Wysłałeś PIT przez ePUAP? Jest nieważny. Wyślij go ponownie. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że deklaracje podatkowe nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP.


Po naszym piątkowym artykule informującym, że istnieje techniczna możliwość wysyłki PIT-u do US za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Państwowej – na co wskazywali jeszcze przed weekendem sami konsultanci infolinii ePUAP – Ministerstwo Finansów we wtorek 20 stycznia opublikowało oficjalny komunikat, w którym informuje, że „deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP.”

Techniczna możliwość wysyłki nie oznacza urzędowej ważności dokumentu
W komunikacie podkreślono, że deklaracje i informacje podatkowe „składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej mogą być podpisane tylko i wyłącznie:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – do dokumentów składanych przez osoby fizyczne i inne podmioty, lub
- danymi autoryzującymi (podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) – do dokumentów składanych przez osoby fizyczne.”
W ten sposób resort finansów jednoznacznie przekreśla użyteczność platformy ePUAP do rozliczeń rocznych za 2014 rok. Choć fizycznie można było takiej wysyłki dokonać na początku stycznia. Potwierdza to chociażby komentarz jednej z naszej czytelniczek, która w ten sposób wysłała do urzędu skarbowego PIT-4R za swoich pracowników. Otrzymała nawet UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Jednak dzień później pracownik US poinformował ją telefonicznie, że złożenie tych deklaracji PIT za pośrednictwem ePUAP jest nieważne i musi taką wysyłkę wykonać raz jeszcze, inną drogą oraz potwierdzić ją bezpiecznym e-podpisem.

Sama wysyłka za pośrednictwem ePUAP od początku nie wydawała się logicznym rozwiązaniem. Już wcześniej Piotr Szulczewski, analityk Bankier.pl zalecał ostrożność, zwracając uwagę na fakt, że rozporządzenie nie wskazuje na możliwość podpisywania deklaracji podatkowych poprzez profil zaufany. Zwłaszcza w przypadku, gdy jest on wykorzystywany bez użycia e-podpisu (opcja dla osób fizycznych, dla których profil zaufany zakładany jest po okazaniu dowodu tożsamości podczas osobistej wizyty w Punkcie Potwierdzającym).
W przypadku naszej czytelniczki dochodzi jeszcze kwestia nowych obowiązków dużych płatników podatku PIT, które weszły w życie od 1 stycznia 2015 roku. Czytelniczka chciała złożyć PIT-y za 20 osób, czyli zatrudnia więcej niż 5 pracowników. A tacy przedsiębiorcy od 2015 roku muszą obowiązkowo składać PIT-y w formie elektronicznej, opatrzone bezpiecznym e-podpisem.
Jak prawidłowo wysłać elektroniczny PIT?
Zgodnie z komunikatem MF dokumenty podatkowe składane drogą elektroniczną muszą trafiać wyłącznie do systemu e-Deklaracje. To oznacza, że online mogą być wysyłane za pośrednictwem bramki e-Deklaracje, czyli tylko i wyłącznie przy użyciu:
- rządowej aplikacji e-Deklaracje Desktop,
- ogólnodostępnych programów do rozliczeń rocznych,
- systemów finansowo – księgowych, które posiadają odpowiednie modułów do wysyłki internetowej, lub
- interaktywnych deklaracji podatkowych ze strony www Ministerstwa Finansów.
Dla dużych podmiotów przesyłających „hurtowe” ilości PIT-ów przewidziano korzystanie z Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD), która przeznaczona jest do składania dokumentów zbiorczych: PIT-8C, PIT-11, PIT-R, PIT-40.
Jeśli więc wysłałeś do urzędu skarbowego na początku stycznia jakąkolwiek deklarację podatkową za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP, lepiej skontaktuj się ze skarbówką i ponownie złóż ten formularz, aby nie narażać się na zarzut niedopełnienia obowiązków podatkowych. Może to dotyczyć zarówno mikroprzedsiębiorców składających PIT-4R oraz PIT-11, jak i osób fizycznych, które w styczniu muszą rozliczyć PIT-28 z tytułu dochodów z prywatnego wynajmu.