Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że w kolejnych latach sieć będzie powiększana o kolejne odcinki.


"Dodatkowe 1600 km dróg miałoby już wejść (do sieci dróg płatnych - PAP) w tym roku, a kolejne odcinki w przyszłym roku. Założenie jest takie, żeby docelowo wszystkie nowo wybudowane drogi stawały się płatne dla ruchu ciężarowego" - powiedział PAP Malepszak.
Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.
Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.
"Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR.
"Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t." - dodano w OSR.
Według OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.
Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.
"Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce" - wskazano w OSR.(PAP)
pif/ malk/ mhr/



























































