Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ile tracą na wartości auta elektryczne? Ranking modeli

Ile tracą na wartości auta elektryczne? Ranking modeli

Od 40 do blisko 50 proc. tracą w ciągu trzech lat popularne modele aut elektrycznych. Ich właściciele, z uwagi na wysokie ceny „elektryków”, podczas sprzedaży muszą się liczyć ze stratą wartości od 55 do 68 tys. zł – wynika z raportu Info-Ekspert opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W analizie przygotowanej przez firmę Info-Ekspert pod uwagę została wzięta wartość rezydualna siedmiu aut elektrycznych o cenie oscylującej wokół 140 tys. zł. Wartość oszacowano dla aut 3-letnich o średnim rocznym przebiegu 15 000 km.

Sprzedaż aut w Europie w lutym 2020 r. – najpopularniejsze modele

Model Wersja silnikowa Cena bazowa Średnia wartość po 3 latach i 45 tys. km [w proc.] Średnia wartość po 3 latach i 45 tys. km [w zł] Średnia strata wartości po 3 latach i 45 tys. km [w zł]
kia soul M 136 KM (39,2 kWh) 139 900 60,9 85 199 54 701
hyundai kona Style 136 KM (39,2 kWh) 152 900 59,7 91 281 61 619
mazda mx-30 KAI 145 KM (35,5 kWh) 142 900 59,4 84 883 58 017
peugeot 2008 Active 136 KM (50 kWh) 145 200 57,6 83 635 61 565
mini cooper SE 184 KM (28,9 kWh) 139 700 57,1 79 769 59 931
kia niro M 136 KM (39,2 kWh) 146 990 55,2 81 138 65 852
volkswagen golf (siódma generacja) 136 KM (35,8 kWh) 141 890 52,3 74 208 67 682

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Koreańskie modele górą

Biorąc pod uwagę te warunki, najmniej na wartości w ciągu trzech lat straci kia soul, którą wciąż będzie można odsprzedać za nieco ponad 60 proc. pierwotnej ceny. Posiłkując się wartościami nominalnymi, jeśli za podstawową wersję tego modelu zapłacimy obecnie 139 900 zł, za trzy lata będziemy mogli odsprzedać go za nieco ponad 85 tys. zł, czyli o 54,7 tys. zł taniej.

Drugie miejsce pod względem wartości rezydualnej zajął inny przedstawiciel koreańskiej motoryzacji – hyundai kona. Auto po trzech latach będzie warte średnio 59,7 proc. Biorąc jednak pod uwagę najwyższą cenę bazową spośród analizowanych modeli – 152 900 zł, w ciągu trzech lat straci ono na wartości 61,6 tys. zł.

Wartością rezydualną zbliżoną do 60 proc. może pochwalić się także mazda mx-30 (59,4 proc.). Auto wyceniane w wersji podstawowej na 142 900 zł po trzech latach i przejechaniu 45 tys. km będziemy mogli odsprzedać średnio za niespełna 85 tys. zł. Choć mazda oferuje nieco mocniejszy silnik, to niższa wartość rezydualna może wynikać m.in. z mniej pojemnej baterii (35,5 kWh) zastosowanej w tym modelu. Zarówno kia soul jak i hyundai kona zostały wyposażone w baterie o pojemności 39,2 kWh.

Benzynowa wersja straci mniej

Najwięcej na wartości w analizowanym okresie straci elektryczny volkswagen golf siódmej generacji. Jego wartość rezydualna po trzech latach będzie oscylowała wokół 52,3 proc., co przy obecnej cenie bazowej wynoszącej 141 890 zł da nam nominalnie 74 200 zł.

Dla porównania volkswagen golf z benzynowym silnikiem 1.0T i mocą 110 KM po trzech latach i przy założeniu średniego rocznego przebiegu rzędu 30 tys. km będzie warty 60,9 proc. ceny bazowej.

Tematy
Komentarze
Ile tracą na wartości auta elektryczne? Ranking modeli
Marcin Kaźmierczak
Podziel się