Tak zmieniała się długość polskich autostrad

1641 km oddanych do użytku autostrad i 1611 km dróg ekspresowych – tak wygląda sytuacja w Polsce w 2017 r. Dla porównania, 25 lat temu całkowita długość dróg o standardzie autostrad wynosiła… 100 km.  Ma powstać ich jeszcze więcej – do zrealizowania założeń Programu Budowy Dróg Krajowych zostało 18 proc. przewidzianych autostrad i 70 proc. w przypadku dróg ekspresowych.

Jak wynika z danych firmy Multiconsult Polska, budowa polskich dróg i autostrad zdecydowanie przyspieszyła – co nie powinno dziwić – po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Uruchomienie w 2004 r. środków z funduszy europejskich i dotacji unijnych nie wywołało co prawda gwałtownego wzrostu w inwestycjach drogowych, nastąpiły jednak prace przygotowawcze i organizacyjne po stronie administracji. Problemem, któremu trzeba było stawić czoła, było niedostosowanie funkcjonujących przed 13 laty procedur prawa zamówień publicznych do nowej, unijnej rzeczywistości. Pierwszy znaczący przyrost długości autostrad i dróg ekspresowych nastąpił w 2007 r. – nad Wisłą powstało wtedy ok. 100 km nowych autostrad.

Ponad dwa razy więcej autostrad powstało w 2012 r., co można wiązać z organizacją przez Polskę i Ukrainę Mistrzostw Europy w piłce nożnej. 2013 r. to prawdziwy boom w budownictwie dróg ekspresowych – wybudowano wówczas 330 km tego typu dróg. Autostrady nie pozostały jednak daleko w tyle. Od 2013 r. mogliśmy korzystać z sieci powiększonej o 300 km. W ostatnich dwóch latach nastąpił zdecydowany przestój i wzrosty długości sieci dróg szybkiego ruchu – jeśli następowały – były symboliczne.

Perspektywy na najbliższe lata

Uchwalony przez rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r. zakłada realizację ok. 3900 km autostrad i dróg ekspresowych. Dotychczas w jego ramach ukończono 23 zadania o wartości ponad 8,4 mld zł i długości ponad 273 km. Od października 2015 r. podpisano umowy na odcinki o długości 763 km, których wartość wynosi prawie 31 mld zł.

W samym 2018 r. do użytku ma zostać oddanych 368,93 km dróg szybkiego ruchu, w tym 19,9 km autostrad, zaś rok później - 242,87 km dróg szybkiego ruchu, w tym 40,47 km autostrad.

(Multiconsult Polska)

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 3 do_niczego

Najdroższe Autostrady na świecie są w Polsce oczywiście dla społeczeństwa gorszego sortu.Politycy PO czy PIS itp.mają prawo korzystać z nich za DARMO.

! Odpowiedz
24 16 dyktator_kaczka

Kaczki nic nie robią tylko kradną na potęgę. Poprzednicy robili dużo dobrego w budowie dróg ekspresowych i autostrad. Oczywiście można było zrobić jeszcze znacznie więcej. Dobry wynik to 500 km autostrad rocznie i 200 km dróg ekspresowych. Taki wynik utrzymany przez minimum 10 lat dałby nam Polakom przyzwoity poziom dróg w Polsce. Kaczki doprowadzają kraj do ruiny. Łamią konstytucję. Zniszczyli Trybunał Konstytucyjny. Zniszczyli niezawisłość wymiaru sprawiedliwości. Obecnie jest on bardziej zależny od PIS niż w PRL był zależny od PZPR. W kwestii dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych mamy do czynienia z katastrofą. Jeśli gdzieś na szczeblu lokalnym rządzi ktoś inny niż PIS jest nieźle, tam gdzie rządzą Kaczki nie robi się nic. Tylko przyznają sobie gigantyczne uposażenia kpią sobie ze społeczeństwa.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
45 32 rynkitomojapasja

Jak wy piepszycie, Polska w ruinie to chodziło o rozpier.. przemysł a nie o ruiny budynków. Dobrze o tym wiecie a piepszycie jak poparzeni!

! Odpowiedz
24 44 fakty

Kluczowe gałęzie przemysłu jak np. energetyka i górnictwo są w rękach państwa, dlatego mamy prawie najdroższy prąd w Europie, tona węgla na składzie kosztuje ponad 1000 zł, a Polacy muszą ogrzewać domy śmieciami. Służbę zdrowia też mamy polską państwową i na wizytę u specjalisty czekasz 1 rok, o zabiegach nawet nie wspominam. Jeśli chodzi o sklepy spożywcze to drugą największą siecią w Polsce jest Społem tylko dlaczego Polacy robią zakupy w pewnej portugalskiej sieci ? Polska w 1989 roku była bankrutem a Polski przemysł był wart tyle, że był problem z papierem toaletowym.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
40 65 borma

Z tabelki wynika , ze obecna wladza nic w tym kierunku nie zrobila. Duda twiedzac , ze Polska jest w ruinie kłamał . Niestety mamy za prezydenta najzwyklejszego kłamce.

! Odpowiedz
43 52 karolbe

PO doprowadzila Polske do ruiny - jak widac na zalaczonej tabelce. :-D

! Odpowiedz
35 83 fakty

P.O w czasie szalejącego kryzysu budowała więcej niż PIS w czasie prosperity.

! Odpowiedz
16 40 mb-1

20 mld idzie co roku na 500+, cześć wraca do gospodarki poprzez konsumpcję i w podatkach do kasy państwa, ale drogi za to się nie zbuduje.

! Odpowiedz
8 14 qqryk odpowiada mb-1

Jakie 20 miliardów? Chyba bliżej 50 mld jest wyrzucane na socjal. Zapomniałeś dodać koszty (1) czystego socjalu czyli dodatkowe 5 miliardów, bo pracować się nie opłaca, (2) koszty emerytur i rent dla niepracujących - 2 mld, (3) koszty administracyjne obsługi dziczy - 2 mld, (4) koszty dodatkowe, wliczając zwiększoną ilość wypadków spowodowana kupnem złomu - około 15 miliardów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 21 lasekdrugi

a ta ostatnia mapka to z którego roku, bo to co jest na niebiesko (np wrocław Poznań ) powinno być zielone

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl