Strach przed hakerami zagląda w oczy klientom banków [Wyniki sondy]

zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl

Skuteczne stawianie oporu hakerom i gwarancja bezpieczeństwa danych to oczekiwanie klientów wobec banków, które najbardziej zyskało na znaczeniu w ciągu ostatniego roku – wynika z badania przeprowadzonego przez Bankier.pl i PRNews.pl.

Powoli staje się tradycją, że na przełomie roku pytamy naszych czytelników o ich oczekiwania wobec swojego banku w nadchodzących dwunastu miesiącach. W poprzedniej edycji sondy ankietowani wyrażali nadzieję na atrakcyjniejsze oprocentowanie produktów oszczędnościowych [zobacz też: aktualne oprocentowanie lokat], rzadsze zmiany w cennikach, więcej promocji dla aktywnych klientów. Co dziesiąty respondent na pytanie „czego oczekujesz od swojego banku w kolejnym roku” odpowiadał: większego bezpieczeństwa danych. Z najnowszej edycji badania wynika, że dzisiaj cyberbezpieczeństwo jest dla nas istotniejsze niż stabilna oferta czy bonusy dla tzw. wyjadaczy wisienek.

Uczestnicy internetowego sondażu przeprowadzonego na łamach serwisów Bankier.pl i PRNews.pl w dniach 19.12.2017-06.01.2018 odpowiadali tylko na jedno pytanie: „Czego oczekujesz od swojego banku w 2018 roku?”. Każdy z czytelników mógł wybrać maksymalnie pięć z piętnastu sugerowanych odpowiedzi lub wskazać na „Inne” i podzielić się własną opinią. Uzyskaliśmy łącznie 3172 odpowiedzi.

Między innymi "skutecznego stawiania oporu hakerom i gwarancji bezpieczeństwa danych" oczekują klienci od banków w 2018 r.
Między innymi "skutecznego stawiania oporu hakerom i gwarancji bezpieczeństwa danych" oczekują klienci od banków w 2018 r. (YAY Foto)

W oczekiwaniu na lepsze depozyty

W czołówce tegorocznych wskazań doszło do przetasowań. Najczęstszym życzeniem klientów, podobnie jak przed rokiem, było wyższe oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych. Ta odpowiedź zebrała 17,31 proc. wszystkich głosów, mniej niż w poprzedniej edycji sondażu, gdy stanowiła 23,17 proc. odpowiedzi. Być może część klientów przestała już wierzyć w poprawę nie najlepszej w ostatnim czasie, za sprawą niskich stóp procentowych, sytuacji dla oszczędzających.

Czego oczekujesz od swojego banku w 2018 roku? Wyniki badania internetowego

1.

Wyżej oprocentowanych lokat i kont oszczędnościowych

17,31%

2.

Skutecznego stawiania oporu hakerom, gwarancji bezpieczeństwa danych

12,45%

3.

Atrakcyjnych promocji i bonusów dla aktywnych klientów

9,90%

4.

Tańszej oferty kont osobistych

8,89%

5.

Większej stabilności oferty (mniej zmian w cennikach)

8,35%

6.

Bardziej przejrzystych regulaminów i cenników

7,94%

7.

Nowych technologii ułatwiających i przyspieszających korzystanie z usług bankowych

6,21%

8.

Dostępu do kolejnych usług publicznych przez e-bankowość

5,08%

9.

Mniejszej awaryjności systemów bankowości internetowej

4,98%

10.

Udostępnienia nowych systemów płatności (np. Apple Pay, Android Pay, Blik)

4,48%

11.

Większej sieci bankomatów

4,22%

12.

Podniesienia jakości obsługi (doradcy, infolinia)

3,22%

13.

Większej liczby oddziałów, placówek

2,30%

14.

Większej oferty usług dodatkowych w bankach (np. ubezpieczeń)

2,11%

15.

Inne

1,70%

16.

Rozwinięcia oferty dla obywateli Ukrainy

0,85%

W ankiecie uzyskaliśmy 3172 odpowiedzi.

Źródło: Bankier.pl i PRNews.pl, 2018

Drugim najpopularniejszym wskazaniem czytelników, wybieranym z kolei częściej niż poprzednio (12,45 proc. wobec 10,71 proc. rok temu), jest skuteczne stawianie oporu hakerom i gwarancja bezpieczeństwa danych. Miniony rok nie był wolny od coraz bardziej wymyślnych ataków cyberprzestępców, o czym wielokrotnie informowaliśmy [przy okazji przeczytaj: „Alert Bankier.pl: Uwaga na oszustów. Pokazujemy ich metody” – red.], stąd trudno dziwić się rosnącym obawom klientów o ich bezpieczeństwo w sieci.

Podobnie jak w minionym roku, trzecie spośród najczęstszych oczekiwań to możliwość uzyskania dodatkowych bonusów od banków. Blisko co dziesiąty ankietowany (9,90 proc.) spodziewa się po swojej instytucji atrakcyjnych promocji dla aktywnych klientów [zainteresowanych takimi ofertami odsyłamy na stronę zgarnijpremie.pl].

Obecność „hakerów” w pierwszej trójce wskazań spowodowała, że zabrakło w niej miejsca dla mocno akcentowanej w poprzednim badaniu stabilności oferty (rzadszych zmianach w cennikach). 11,20 proc. wskazań rok temu stopniało tym razem do 8,35 proc., plasując tę odpowiedź dopiero na piątej pozycji. Nieco ważniejszy dziś dla klientów wydaje się niski poziom opłat za konta osobiste (8,89 proc.), co nabiera szczególnego znaczenia w dobie nowego trendu w ROR-ach, o którym pisał m.in. w tym artykule Wojciech Boczoń.

Z ofertą najpopularniejszych produktów bankowych, czyli rachunków osobistych, wiąże się jeszcze jedno oczekiwanie klientów – dotyczy ono większej przejrzystości regulaminów i cenników (7,94 proc. wskazań). O tym, jak trudna dla przeciętnego użytkownika konta potrafi być lektura bankowego dokumentu, gdy do pokonania są dziesiątki stron i czasami nie sto, ale nawet więcej niż dwieście przypisów, pisaliśmy w ważnym ubiegłorocznym artykule „Setki przypisów i gwiazdek. Cenniki banków wciąż za trudne dla klientów”.

Technologia na drugim planie

Podczas gdy klienci chcieliby walczyć raczej o wysokie oprocentowanie depozytów i niskie opłaty za rachunki, banki toczą bój o nowe rozwiązania technologiczne. To z jednej strony odpowiedź na wysoką skłonność polskich konsumentów do absorpcji nowych rozwiązań, z drugiej – karta przetargowa w walce z konkurentami (w czasach mobile), gdy już nie zawsze można grać ceną produktu. Z sondy przeprowadzonej przez Bankier.pl i PRNews.pl wynika, że technologiczne nowinki ułatwiające czy przyspieszające korzystanie z usług banków, w tym nowe systemy płatności - Android czy Apple Pay albo Blik, pozostają na dalszym planie względem wcześniej wymienionych potrzeb. Warto jednocześnie odnotować, że w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych oczekiwań ponownie znalazła się niska awaryjność systemów e-bankowości (4,98 proc.).

Zapewne nie bez związku z rozwojem usług internetowych, stosunkowo niewielu ankietowanych domaga się zwiększania liczby placówek banków (2,30 proc.), ale – co ciekawe – również poszerzania sieci bankomatów (4,22 proc.), choć w obu przypadkach takich odpowiedzi było więcej niż przed rokiem.

Nowością wśród sugerowanych odpowiedzi w tegorocznej edycji był dostęp do kolejnych usług publicznych poprzez systemy bankowości internetowej, który odpowiadał za 5,08 proc. wszystkich głosów. W tegorocznym badaniu nie mogliśmy też zignorować faktu, że przez ostatnie pół roku kolejne banki dołączały do grona instytucji zainteresowanych przyciągnięciem uwagi obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce. Stąd pytanie o oczekiwany rozwój oferty dla klientów zza wschodniej granicy, które jednak dla czytelników Bankier.pl i PRNews.pl okazało się mieć marginalne znaczenie.

Podobnie jak w ubiegłym roku, prezentujemy również wybrane dopiski czytelników, którzy wskazywali na „Inne” od zaproponowanych oczekiwania wobec banków w 2018 roku. Znalazło się wśród nich m.in. życzenie, by doceniać stałych klientów banku (patrz artykuł „Strzyżeni. Stali klienci banków płacą znacznie więcej”), aby ograniczać opłaty za korzystanie z bankomatów obcych czy powstrzymywać działania marketingowe, kiedy klienci sami nie wychodzą z inicjatywą poszukiwania kolejnego produktu.

Wybrane propozycje czytelników z grupy „Inne” w badaniu "Czego oczekujesz po swoim banku w 2018 roku?"

  • Docenianie wieloletnich klientów banku.
  • Wydłużenie godzin granicznych realizacji przelewów.
  • Zaprzestania telefonów do klientów z nową ofertą.
  • Większej elastyczności („mam duży kapitał w USD, ale nie dostanę np. kredytu mieszkaniowego”).
  • Likwidacji opłat za wypłaty gotówki z bankomatów obcych.

Źródło: Bankier.pl i PRNews.pl, 2018

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Przeczytaj więcej na temat: Badania Bankier.pl

Wyzeruj prowizję w pożyczce online. 0% prowizji. 100% online. RRSO 17,70%
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 5 trup_w_szafie

trzymam pieniądze na 0,01% na lokacie w pko bp. Zarabiam.. .

! Odpowiedz
3 8 iluminat

Nikt normalny nie trzyma swoich pieniędzy na 1,2 -2 ,0 %

! Odpowiedz
2 18 zenonn

"Strach przed hakerami". Nie hakerami a bandytami.
Haker w tym dziennikarskim bredzeniu to funkcjonariusz państwowy, bandyta, złodziej, wykształcony przez tajne służby informatyk.
Państwo niech wreszcie zacznie eliminować bandytów spośród swoich. a nie bełkocze ustami zawodowych oszustów.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl