Czy wszystkie firmy muszą posiadać e-podpis?

Katarzyna Sudaj2015-01-09 09:43redaktor Bankier.pl
publikacja
2015-01-09 09:43
fot. Andrzej Bogacz / FORUM

W wyniku zmiany przepisów prawnych od 1 stycznia 2015 roku biura rachunkowe i płatnicy podatku dochodowego, którzy zatrudniają powyżej 5 osób, zostali zobligowani do przekazywania zeznań podatkowych do urzędów skarbowych tylko w formie elektronicznej. Czy obowiązek ten dotyczy wszystkich bez wyjątku?

Na początku ubiegłego roku głośno było w mediach o konieczności zakupu certyfikowanego zestawu do e-podpisu przez większość firm, gdyż od 1 stycznia 2015 roku obejmie je obowiązek wysyłki elektronicznej deklaracji PIT i CIT do urzędów skarbowych.

Czy wszystkie firmy muszą posiadać e-podpis? (fot. Andrzej Bogacz / FORUM)

Zmiany w prawie mają ułatwić pracę urzędnikom skarbowym, którzy nie będą musieli już przenosić danych z papierowych druków do systemów komputerowych US. W ten sposób fiskus także przygotuje się do automatycznego generowania wstępnych rozliczeń rocznych PIT-37 dla Kowalskiego, zapowiadanych na marzec 2015 roku. Poza tym firmy rozliczenia podatkowe i tak sporządzają w programach księgowych, więc dąży się do tego, aby ich nie musiały drukować, tylko mogły - a teraz nawet musiały - wysyłać online do fiskusa.

Do takiej wysyłki potrzebny będzie bezpieczny e-podpis. Koszt zakupu takiego zestawu waha się od stu kilkudziesięciu do trzystu złotych, w zależności od jego zawartości. Zestaw do bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu zawiera m.in. kartę (na której zapisany jest prywatny klucz użytkownika) oraz certyfikat. Do tego należy doliczyć okresowy koszt odnawiania certyfikatu (co rok lub co dwa lata).

Kto musi posługiwać się e-podpisem?

Kwalifikowanym podpisem elektronicznym w kontaktach z fiskusem od początku 2015 roku posługiwać się muszą wszystkie biura rachunkowe, które sporządzają rozliczenia roczne podatku PIT i CIT dla swoich klientów oraz płatnicy podatku dochodowego zatrudniający powyżej pięciu osób. Te podmioty formularze PIT i CIT muszą przesłać do US online, podpisując je kwalifikowanym e-podpisem.

Od 1 stycznia 2015 roku katalog deklaracji, które jedynie drogą elektroniczną są składane do administracji skarbowej, został poszerzony i obejmuje obecnie wszystkie druki składane przez biura rachunkowe i płatników będących osobami prawnymi oraz deklaracje PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, PIT-40 dla płatników bez osobowości prawnej.

Furtka dla mikrofirm

Małym firmom zatrudniającym maksymalnie pięć osób pozostawiono możliwość składania tradycyjnych papierowych deklaracji (jeżeli właściciele przekazują je do US osobiście, a nie rozliczają się za pośrednictwem biura rachunkowego). Jednak i je administracja stara się zachęcić do przejścia na system elektroniczny. Po pierwsze, dla tradycyjnych papierowych deklaracji skrócono o miesiąc termin na ich dostarczenie do US (np. PIT-11 musi trafić do US do końca stycznia, a nie końca lutego – jak w przypadku elektronicznej wersji).

Po drugie, płatnikom podatku dochodowego, które są osobami fizycznymi, dano możliwość podpisywania elektronicznych deklaracji danymi autoryzującymi, bez konieczności używania kwalifikowanego e-podpisu. Wystarczy zestaw danych autoryzacyjnych, czyli:

  • numer NIP albo PESEL płatnika,
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • kwota przychodu wskazana w ubiegłorocznym zeznaniu lub wartość „0” (zero), gdy za poprzedni rok podatkowy nie złożono żadnego z zeznań. 

Bez zmian pozostawiono zasady wysyłki własnych zeznań rocznych PIT (np. PIT-36, PIT-36L). Nadal można je wysyłać w tradycyjnej formie drukowanej oraz w formie elektronicznej, dla której nie jest wymagany e-podpis, a jedynie dane uwierzytelniające.

Źródło:
Katarzyna Sudaj
Katarzyna Sudaj
redaktor Bankier.pl

Redaktor obszaru Biznes. Absolwentka Wydziału Prawa UAM i Wydziału Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W swoich publikacjach porusza tematykę prawno-podatkową dotyczącą osób fizycznych i firm sektora MSP. Tel.: 601 951 503

Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 200 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 200 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Komentarze (8)

dodaj komentarz
miki789
Ja również korzystałem z usług firmy Netvet
jogi456
Przy podpisie elektronicznym całkowicie się zdałem na firmę Netvet – są we Wro i w Bielanach Wrocławskich z tego co wiem. Do mnie dojechali, dostarczyli zestaw, wgrali wszystko w system – cenowo drogo nie wyszło a nie musiałem tracić czasu na jakiś notariuszy czy jeżdżenie po urzędach.
~tylkologik
Kolejny debilizm urzędniczy, po co osobno data urodzenia, skoro maja ją w numerze PESEL?
~ecik
Trzeba będzie zatrudnić kilkuset nowych uSSmanów do pilnowania tej 'technologicznej nowinki'.
~nowy1
a co z profilem zaufanym na epuap-ie? dlaczego nie można go wykorzystać? prawnie jest równoważy z e-podpisem? a jest darmowy.
~RS
Ten system trzeba "wygasić", aby zrobić miejsce na nowy. Kolesie z branży IT już niecierpliwie przebierają nóżkami.
~iTguy odpowiada ~RS
Synku pojecia nie masz o czym mowisz, podpowiem Ci tylko ze chodzi o security...
~Securitate odpowiada ~iTguy
Dziadku pojęcia nie masz o czym piszesz - podpowiem Ci tylko, że chodzi o kasę ...

Powiązane: Rozliczenia podatkowe - PIT 2014

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki