REKLAMA

Ostrzejsze kary dla kierowców. Prezydent podpisał nowelizację kodeksu

2021-12-13 12:59
publikacja
2021-12-13 12:59

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym zaostrzającą kary dla sprawców wykroczeń drogowych. Regulacja m.in. podwyższa maksymalną wysokość grzywny z 5 do 30 tys. zł - poinformowała w poniedziałek Kancelaria Prezydenta RP.

Ostrzejsze kary dla kierowców. Prezydent podpisał nowelizację kodeksu
Ostrzejsze kary dla kierowców. Prezydent podpisał nowelizację kodeksu
fot. Damian Pankowiec / / Shutterstock

Nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw Sejm uchwalił na posiedzeniu 29 października, a 2 grudnia rozpatrzył wniesione do niej poprawki Senatu. Jak poinformowała prezydencka kancelaria, Andrzej Duda podpisał ustawę w piątek.

Regulacja podwyższa maksymalną wysokość grzywny z 5 do 30 tys. zł oraz zwiększa wysokości grzywny, którą nałożyć można w postępowaniu mandatowym. Usprawnia także uzyskiwanie renty, która jest wypłacana osobom najbliższym ofiary wypadku drogowego przez sprawcę umyślnego przestępstwa ze skutkiem śmiertelnym.

Karze grzywny od 1 tys. zł do 30 tys. zł będzie podlegać osoba kierująca pojazdem mechanicznym, niestosująca się do zakazu wyprzedzania określonego ustawą bądź znakiem drogowym. Inny z artykułów przewiduje karę aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny od 1 tys. zł do 30 tys. zł dla sprawcy, który prowadził pojazd na drodze publicznej, strefie zamieszkania i strefie ruchu bez wymaganego uprawnienia. Taka sama kara będzie groziła za prowadzenie pojazdu bez dopuszczenia go do ruchu. W toku prac legislacyjnych do katalogu wykroczeń zagrożonych grzywną do 30 tys. zł dodano takie polegające na niewskazaniu na żądanie uprawnionego organu, komu powierzono pojazd do kierowania w określonym czasie.

Grzywna nie niższa niż 3 tys. zł będzie na przykład przewidziana za niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia przez sprawcę znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu.

Taka sama grzywna będzie groziła za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany lub bezpośrednio przed tym przejściem, ominięcie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu oraz naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych przez sprawcę, który w ciągu dwóch lat przed dniem popełnienia czynu był już prawomocnie skazany za określone wykroczenia.

Po zmianach za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych, obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre wykroczenia to 10. Zmianą jest również zniesienie szkoleń, po odbyciu których liczba punktów otrzymanych przez kierowcę ulegała zmniejszeniu.

Wprowadzony zostanie również mechanizm uzależniający usunięcie punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego od uregulowania mandatu. Dodatkowo punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat od dnia zapłaty grzywny.

Regulacja ustanawia również minimalną wysokość kary grzywny na poziomie 800 zł wobec sprawcy kierującego pojazdem mechanicznym, który przekracza dopuszczalną prędkość jazdy o ponad 30 km/h, niezależnie od tego, czy naruszenie zostało stwierdzone w obszarze zabudowanym, czy poza nim.

Posłowie 2 grudnia przyjęli do noweli senacką poprawkę w sprawie możliwości usuwania z centralnej ewidencji kierowców nie tylko danych o wysokości grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego, ale także danych o ich uiszczeniu. Kolejna z przyjętych poprawek dotyczyła przeniesienia przepisów uprawniających prokuratora do wystąpienia z wnioskiem o ustanowienie dla osoby poszkodowanej profesjonalnego pełnomocnika do wytoczenia powództwa o rentę z ustawy o prokuraturze do Kodeksu postępowania cywilnego.

Posłowie odrzucili natomiast poprawkę, zgodnie z którą w określonych przypadkach wpływy z grzywien trafiałyby do budżetów samorządów. Senatorowie chcieli, by działo się tak wówczas, kiedy grzywnę nałoży funkcjonariusz organu podległego władzom jednostki samorządu terytorialnego.

Ustawa czeka na publikację. Wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku. (PAP)

autorzy: Agnieszka Ziemska, Marcin Chomiuk

agzi/ mchom/ lena/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (103)

dodaj komentarz
demeryt_69
Ten wątek POkazuje dość klarownie jakim zaściankiem mentalnym jest Polska.

WSTYD !!

demeryt_69
Żeby nie wiem jak być krytycznie nastawionym do syjonistów z sekty paranoika żoliborskiego, to trzeba przyznać, że podjęto pierwszą konkretną próbę ucywilizowania zachowań na drogach tego rozmodlonego skansenu. Amen!

duck_killer
Gdyby policja nie była upolityczniona, a głównym zadaniem drogówki nie byłoby łatanie budżetu to może byłbym za takimi wysokimi karami. Jednak każdy kierowca (nie mylić z posiadaczem prawa jazdy) dobrze wie, jak u nas funkcjonuje policja - najlepiej ustawić się za krzakiem, w miejscu gdzie można nałapać za przekroczenie prędkości Gdyby policja nie była upolityczniona, a głównym zadaniem drogówki nie byłoby łatanie budżetu to może byłbym za takimi wysokimi karami. Jednak każdy kierowca (nie mylić z posiadaczem prawa jazdy) dobrze wie, jak u nas funkcjonuje policja - najlepiej ustawić się za krzakiem, w miejscu gdzie można nałapać za przekroczenie prędkości np. kawałek lasu w terenie zabudowanym czy jakaś obwodnica. Gdyby chodziło o bezpieczeństwo to byśmy widzieli więcej drogówki na dużych skrzyżowaniach, na których posiadacze prawka często przejeżdżają na czerwonym.

Kiedyś pytałem kolegi policjatna dlaczego nie ustawiają się na skrzyżowaniach, przecież mieliby strzyżenie. Odpowiedział, że mają z góry przypisane miejscówki i z góry określoną liczbę mandatów do wystawienia.
men24a
To każdy przyzwoity człowiek wie oprocz demeryta. Chodzi o łupienie kierowców i zasypywanie gigantycznej dziury budżetowej oraz na kary do tsue. A gdzie najlepiej złupić? Google czy suwerena dla jego dobra ?
O ile walka z drogowymi piratami jaką rozpoczął rząd ma sensowne uzasadnienie, o tyle określanie tak szczegółowych celów
To każdy przyzwoity człowiek wie oprocz demeryta. Chodzi o łupienie kierowców i zasypywanie gigantycznej dziury budżetowej oraz na kary do tsue. A gdzie najlepiej złupić? Google czy suwerena dla jego dobra ?
O ile walka z drogowymi piratami jaką rozpoczął rząd ma sensowne uzasadnienie, o tyle określanie tak szczegółowych celów jakie Policja ma osiągnąć wydaje się tego uzasadnienia nie mieć. Dlaczego? Bowiem narzucanie policjantom norm dotyczących ujawnienia danej liczby wykroczeń może tworzyć swoiste patologie w systemie. Zamiast ograniczać liczbę wypadów śmiertelnych, policjanci będą szukać miejsc, w których najłatwiej o zarejestrowanie wykroczenia drogowego, bez względu na stopień tego wykroczenia i zagrożenia jakie może ono powodować
demeryt_69
"Gdyby policja nie była upolityczniona ..." - to bezsprzecznie brednia tygodnia, a dziś dopiero wtorek :)

lorelie
Tusk, Kraśko, Kozidrak, Najsztub - gwiazdy tvn-u i opozycji mają przerąbane. Skompromitowali się.
demeryt_69
Jeszcze ta kobyła, co ją Szwed zostawił :)

demeryt_69
Nie zapominajmy też o Durczoku, który ponadto zasłynął z fałszowania dokumentów.
men24a
Gnębienie społeczeństwa podatkami i mandatami ma jeden cel. Trzeba spłacać zachcianki pisowskiej sołoczy.

23,3 mld zł za nowe czołgi dla polskiej armii będą spłacać nie tylko nasze nasze dzieci ale i kierowcy.
Na początku 2020 r. w Dęblinie minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał kontrakt na zakup 32 amerykańskich
Gnębienie społeczeństwa podatkami i mandatami ma jeden cel. Trzeba spłacać zachcianki pisowskiej sołoczy.

23,3 mld zł za nowe czołgi dla polskiej armii będą spłacać nie tylko nasze nasze dzieci ale i kierowcy.
Na początku 2020 r. w Dęblinie minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał kontrakt na zakup 32 amerykańskich myśliwców F-35 o wartości 4,6 mld dol.
Fajnie że PiSowi udało się przekonać Trumpa żeby płacić za jego bazy w Polsce.
bazy USA w Turcji mają tam status eksterytorialny, a żołnierze amerykańscy też są wyłączeni spod tureckiej jurysdykcji. Różnica polega jednak na tym, że pobyt wojsk amerykańskich na terenie Turcji jest finansowany z budżetu Stanów Zjednoczonych.




Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki