REKLAMA

W jaki sposób zapoznać pracownika z zakresem jego obowiązków

2004-08-03 06:33
publikacja
2004-08-03 06:33

W jaki sposób zapoznać pracownika z zakresem jego obowiązków?

Istotą zatrudnienia pracownika jest obowiązek wykonywania pracy, która została określona w umowie o pracę lub związana jest ze stanowiskiem, na którym pracownik jest zatrudniony. Zazwyczaj jednak w samej umowie o pracę określony jest ogólnie rodzaj pracy lub stanowisko pracy bez konkretnego wskazywania jakie czynności będą należały do obowiązków pracownika w ramach zatrudnienia. Ogranicza się to do określenia np. "pracownik zatrudniony na stanowisku sprzedawcy" lub poprzez wskazanie rodzaju pracy np. "korekta tekstów", "sprzedaż komputerów". Z takich określeń nie wynika jeszcze jakie obowiązki należą do pracownika.

Pracodawca jest zobowiązany zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach (art. 94 pkt 1 K.p.). Oznacza to, że na początku zatrudnienia pracodawca musi dokładnie określić zadania, jakie w ramach nawiązanego stosunku pracy będzie wykonywał pracownik i zaznajomić z nimi pracownika.

Rzetelne poinformowanie pracownika jest istotne w sytuacjach, gdy pracodawca nakłada karę porządkową lub wypowiada umowę o pracę z powodu niewłaściwego wykonywania obowiązków. Wówczas pracownik nie może bronić się twierdząc, że nie znał dokładnie swoich obowiązków i wymagań pracodawcy. Kryterium oceny pracownika nie mogą bowiem stanowić oczekiwania pracodawcy, o których pracownik nie wie, zawierając umowę o pracę i o których pracodawca nie informuje go w czasie trwania stosunku pracy (wyrok SN z dnia 10 listopada 1998 r., sygn. akt I PKN 428/98).

Obowiązek zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków oraz ze sposobem wykonywania pracy na określonych stanowiskach może być realizowany w formie informacji ustnej albo pisemnego zakresu czynności/obowiązków (wyrok SN z dnia 7 stycznia 1998 r., sygn. akt I PKN 457/97). Należy zaznaczyć, że forma pisemna jest wskazana ze względów dowodowych i służy wykazaniu przez pracodawcę, że spełnił ciążący na nim obowiązek. Jest ona także korzystna z punktu widzenia pracownika bowiem ma on dokument w sposób wyraźny i wyczerpujący określający obiektywny zakres jego obowiązków.

UWAGA! Należy jednakże podkreślić, że pracodawca nie ma obowiązku sporządzenia pisma określającego zakres czynności pracownika. Może wybrać formę informacji ustnej.

Pismo określające zakres obowiązków pracownika

Jeżeli pracodawca zdecyduje o zapoznaniu pracownika z zakresem jego obowiązków w formie pisemnej, może zakres czynności określić bezpośrednio w umowie (przepisy prawa tego nie zabraniają) i wtedy jest to jedno z postanowień umowy o pracę albo w odrębnym piśmie nazywanym "Zakres czynności pracownika" bądź "Zakres obowiązków pracownika".

"Zakres czynności pracownika" może stanowić załącznik do umowy o pracę, bądź też może być doręczony pracownikowi w późniejszym terminie. Istotne jest w tej sytuacji, aby o zakresie obowiązków poinformować pracownika (w formie ustnej lub pisemnej). Jedynym warunkiem jest dopełnienie tego obowiązku na początku zatrudnienia, tak aby pracownik przystępujący do pracy był poinformowany o zakresie czynności i sposobie ich wykonywania.

UWAGA! Wykaz czynności pracownika ustalany jest jednostronnie przez pracodawcę i stanowi wyraz uprawnień kierowniczych pracodawcy w stosunkach pracy.

Jeżeli zakres czynności został sporządzony w formie pisemnej to istnieje obowiązek umieszczenia tego dokumentu w aktach osobowych pracownika.

Ważne jest, aby ustalony przez pracodawcę zakres czynności był zgodny z umową o pracę, a dokładniej z rodzajem umowy o pracę w niej określonym (lub wskazanym w umowie stanowiskiem pracy, na którym został zatrudniony pracownik). Zakres obowiązków pracownika ma stanowić konkretyzację rodzaju pracy lub konkretyzować obowiązki związane z określonym stanowiskiem pracy. Zakres czynności nie może zatem prowadzić do poszerzenia umówionego rodzaju pracy.

Przykład

Anna B. zatrudniona jest na stanowisku asystenta prezesa zarządu. Zgodnie z tym do zakresu jej obowiązków mogą należeć czynności związane z tym stanowiskiem np. odbieranie telefonów w sekretariacie, sporządzanie pism na polecenie prezesa, protokołowanie podczas spotkań zarządu, organizowanie dnia pracy i spotkań prezesa. itp. Nie można wskazać w zakresie obowiązków np. prowadzenia księgowości firmy, czy prowadzenia dokumentacji pracowniczej.

Zakres czynności pracownika to nic innego jak wykaz obowiązków indywidualnego pracownika. Na przykład, dla stanowiska pracy sprzedawcy, zatrudnionego w salonie sprzedaży samochodów osobowych będą to czynności:

    1) sprzedaż samochodów określonej marki,

    2) informowanie klientów o parametrach technicznych auta,

    3) uczestniczenie w jazdach próbnych wraz z klientem,

    4) informowanie o warunkach uzyskania kredytu na zakup auta,

    5) wystawianie faktur i dokumentów sprzedaży,

    6) przeprowadzanie comiesięcznego remanentu.

W wykazie czynności może znaleźć się postanowienie: "inne czynności niż wymienione w wykazie", "wykonywanie innych zadań służbowych zleconych przez przełożonych".

Należy zaznaczyć, że tego rodzaju "inne" polecenia pracownik ma obowiązek wykonywać, jeżeli zostały wydane przez właściwego przełożonego lub upoważnionego pracownika, zgodnie z jego kompetencjami oraz zgodnie z obowiązującym prawem (np. niezgodny będzie obowiązek ujawnienia danych objętych tajemnicą). Oczywiście muszą też odpowiadać rodzajowi pracy określonemu w umowie o pracę.

Pracodawca ma obowiązek informowania pracownika o zmianie w zakresie jego obowiązków i sposobie ich wykonywania także w czasie trwania stosunku pracy. Taka jednostronna zmiana zakresu czynności pracownika nie stanowi zmiany treści umowy o pracę, jeżeli nie wykracza poza ustalony w umowie rodzaj pracy, nie wymaga więc wprowadzenia w drodze wypowiedzenia zmieniającego.

W podanym wyżej przykładzie sprzedawcy samochodów dopuszczalna jest jednostronna zmiana zakresu obowiązków w ten sposób, że pracodawca wskaże, iż np. od dnia 10 listopada do obowiązków na stanowisku sprzedawcy nie należy uczestniczenie w jazdach próbnych natomiast do obowiązków należy składanie zamówień u producenta na części zamienne.

Natomiast w przypadku zmiany wymagającej porozumienia albo wypowiedzenia zmieniającego, pracodawca powinien ustalić nowy zakres czynności.

Przykład

Jeżeli pracownik zatrudniony na stanowisku sprzedawcy w drodze porozumienia zmieniającego został zatrudniony na stanowisku kierownika sklepu, pracodawca musi zapoznać go z nowym zakresem obowiązków, odpowiednim dla kierownika sklepu.

Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem swoje oświadczenie o zapoznaniu się z zakresem czynności oraz zobowiązuje się do jego wykonywania. Odmowa przyjęcia i podpisania zakresu czynności ustalonego zgodnie z umową o pracę może stanowić uzasadnioną przyczynę jej wypowiedzenia, gdyż odmowa podpisu jest traktowana jako odmowa wykonania obowiązków (wyrok SN z dnia 3 kwietnia 1997 r., sygn. akt I PKN 77/97). Oznacza to, że jeśli pracownik nie podpisze zakresu obowiązków, pracodawca ma prawo zwolnić go z tego powodu z pracy. Pracodawca nie musi tego robić jeżeli pomimo odmowy przyjęcia i podpisania "zakresu obowiązków" pracownik będzie je wykonywał zgodnie z ich wykazem.

Podstawa prawna:

  • art. 94 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

  • § 6 ust. 2 pkt 2 lit. a) rozporządzenia MPiPS z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz. 286 ze zm.).

Gazeta Podatkowa nr 59/(59) z dn. 2004-08-02, strona 7

Ewa Wronikowska

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki