REKLAMA

Seat może zwolnić nawet 1500 osób. Wszystko przez cła

2025-02-10 09:23
publikacja
2025-02-10 09:23

Europejskie cła na samochody z Chin przyczyniły się do kłopotów fabryki Seata działającej w tym kraju. Zmusza to ją do znacznego zmniejszenia produkcji pojazdów elektrycznych, co spowoduje, że będzie musiała zapłacić duże kary za nieosiągnięte cele dotyczące zmniejszania emisji. To z kolei może doprowadzić do ogromnych redukcji zatrudnienia – podał Reuters.

Seat może zwolnić nawet 1500 osób. Wszystko przez cła
Seat może zwolnić nawet 1500 osób. Wszystko przez cła
fot. Pacific Press Agency/Alamy/Alamy / / Forum

W październiku Unia Europejska nałożyła cła na wszystkie pojazdy elektryczne produkowane w Chinach. To spowodowało, że oprócz dotychczasowej 10-procentowej taryfy, Seat, należący do grupy Volkswagena, ponosi również opłatę dodatkową wynoszącą 20,7 proc.

Europejskie cła szkodzą europejskim firmom?

Jak podaje Reuters, według europejskich producentów samochodów, którzy swoją produkcję przenieśli do Chin, dodatkowe cła, zamiast chronić krajowe firmy i miejsca pracy, tylko im szkodzą.

– Seat, hiszpańska spółka zależna największego europejskiego producenta samochodów, będzie zmuszona do zmniejszenia produkcji i zwolnienia około 1500 pracowników, jeśli UE nie obniży ceł na samochody elektryczne tej marki, wyprodukowane w Chinach do końca marca — powiedział dyrektor generalny Seata Wayne Griffiths, cytowany przez agencję Reuters.

Seat ma czas do końca marca

Według dyrektora Seata nałożone opłaty przyczyniły się do tego, że spółka nie osiągnęła swoich celów finansowych w ubiegłym roku i będzie ją to kosztować kilkaset milionów euro w 2025 r. Jego zdaniem firma może sobie pozwolić co najwyżej na opłatę zbliżoną do wcześniejszych 10 proc. Natomiast jeśli dodatkowa taryfa nie zostanie zniesiona lub obniżona w pierwszym kwartale, Seat będzie zmuszony do zakończenia produkcji elektrycznego pojazdu Cupra Tavascan, który przynosi firmie straty. To jednak może wpłynąć na niespełnienie warunków emisyjności, z czym wiążą się wysokie kary.

Z kolei w grudniu Volkswagen poinformował, że zamierza zredukować zatrudnienie o ponad 35 tys. miejsc do 2030 r. Jednocześnie zagwarantował związkom zawodowym m.in. utrzymanie wszystkich zakładów i gwarancję zatrudnienia pozostałych pracowników do 2030 r.

KW

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
bha
Coraz to Niby lepiej wszystkim?.
to_i_owo
"Wszystko przez cła"

"będzie musiała zapłacić duże kary za nieosiągnięte cele dotyczące zmniejszania emisji."

Czyli nie przez cla a przez chore, wyjatkowe na tla calego świata UE regulacje

Napiszcie wprost, a nie dajecie wprowadzajacy w błąd tytuł
tomaszektoma
ogolnie VAG chyba tylko zwalnia bo ma fatalne modele i ceny EV

BMW jakos daje sobie rade
Tesla tez, Dacie wchodzi do gry
Volvo nawet tez cos sie rozwija

Stellantis pada

ze to nie wina ceł że koncern nie umie zrobic fajnego EV w fajnej cenie
piotr76
Przydałoby się ogólnoeuropejskie referendum w sprawie likwidacji Zielonego Wału. To jakieś wariactwo, że firmy zmusza się do produkcji pojazdów których klienci nie chcą kupować, żeby tylko osiągnąć jakieś wyimaginowane cele...
erek
Referenda są organizowane co 5 lat. Są nimi wybory.

Szkoda, że ludzie od dekad wybierają tych, którzy ich piętnują gospodarczo, ekonomicznie, zdrowotnie, społecznie...

Zmiany muszą się zacząć w nas samych!
peter_griffin
"Seat będzie zmuszony do zakończenia produkcji elektrycznego pojazdu Cupra Tavascan, który przynosi firmie straty. To jednak może wpłynąć na niespełnienie warunków emisyjności, z czym wiążą się wysokie kary." Co to jest jak nie komunizm?
salad77
gdybyśmy mieli blachę moglibyśmy produkować konserwy, ale nie mamy mięsa...
lukaszslask
Jak poszliscie do Chin to placcie,jak doliczycie koszty transportu to nie wierze,ze na Slowacji w Polsce Czechach wyjdzie drozej produkcja….

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki