Skorygowana EBITDA grupy Allegro w drugim kwartale 2023 roku wzrosła o 19,9 proc. do 580,4 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 524,2 mln zł.


Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w drugim kwartale o 11,3 proc. r/r do 13,48 mld zł, znacząco przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej w Polsce.
W całym pierwszym półroczu GMV zwiększyła się o 12,6 proc r/r.
Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 18,4 proc. r/r do 1,89 mld zł w drugim kwartale i o 20,4 proc. r/r w pierwszym półroczu dzięki większej monetyzacji i wyraźnemu wzrostowi przychodów z działalności reklamowej.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła piąty kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,3 mln w drugim kwartale.
Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się zaś o 9,4 proc. r/r do 3 664 zl. przyspieszając też tempo wzrostu w ujęciu kwartalnym.
Zwyżkujące GMV i średnia prowizja od sprzedaży (take rate) przy jednoczesnej kontroli kosztów przełożyły się na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z działalności w Polsce o 22,1 proc. r/r do 673,4 mln zł w drugim kwartale i o 25,6 proc. w pierwszym półroczu.
Skonsolidowana wartość GMV, uwzględniająca działalność międzynarodową grupy, zwiększyła się o 10,3 proc. r/r w drugim kwartale i o 15,4 proc. r/r w pierwszym półroczu.
Przychody grupy wzrosły o 8,5 proc.w drugim kwartale i o 31 proc. w pierwszym półroczu, a skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA urósł o 19,9 proc. r/r w drugim kwartale i o 17,3 proc. w pierwszym półroczu.
W trzecim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost GMV z działalności w Polsce na poziomie 10-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 19-21 proc. i przyspieszeniu tempa wzrostu skorygowanego zysku EBITDA do 30-32 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej spadnie w trzecim kwartale o 10-12 proc. r/r, przychody będą o 32-34 proc. niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 100-110 mln zł.
Wydatki inwestycyjne Allegro szacowane są na 85-95 mln zł w Polsce i 20-25 mln zł za granicą.
Na poziomie skonsolidowanym Allegro szacuje wzrost GMV w trzecim kwartale na 8-9 proc. r/r, a przychodów na +3-5 proc. r/r.
Skorygowany zysk EBITDA grupy powinien być o 23-25 proc. wyższy r/r, zaś skonsolidowany CAPEX na trzeci kwartał spodziewany jest na poziomie 105-120 mln zł.
Polski biznes Allegro, który odpowiada za niemal 94 proc. GMV grupy, odnotował w drugim kwartale wyniki w większości zgodne lub lepsze od oczekiwań na wszystkich poziomach. Ponad 40 proc. wzrostu GMV wygenerowały priorytetowe kategorie takie jak Supermarket, Zdrowie i Uroda, czy Moda.
Jon Eastick, CFO Allegro, wskazuje, że skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych i ciągły postęp w ramach naszego programu Fit to Grow pomogły obniżyć nakłady inwestycyjne i zwiększyć marże w drugim kwartale.
"Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów wśród konsumentów w regionie, ograniczyliśmy stratę skorygowanej EBITDA Grupy MALL, a pierwsze tygodnie działania Allegro.cz dają podstawy do optymizmu jeśli chodzi o przyspieszenie wzrostu. Wpływ zeszłorocznych inicjatyw dochodowych na wskaźnik take rate w połączeniu ze świetnymi dochodami reklamowymi przełożyły się na wyższe przychody w Polsce, a wzrost skorygowanej EBITDA znacznie przekroczył oczekiwania" - powiedział.
Duży postęp w zakresie marż i generowania gotówki zapewnił kolejny spadek dźwigni finansowej, co zamierzamy kontynuować. Allegro czyni postępy także pod kątem efektywności i generowania przepływów pieniężnych, a dzięki startom nowych marketplace’ów w regionie chcemy przyspieszyć tempo wzrostu GMV grupy w perspektywie średnioterminowej. W nadchodzących kwartałach oczekuje się poprawy sytuacji gospodarczej w większości krajów, w których działamy, więc jesteśmy przekonani, że szeroki wybór i świetne ceny sprawią, że Allegro pozostanie najlepszym miejscem do robienia zakupów - w regionie jak i poza nim" - dodał.
Poniżej przedstawiamy skonsolidowane wyniki Allegro w drugim kwartale 2023 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników.
dane w mln zł.
2Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2023 | rdr |
Przychody | 2398,0 | 2469,0 | -2,9% | 8,5% | 3,3% | 4719,0 | 31% |
EBITDA skoryg. | 580,4 | 524,2 | 11% | 20% | 9,3% | 1111,3 | 17% |
EBIT | 303,4 | 249,6 | 22% | 45% | 21% | 554,0 | 13% |
zysk netto j.d. | 119,0 | 137,3 | -13% | -287% | -24% | 276,0 | 167% |
marża EBITDA | 24,2% | 21,2% | 2,96 | 2,30 | 1,33 | 23,55% | -2,73 |
marża EBIT | 12,7% | 10,1% | 2,54 | 3,20 | 1,86 | 11,74% | -1,87 |
marża netto | 5,0% | 5,6% | -0,60 | 7,84 | -1,80 | 5,85% | 2,98 |
pr/