pracownika, czyli ok. 8 tys. osób, w najbliższych latach zamierza zwolnić z kolei Skoda. W tym przypadku także „winne” okazały się auta elektryczne, a konkretnie olbrzymie nakłady położone na rozwój technologii i ich produkcję przez czeską markę, przy niższych od założonych wyników sprzedażowych.

Zwolnienia w swoich chińskich fabrykach przeprowadzi z kolei SEAT. Z powodu unijnych ceł na elektryki produkowane w Państwie Środka, marka należąca do grupy Volkswagena zetnie 1,5 tys. etatów.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (40)

dodaj komentarz
rofedox
Przemysł europejski przegrywa z ideologią i głupotą polityków niczym więcej.
trooper
Ludzie unikają audi przez skrzynie biegów DSG, które mają trwałość kartonu. A manualow już nikt nie chce w nowych samochodach.
miketheripper
A ja myślę, że co trzeciego
msp
7500 osob x ile w Polsce ? ilu ludzi pracuje w Polsce u poddostawcow Audi? Fotele, uklady kierownicze , odkowki , etc ?
prezydent__cz0snk0wski__z__p0
Audi zwolni a Rheinmetall zatrudni ....a my zapłacimy za uzbrojenie niemieckie bo amerykańskie będzie zakazane......Ale was robią w bambuko lemingi....Teraz do wyborów zamknąc system
bha
Cóż... Globo rynek od dawna jest zapatrzony jak w obraz na Wyniki statystyki Zyski i Dywidendy!!!!. Niestety zadłużenie ogólne Globu krajów i społeczeństw codziennie coraz mocniej rośnie i rośnie!, a i przy tym z roku na rok mamy coraz większą cenową i % drożyznę rynkową i to nie tylko tą będącą w detalu!. Więc niestety i w związku Cóż... Globo rynek od dawna jest zapatrzony jak w obraz na Wyniki statystyki Zyski i Dywidendy!!!!. Niestety zadłużenie ogólne Globu krajów i społeczeństw codziennie coraz mocniej rośnie i rośnie!, a i przy tym z roku na rok mamy coraz większą cenową i % drożyznę rynkową i to nie tylko tą będącą w detalu!. Więc niestety i w związku z tym trwa od dłużego już czasu coraz szersza i szersza u wielu firm na Globie optymalizacja nie tylko samych kosztów pracy, ale i przy tym ewentualnych przyszłych na rynku Zysków!!!!!!!!. A to niestety dla wielu raczej nic dobrego nie wróży. Niestety
pstrzezek
No cóż Audi to przede wszystkim marketing i utopione mld w elektryfikacji. Dlaczego zamknęli fabrykę elektrycznego Q5? Dlaczego modele 10 letnie wyglądają w środku lepiej niż te dzisiejsze pełne plastików i tabletów przyczepionych nienaturalnie jakby były z Media Markt?
pstrzezek
Z obszaru premium zostałan im cena. W Polsce sprzedaż dalej rośnie bo działa magia logo. Plus w ogromnej mierze jest to pod leasing na firmę. Dla os prywatnej są znacznie lepsze opcje
bajorek
Kiedy ci Niemcy zrozumieją, że produkcja elektryków nie ma przyszłości. Nikt ich nie chce kupować a jeśli ktoś chce i kupuje to żyje w nieświadomości jak ogromne koszty będzie musiał ponieść podczas utylizacji baterii elektrycznego auta. Szacunkowo ok. 50% wartości auta.Wiem że Niemcom nie po drodze trochę z rozumem ale oby Polacy Kiedy ci Niemcy zrozumieją, że produkcja elektryków nie ma przyszłości. Nikt ich nie chce kupować a jeśli ktoś chce i kupuje to żyje w nieświadomości jak ogromne koszty będzie musiał ponieść podczas utylizacji baterii elektrycznego auta. Szacunkowo ok. 50% wartości auta.Wiem że Niemcom nie po drodze trochę z rozumem ale oby Polacy byli mądrzejsi i nie kupowali wybuchowej i kosztownej bomby jaka jest auto elektryczne.
men24a
Przestań zmyślać.
Firma analityczna Rho Motion oszacowała, że w 2024 roku na całym świecie sprzedało się w sumie 17,1 milionów samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in (BEV + PHEV; Chińczycy nazywają ten zbiór „NEV”, samochody nowej energii). Cały świat urósł o 25 procent rok do roku, największy wzrost zanotowały Chiny,
Przestań zmyślać.
Firma analityczna Rho Motion oszacowała, że w 2024 roku na całym świecie sprzedało się w sumie 17,1 milionów samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in (BEV + PHEV; Chińczycy nazywają ten zbiór „NEV”, samochody nowej energii). Cały świat urósł o 25 procent rok do roku, największy wzrost zanotowały Chiny, jedynym spadkowiczem w zestawieniu była Europa (-3 proc.). Biorąc pod uwagę dotychczasowe proporcje obu rodzajów napędów, samych elektryków sprzedało się 8-12 milionów.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki