Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL
obowiązkowy dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej przekraczającej 3,5
tony i autobusów, właśnie kończy piąty rok funkcjonowania. Od początku istnienia systemu za jego pośrednictwem na konto Krajowego Funduszu
Drogowego wpłynęło 6,3 mld zł, a
każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się o kolejne 5 mln. Z tej okazji rusza też promocja urządzeń pokładowych viaAUTO.


- Obecny system pobierania opłat w porównaniu z systemem winietowym stanowi ogromny postęp, bo wielkość środków zgromadzonych jest znacząco wyższa. System winietowy był niesprawny i w dodatku niesprawiedliwy. Płaciło się za dostęp do infrastruktury, a nie za faktyczne korzystanie z niej – mówi Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL.
Od 1 czerwca 2012 r. z systemu szybkiej płatności elektronicznej skorzystać mogą również kierowcy samochodów osobowych podróżujący po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. - Polega to na tym, że samochód podjeżdża pod bramki i w systemie slow & go uiszcza opłatę. Powoduje to pięciokrotne zwiększenie przepustowości placu poboru opłat w porównaniu z systemem manualnym i znacząco zmniejsza korki przy bramkach – mówi Marek Cywiński.
ReklamaMówiąc o autostradach koncesyjnych, trzeba spojrzeć na to, że w Europie jest wiele koncesji, a mimo to można skorzystać z systemu elektronicznego do poboru opłat. Nie istnieją przeszkody techniczne ani organizacyjne, żeby koncesjonariusze dołączyli do systemu viaTOLL. W tym systemie jest zarejestrowanych 980 tysięcy ciężarówek i ponad 50 tysięcy samochodów osobowych. Są to klienci, którzy z chęcią skorzystają z tego systemu płatności, jeżdżąc po autostradach koncesyjnych, nie tylko zarządzanych przez GDDKiA. Takie rozmowy były prowadzone przez jednego z koncesjonariuszy Stalexport Autostrady Małopolskiej z Ministerstwem jednak zakończyły się fiaskiem, skoro podjęto decyzję o budowie własnego systemu. Dla nas to nie jest problem, bo technicznie nic nie stoi na przeszkodzie, by użytkownicy systemu viaTOLL korzystali z autostrady koncesyjnej Stalexport po zainstalowaniu elektronicznego systemu poboru opłat.
W tym roku system będzie rozbudowany o kolejne 150 km. W tej chwili to jest niecałe 3200 km. Jako operator systemu jesteśmy gotowi na każde rozszerzenie, ale decyzje o tym jakie drogi mają mieć pobierane opłaty podejmuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz GDDKiA.
Światowe Dni Młodzieży czy wzmożony wakacyjny ruch na autostradzie A1 stwarzają konieczność upłynnienia ruchu. My jako operator możemy zwiększyć zainteresowanie i promocję systemu viaAUTO, który znacznie ułatwia przejazd po autostradach – mówi Marek Cywiński.
Do końca
czerwca br. sprzedano ponad 54 tysiące urządzeń viaAUTO. Wkrótce liczba ta może się
jednak znacząco zwiększyć, ponieważ już 8 lipca rusza specjalna akcja
promocyjna pod hasłem „Szerokiej Polski!”. ViaTOLL w
porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zaoferuje promocję
dla 70 tysięcy urządzeń pokładowych viaAUTO w cenie 25 zł brutto.