REKLAMA
TYLKO U NAS

Więcej płatnych dróg dla ciężarówek. Oto plan resortu infrastruktury

2024-08-21 07:45, akt.2024-08-21 08:00
publikacja
2024-08-21 07:45
aktualizacja
2024-08-21 08:00

Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że w kolejnych latach sieć będzie powiększana o kolejne odcinki.

Więcej płatnych dróg dla ciężarówek. Oto plan resortu infrastruktury
Więcej płatnych dróg dla ciężarówek. Oto plan resortu infrastruktury
fot. Michal Kazmierczak / / FORUM

"Dodatkowe 1600 km dróg miałoby już wejść (do sieci dróg płatnych - PAP) w tym roku, a kolejne odcinki w przyszłym roku. Założenie jest takie, żeby docelowo wszystkie nowo wybudowane drogi stawały się płatne dla ruchu ciężarowego" - powiedział PAP Malepszak.

Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.

"Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR.

"Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t." - dodano w OSR.

Według OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.

Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.

"Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce" - wskazano w OSR.(PAP)

pif/ malk/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
klimaciarz
W artykule z maja, tego roku, na Money, możemy przeczytać "Rosnące koszty, niekorzystne regulacje i skutki wojny w Ukrainie sprawiły, że wiele firm transportowych znalazło się na krawędzi bankructwa. Tylko w pierwszym kwartale roku upadłość ogłosiło 120 przewoźników. 1400 znajduje się w restrukturyzacji. Branża mówi, że problemy W artykule z maja, tego roku, na Money, możemy przeczytać "Rosnące koszty, niekorzystne regulacje i skutki wojny w Ukrainie sprawiły, że wiele firm transportowych znalazło się na krawędzi bankructwa. Tylko w pierwszym kwartale roku upadłość ogłosiło 120 przewoźników. 1400 znajduje się w restrukturyzacji. Branża mówi, że problemy widać gołym okiem."
Nowe opłaty, mają za zadanie dokończyć dzieła i finalnie wykończyć, branże transportową w PL, bo jak to inaczej widzieć? Walka o większe wpływy do budżetu, kosztem upadających i zamykających się biznesów? To jest sabotaż gospodarczy, prowadzony przez polskojęzyczne elity!

https://www.money.pl/gospodarka/kluczowa-branza-czeka-na-cud-nie-wiemy-juz-do-kogo-sie-zwrocic-w-tej-sprawie-7028518806760000a.html
samsza
pamiętam za I Kaczora Donalda był program wypchnięcia młodych bo nie ma dla nich pracy, jest zbyt wielu bezrobotnych, a to zagrożenie poparcia dla rządu... teraz płacz, że nie ma komu pracować, rozmyślania o programach wiza+ i bezwiza+.

to samo będzie z nimi, najpierw zniszczenie branży, a potem płacz, że nie ma jak przewieźć
czyli
pamiętam za I Kaczora Donalda był program wypchnięcia młodych bo nie ma dla nich pracy, jest zbyt wielu bezrobotnych, a to zagrożenie poparcia dla rządu... teraz płacz, że nie ma komu pracować, rozmyślania o programach wiza+ i bezwiza+.

to samo będzie z nimi, najpierw zniszczenie branży, a potem płacz, że nie ma jak przewieźć
czyli Egon ma plan
prawnuk
zestaw to z liczbą firm transportowych, sorki to jak bredzenie o kosztach trwającego 10 minut przeglądu.......
działania konieczne.
po pierwsze drogi się zużywają - a 1 ciężarówka zużywa drogę jak pewnie 1000 osobówek.
po drugie zaczęliśmy konserwować drogi - czyli potrafimy je badać zanim sie posypią
po trzecie umowny
zestaw to z liczbą firm transportowych, sorki to jak bredzenie o kosztach trwającego 10 minut przeglądu.......
działania konieczne.
po pierwsze drogi się zużywają - a 1 ciężarówka zużywa drogę jak pewnie 1000 osobówek.
po drugie zaczęliśmy konserwować drogi - czyli potrafimy je badać zanim sie posypią
po trzecie umowny rok 2012 minął 12 lat temu - po 25-30 latach powinien się zacząć pierwszy remont polegajacy na wymianie dywanika.
I powinniśmy dążyć do tego, by ta wymiana wyglądała jak na swiecie /dość drogo, ale bardzo szybko/ niż drogo, ale wolno - jak ma to miejsce teraz.
dodatkowo potrzebujemy programu dla ciężarówek - zbudowania 6-10 kilometrowych odcinków co 50-100 km by zapewnić wyprzedzanie czyli dołożenie 3 pasa

Powiązane: Drogi i autostrady

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki