Pani pytanie dotyczy usługi prowadzenia obsługi bankowej na podstawie umowy rachunku bankowego.
Ustawa Prawo zamówień publicznych (zwana dalej ustawą) nie wyłącza obowiązku stosowania jej przepisów przez zamawiających przy udzielaniu zamówień na usługi bankowe.
Jednocześnie jednak w związku z tym, że obowiązek stosowania przepisów ustawy dotyczy wyłącznie zamówień, których wartość szacunkowa przekracza 6 000 euro, kluczową sprawą jest ustalenie w Pani przypadku wartości szacunkowej zamówienia.
Zgodnie z ustawą, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje odsetki i inne podobne świadczenia (art. 34 ust 4 ustawy).
Wprawdzie do istotnych elementów umowy o prowadzenie rachunku bankowego nie należy zapłata wynagrodzenia, bowiem zgodnie z 725 k.c. przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas nieoznaczony lub nie oznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz do przeprowadzenia na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych to dopuszczalnym jest pobieranie przez bank prowizji i opłat za czynności związane z prowadzeniem rachunku, których wysokość określa się w umowie rachunku bankowego.
W sytuacji, gdy z przeprowadzonego rozeznania wynika, iż poprzez rezygnację banków z pobierania opłaty i prowizji wartość szacunkowa zamówienia wynosi 0 zł, zastosowanie znajdzie przepis art. 4 pkt 8 ustawy, zgodnie z którym jej procedury nie mają zastosowania do zamówień o wartości nie przekraczającej równowartości kwoty 6 000 EURO.
Jeżeli jednak wartość szacunkowa przedmiotowej usługi obliczona na podstawie pobieranych przez banki opłat, prowizji itd. przekroczy powyższy próg, będą Państwo zobowiązania do wyłonienia banku świadczącego Państwu usługi bankowe w drodze procedur przewidzianych przez ustawę.
Wyłonienie banku świadczącego usługi bankowe zasadniczo powinno zostać dokonane w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, są to bowiem podstawowe tryby udzielania zamówień publicznych.
Czas jakiego potrzebuje zamawiający na ich przeprowadzenie uzależniony jest od wartości szacunkowej zamówienia. Prawdopodobnie wartość Państwa zamówienia nie przekroczy kwoty 60 000 euro w związku z czym zastosowanie znajdzie procedura "uproszczona". W przetargu nieograniczonym termin składania ofert wynosi w tym wypadku 15 dni od dnia ogłoszenia o zamówieniu. Niestety zawarcie umowy do 31 października 2005 r. nie będzie w tym przypadku możliwe.
Zastosowanie innych trybów pozwalających na szybkie udzielenie zamówienia, a w szczególności trybu zamówienia z wolnej ręki możliwe jest wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie. Przesłanki dopuszczające zastosowanie tego trybu zostały określone w art. 67 ust 1 ustawy. Dokonując wyboru trybu z wolnej ręki należy jednak pamiętać, aby przesłanki, o których mowa w tym przepisie należy interpretować ściśle
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. z 2004 r. Nr 19 poz. 177 z późn. zm.)
„Rachunkowość budżetowa” - poradnik księgowego jednostki sektora finansów publicznych. Jedyna publikacja w całości stworzona dla księgowych sektora finansów publicznych! Właśnie pojawił się nowoczesny serwis informacyjny, stworzony specjalnie dla głównych księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych.
www.rachunkowoscbudzetowa.pl
6) Sami musicie skierować zapytanie do urzędu skarbowego
Dobrze wiecie, ze nasze przepisy podatkowe nie należą do prostych i jasnych. Budzą one często wiele wątpliwości nie tylko u Was, podatników lecz także w biurach rachunkowych oraz u doradców podatkowych. W takich sytuacjach jedynym ratunkiem jest napisanie pytania o interpretację dokonaną przez właściwe służby podatkowe Jest to możliwe tylko wtedy, gdy nie jest prowadzona u Was kontrola podatkowa i nie toczy się przeciwko Wam postępowanie podatkowe ani administracyjne. Należy przypomnieć, że Ci z Was, którzy znajdą się w takiej sytuacji, a korzystają z usług biura rachunkowego lub doradcy podatkowego, pytanie do urzędu skarbowego muszą skierować sami. W piśmie powinniście zawrzeć szczegółowy opis budzącej Wasze wątpliwości sytuacji to znaczy wyczerpująco opisać stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie powołując się na znane Wam przepisy. Im bardziej szczegółowy opis sytuacji umieścicie we wniosku, tym bardziej precyzyjna będzie odpowiedź.. Przykładowy wniosek może wyglądać następująco:
Nazwa i adres firmy Miejscowość i data NIP Naczelnik Izby Skarbowej w …………………….. Wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka nasza zawarła z francuską firmą umowę na okres 5 lat, zgodnie, z którą Spółka będzie produkowała dla firmy francuskiej specjalistyczne tarcze cierne. Maszyny do produkcji bezpłatnie dostarczyła i zainstalowała w Spółce firma francuska. W ramach podpisanej umowy spółka nasza zobowiązała się do sprzedaży wyprodukowanych tarcz tylko i wyłącznie firmie francuskiej za cenę uzgodnioną w kontrakcie. Firma francuska dostarczyła maszyny wystawiając faktury pro forma z dnia 19.11.2003 r. Na czas trwania umowy dostarczone maszyny oznaczyliśmy napisem „własność firmy francuskiej”. Nie amortyzowaliśmy tych maszyn. Z dniem 12.04.2005 r. firma francuska ogłosiła upadłość i obecnie znajduje się w Zarządzie komisarycznym. Pod koniec maja 2005 r. firma francuska została sprzedana innej firmie francuskiej, która zgodnie z aneksem do umowy jest odbiorcą tarcz. Firma ta weszła jako strona umowy. Czy nasza Spółka postąpiła prawidłowo, przyjmując bezpłatnie maszyny jako własność firmy francuskiej, a jako przychód podatkowy zaliczyliśmy sprzedaż tarcz dla właściciela maszyn? Według nas dostawa maszyn i urządzeń na podstawie faktury pro forma nie przenosi własności urządzeń do produkcji wykładzin na rzecz naszej Spółki. Zgodnie z zawartą umową urządzenia nadal pozostają własnością firmy francuskiej a Spółka na podstawie zawartej umowy produkuje na udostępnionych maszynach tarcze wyłącznie dla tej firmy. W związku z eksploatacją maszyn w Spółce nie wystąpią koszty związane z amortyzacją tych urządzeń. Zatem jako przychód podatkowy traktujemy przychód ze sprzedaży wyprodukowanych tarcz ciernych dla firmy francuskiej. .............................. (podpis podatnika) |
Jeśli udzielona odpowiedź, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, wydaje Wam się krzywdząca możecie odwołać się do organu wyższej instancji czyli Izby skarbowej. Gdybyście w II instancji także nie otrzymali satysfakcjonującej Was odpowiedzi możecie złożyć skargę do sądu administracyjnego.
Tekst pochodzi z „Poradnika Finansowo Księgowego”.
„Poradnik Finansowo-Księgowy” jako jedyna publikacja podpowiada, jak - w dobie wciąż zmieniającego się prawa - zyskać 100% pewności, że właściwie interpretuje się przepisy, poprawnie rozlicza finanse firmy, bezbłędnie prowadzi ewidencję księgową. Radzi też, jak to wszystko udowodnić przed urzędem skarbowym.
www.poradnikfk.pl