Wyższe oprocentowanie lokat, mniej zmian w cennikach i częstsze promocje dla aktywnych klientów – taki prezent od banków w 2017 roku najbardziej ucieszyłby czytelników Bankier.pl i PRNews.pl, wynika z podsumowania głosowania zorganizowanego przez te dwa portale.
W głosowaniu pytaliśmy klientów banków o to, czego oczekują po swojej instytucji w 2017 roku. Czytelnicy mieli do wyboru 12 opcji, a respondenci mogli wskazać maksymalnie 5, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom. Swoje typy wskazało 3241 ankietowanych.
Klienci banków chcą atrakcyjniejszych lokat i tańszych kont
Najbardziej wyczekiwana zmiana w bankach to wyższe oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych. Czytelnicy Bankier.pl wciąż chcą oszczędzać na produktach depozytowych banków, ale historycznie niskie stopy procentowe nie sprzyjają tej formie oszczędzania i nie zanosi się na rychły odwrót trendów. Sytuację oszczędzających szczegółowo opisywaliśmy w artykule pt. "To był kiepski rok dla oszczędzających. Oprocentowanie lokat na rekordowo niskich poziomach". Z badania przeprowadzonego przez Bankier.pl wynika, że właśnie szansa na większe zyski z produktów oszczędnościowych jest najbardziej oczekiwaną w 2017 roku (23% głosów) przez klientów zmianą w ofercie bankowej.
W drugiej kolejności klienci najczęściej wskazywali na potrzebę ograniczenia zmienności w cennikach produktów bankowych w ciągu roku. Większa niż dotąd stabilność cenników znalazła się w TOP 5 najbardziej oczekiwanych zmian, zyskując 11,20 proc. głosów. Do głosu doszli też stali klienci banków, którzy czują się niedoceniani. Wśród pożądanych oczekiwań w bankach 10,95 proc. wskazań zyskała odpowiedź "częstsze promocje i bonusy dla aktywnych klientów".
Podobnie ważną dla klientów banków zmianą (ok. 10,71 proc. głosów) jest zwiększenie bezpieczeństwa danych. Rok 2016 stał pod znakiem wielu spektakularnych porażek firm w sferze cyberbezpieczeństwa – wpadek nie uniknęły również banki. Zalew kont pocztowych wiadomościami phishingowymi i próby włamania się na konta klientów nie ustają – stąd nie dziwią oczekiwania czytelników, którzy chcą czuć się bezpiecznie, deponując pieniądze w banku.
Także wysokie opłaty towarzyszące rachunkom oszczędnościowo-rozliczeniowym wciąż są jednym z najczęściej wskazywanych problemów, choć na rynku funkcjonuje więcej darmowych propozycji niż rok temu. 10,12 proc. respondentów liczy, że banki jeszcze bardziej uatrakcyjnią cenowo tę ofertę. Biorąc pod uwagę zmiany w cennikach kilku banków zaplanowane na I kw. 2017 roku, należy spodziewać się jednak kolejnych podwyżek, zamiast obniżek.
Nowe formy płatności, więcej bankomatów i placówek? Niekoniecznie
Najmniejszy odsetek głosów przypadł takim pozycjom, jak większa sieć bankomatów (3,46 proc.) i większa liczba oddziałów (1,67 proc.). Choć banki od dłuższego czasu tną sieć placówek, czytelnicy Bankier.pl i PRNews.pl nie odczuwają drastycznie tych ograniczeń i najrzadziej wskazują na potrzebę odwrócenia tendencji. Głównie wynika to faktu, że respondenci to internauci, dla których wystarczający dostęp do własnych pieniędzy gwarantuje bankowość internetowa i mobilna.
Pomimo przywiązania do nowoczesnych środków obsługi, ankietowani wskazują, że oferta dostępnych dziś narzędzi i technologii jest dla nich wystarczająca. Tylko 5,46 proc. za najważniejszą zmianę tego roku uważa wprowadzenie nowych rozwiązań ułatwiających korzystanie z usług bankowych, a zaledwie 3,33 proc. chce uruchomienia nowych systemów płatności (takich jak Apple Pay czy Android Pay) w bankach, w których posiada rachunek osobisty.
Czego oczekujesz po swoim banku w 2017 roku? |
|
---|---|
Wyżej oprocentowanych lokat i kont oszczędnościowych |
23,17% |
Większej stabilności oferty (mniej zmian w cennikach) |
11,20% |
Częstszych promocji i bonusów dla aktywnych klientów |
10,95% |
Większego bezpieczeństwa danych |
10,71% |
Tańszej oferty kont osobistych |
10,12% |
Bardziej przejrzystych regulaminów i cenników |
9,84% |
Nowych technologii ułatwiających korzystanie z usług bankowych |
5,46% |
Mniejszej awaryjności systemów bankowości internetowej |
4,72% |
Podniesienia jakości świadczonych usług (doradcy, infolinia) |
3,98% |
Większej sieci bankomatów |
3,46% |
Uruchomienia nowych systemów płatności (np. Apple Pay, Samsung Pay) |
3,33% |
Większej liczby oddziałów, placówek |
1,67% |
Inny: |
1,39% |
Źródło: Bankier.pl, n=3241 |
Czytelnicy chcą więcej uczciwości
45 respondentów zdecydowało się również na dodanie do zdefiniowanej listy własnych oczekiwań na 2017 r. Najczęściej powtarzały się hasła związane z uczciwością i usunięciem nielegalnych klauzul z umów produktowych. Część oczekiwań związana jest także z "zaprzestaniem okradania Polaków".
Najczęstsze dodatkowe propozycje czytelników w badaniu "Czego oczekujesz po swoim banku w 2017 roku?" |
---|
|
Źródło: Bankier.pl |
Kilka propozycji wiązało się także tańszymi warunkami kredytowania – zarówno w ramach kredytów gotówkowych, jak i hipotecznych.
Mateusz Gawin
