Prezes UOKiK nałożył kary na Volkswagen Poznań oraz Solaris Bus & Coach w łącznej wysokości prawie 8 mln zł za tworzenie zatorów płatniczych - poinformował w poniedziałek urząd. W komunikacie dodano, że w 2023 r. UOKiK wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców, którzy nie płacą na czas kontrahentom.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałek, że prezes UOKiK nałożył kary pieniężne na dwie spółki generujące zatory płatnicze. Ukarano Volkswagen Poznań – producenta samochodów dostawczych oraz Solaris Bus & Coach – producenta autobusów.
Kara dla Volkswagen Poznań wyniosła ponad 4,7 mln zł. W toku postępowania ustalono, że tylko w ciągu trzech badanych miesięcy przedsiębiorca opóźniał się ze spłatą faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów. Druga kara w wysokości ponad 3 mln zł została nałożona na spółkę Solaris Bus & Coach, która w okresie od lipca do września 2020 r. zapłaciła po terminie ponad 32 tys. faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów.
Jak zaznaczono w komunikacie, to kolejni przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej - zarówno w produkcji, jak i w handlu - którzy zostali ukarani za generowanie zatorów płatniczych.
"Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Rzecznik spółki Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski podkreślił, że nałożona przez UOKiK kara jest dotkliwa dla przedsiębiorstwa. "Na obecnym etapie trudno jeszcze mówić o ewentualnym odwołaniu od tej decyzji. Na razie analizowane jest jej obszerne uzasadnienie" – przekazał PAP Figaszewski.
Jak dodał, główne zarzuty Urzędu dotyczą opóźnień regulowania płatności przede wszystkim wobec zagranicznych kontrahentów oraz przypadków, gdzie ustalono niezwykle krótkie terminy zapłaty.
"Dotyczą przede wszystkim okresu pandemii, w którym to nasza firma, jak większość przedsiębiorstw z branży przemysłu motoryzacyjnego w całej Europie, borykała się z trudną sytuacją związaną między innymi z tzw. lockdownami, zamykaniem granic, trudnościami w łańcuchach dostaw zarówno komponentów, jak i gotowych towarów do odbiorców końcowych" - powiedział rzecznik.
Rzeczniczka spółki Volkswagen Poznań Patrycja Kasprzyk poinformowała PAP, że na obecnym etapie firma nie będzie odnosić się szczegółowo do postępowania UOKiK.
"Podstawą decyzji jest zakres faktur, który stanowi jednocyfrowy przedział procentowy naszych całkowitych transakcji z kontrahentami i zawiera między innymi transakcje związane z reklamacjami i korektami faktur" – zaznaczyła rzeczniczka.
bk/ huw/ rpo/ mick/