#TylkoMobile: do dwóch zbliżeń sztuka, czyli kłopoty z Android Pay

analityk Bankier.pl

Zamieniając portfel na smartfona, zdecydowałem się dokładnie przetestować rozwiązanie, które zadebiutowało na polskim rynku niecałe dwa tygodnie temu. Wygląda na to, że Android Pay działa inaczej, niż informuje Google. Zdarzają się także problemy z dokonaniem płatności.

W ramach eksperymentu #TylkoMobile sprawdzam, czy smartfon może być jedynym towarzyszem w codziennym życiu, zastępując portfel, komputer, notatnik i inne niezbędne narzędzia. Do płatności w sklepach używam przede wszystkim aplikacji Android Pay. Mobilny portfel Google pojawił się na polskim rynku 16 listopada, a na razie swoje karty mogą w nim umieszczać klienci Alior Banku, T-Mobile Usługi Bankowe i Banku Zachodniego WBK.

(Bankier.pl)

Na stronach współpracujących banków oraz w plikach pomocy aplikacji proces płatności opisany jest bardzo skrótowo. Transakcja powinna przebiegać tak samo, jak w przypadku użycia karty zbliżeniowej. Wybudzony telefon należy zbliżyć do czytnika i ewentualnie podać numer PIN powiązany ze „zdematerializowaną” kartą. W niektórych przypadkach, jak informują wskazówki dla klientów, konieczne może być odblokowanie telefonu.

Po raz pierwszy, gdy telefonem wyposażonym w Android Pay regulowałem należność przekraczającą 50 zł, zostałem zmuszony do odblokowania urządzenia i przyłożenia go ponownie do terminala. Wydawało mi się wówczas, że przez przypadek zablokowałem telefon podczas pierwszego zbliżenia. Po kilku podobnych transakcjach jestem już jednak pewien, że nie był to przypadek – Android Pay wymaga dwukrotnej komunikacji z terminalem.

Na filmie powyżej zarejestrowałem, jak wyglądała wykonana przeze mnie w weekend płatność na stacji benzynowej. Telefon był odblokowany, a mimo to zostałem poproszony o ponowne użycie odcisku palca. W tym czasie terminal informował, że należy kontynuować płatność na telefonie. Aplikacja po odblokowaniu żądała ponownego zbliżenia do terminala, a proces kończył się wpisaniem PIN na urządzeniu sprzedawcy.

Ten „double tap” sprawia, że proces, wbrew zapewnieniom Google, nie przypomina płatności plastikową kartą. Jest także mniej wygodny i przebiega inaczej niż transakcje aplikacjami HCE, z którymi miałem do tej pory styczność (BZ WBK i PeoPay). Dziwne zachowanie terminala budzi również nerwowość sprzedawców – zdarzyło mi się, że wskazywali, iż „płatność nie przeszła” i musiałem wyprowadzać ich z błędu, tłumacząc, że telefon należy zbliżyć ponownie. Klienci testujący nowość mogą nie być przygotowani na taką niespodziankę i przeoczyć instrukcję pojawiającą się na telefonie i terminalu.

W plikach pomocy Android Pay nie ma wzmianki o "dwóch zbliżeniach"
W plikach pomocy Android Pay nie ma wzmianki o "dwóch zbliżeniach" (Bankier.pl)

Spotkałem się również z przypadkiem, że terminal zażądał włożenia karty do czytnika. Google mówi w pomocy do Android Pay, że zdarza się tak, gdy urządzenie nie jest skonfigurowane do płatności zbliżeniowych. Nie jest to prawda – w tym sklepie bez przeszkód używałem wcześniej plastikowej karty bezstykowej. Postaram się wyjaśnić sprawę z agentem rozliczeniowym obsługującym placówkę i nie omieszkam poinformować o wynikach.

Jestem ciekaw, czy napotkaliście podobne problemy w używaniu Android Pay. Czy ponowne odblokowanie już odblokowanego telefonu zdarzyło się (i to nie raz) tylko mnie?

AKTUALIZACJA

Otrzymałem oświadczenie dotyczące tej kwestii od Piotra Zalewskiego z Google - "Wiemy o problemie wspomnianym w artykule - występuje on na bardzo małej liczbie terminali płatniczych i zostanie naprawiony w najbliższym czasie".

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Artur

Na S3 Lte dziala bez problemów w kazdym sklepie. A na Myphone AXE M LTE nie chce działać. Widnieje komunikat ''Google nie może potwierdzić że twoje urządzenie lub jego oprogramowanie jest zgodne z androidem''. Nie mam pojęcia dlaczego tak się dzieje.

! Odpowiedz
0 3 ~Stefek2

Potwierdzam, że usługa działa KIEPSKO! Karta Alior Banku, telefon Huawei P8. Np dziś odrzuciło płatność w Lidlu, Rossmanie.....Żeby było śmieszniej w malutkim sklepiku osiedlowym płatność zadziałała. Działa w Netto, Carrefour, Żabce. Będę dalej testował, w razie czego mam niezawodną naklejkę zbliżeniową :-)

! Odpowiedz
0 2 ~bart

Placilem kilka razy roznymi kartami BZWBK i zero problemow. Telefon Sony Z5. Jedyny problem , to taki, ze nie moglem wprowadzic mojej firmowej karty tez BZ do Android Pay.

! Odpowiedz
1 0 ~Pelagic

Moje obserwacje: w płatnościach zbliżeniowych generalnie trzeba się przyzwyczaić do tego, którą część telefonu najlepiej zbliżyć do czytnika by komunikacja pomiędzy telefonem i czytnikiem odbyła się bez zakłóceń.

Po drugie - scenariusz opisany w artykule (podwójne zbliżenie) występuje u mnie (BZ WBK, Visa) tylko w specyficznych okolicznościach i... uważam, że to ma sens.
Dlaczego? Dla bezpieczeństwa. Skoro aplikacja pozwala na płatności na małe kwoty (do 50zł) tylko wybudzając ekran telefonu - bez odblokowania - to nie może być tak, że można bez ograniczeń płacić nie sprawdzając czy telefon jest dalej w moich rękach. Więc mogę zrobić 3 transakcje bez odblokowywania ale przy czwartej próbie już poprosi mnie o odblokowanie telefonu. Ale... dotyczy to tylko sytuacji gdy pomiędzy transakcjami nie odblokowywałem telefonu.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Naku

Płatność z karty alior kwota 57 wczoraj przeszło dziś ten sam sklep ten sam terminal kwota 61 po 3 próbach użytkiem karty fizycznej

! Odpowiedz
0 0 ~Geek

Korzystam z karty AliorBanku. Wykonałem już dość sporo transakcji, również w Zabce i zagranica. Sporadycznie zdarzały mi się sytuacje, w których musiałem dwukrotnie przyłożyć tel.do terminala. W większości przypadkow wystarczył jeden raz. Generalnie mega polecam. Szczególnie dla osob, które tak jak ja noszą (nosili) kartę w kieszeni i zdarzało im się o niej zapominać przy wizycie w sklepie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Klient

Zdążyło mi się kilkukrotnie przykładać telefon. Kwoty poniżej 50. Czasem dochodziło do transakcji za 4 razem. Karta oczywiście BzWBK i tu leży problem. Ostatnie miesiace to pasmo problemów w weekendy z tym bankiem. BzWBK w weekendy nigdy nie działa. Poczytajcie wpisy na blogu BzWBK.

! Odpowiedz
0 1 ~Tomak

U mnie dział za pierwszym razem. Ale wczoraj najpierw zapłaciłem na Orlenie a 5 min później w Biedronce. Obie transakcje mam z biedronki

! Odpowiedz
0 2 ~vm

Potwierdzam, raz działa, raz nie. Ja zrezygnowałem i wróciłem do klasycznej karty zbliżeniowej.

! Odpowiedz
0 3 ~ms

Płaciłem już kilka razy kartą Visa z BZ WBK, kwoty poniżej oraz ponad 50zł, zawsze odblokowany telefon. Wszystkie przeszły bez problemu, jedno zbliżenie i PIN powyzej 50zł.

! Odpowiedz