O tym, że dzięki przecenom w Black Friday można kupić produkty w atrakcyjnej cenie, przekonanych jest ponad 47 proc. konsumentów w Polsce - wynika z raportu UCE Research i Shopfully Poland. Odmiennego zdania jest 29 proc. klientów, a przeszło 23 proc. nie ma wyrobionej opinii.


W ocenie ekspertów z UCE Research, wyniki wskazują, że zaufanie klientów do branży handlowej jest wciąż ograniczone. Wielu konsumentów jest przekonanych, że część promocji jest pozorna, czyli poprzedzona wcześniejszym podniesieniem cen. Z drugiej strony spora grupa potrafi znaleźć w Black Friday okazje, zwłaszcza w handlu online.
Jak wynika z raportu 47,6 proc. respondentów stwierdziło, że promocje organizowane w Black Friday są atrakcyjne. Przeciwnego zdania było 29 proc. ankietowanych, z kolei 23,4 proc. nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
„Zauważalny jest wzrost pragmatyzmu konsumentów. Polacy nie są już naiwni wobec marketingowych akcji, ale też chętnie z nich korzystają, jeśli dostrzegą dla siebie realny zysk. Sklepy powinny więc stawiać na przejrzystość i autentyczność promocji, ponieważ konsumenci nauczyli się weryfikować ceny. Warto też komunikować konkretne zyski, np. procent rabatu względem poprzedniej ceny czy gwarancję ceny minimalnej, zamiast używać ogólnych haseł. Wciąż jest potencjał do zwiększenia sprzedaży, pod warunkiem przedstawienia wiarygodnej oferty” – stwierdził Robert Biegaj z Shopfully Poland.
Autorzy raportu wskazali, że przekonanie atrakcyjności promocji w Black Friday wyrażają ci, którzy już doświadczyli wymiernych oszczędności, np. kupując sprzęt RTV i AGD, elektronikę, markową odzież czy kosmetyki w faktycznie niższych cenach. Warto przy tym zauważyć, że są to produkty, w przypadku których stosunkowo łatwo sprawdzić, czy promocja jest realna, dzięki internetowym porównywarkom.
Z kolei negatywną opinię o promocjach wyrażają konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami, którzy dali się nabrać na pozorne promocje. Część sceptyków to zaś klienci niechętni wobec działań marketingowych jako takich.
„Natomiast brak jednoznacznej opinii najczęściej wynika braku osobistych doświadczeń w robieniu zakupów w Black Friday. I tu warto wskazać, że jeśli pozorne promocje i marketingowe triki będą powszechnie stosowaną praktyką, ci niezdecydowani klienci dołączą do grupy nieufnych, ze szkodą dla całego handlu” – zauważył Biegaj.
Z raportu wynika też, że mężczyźni częściej niż kobiety oceniają promocje jako opłacalne. Głównie uważają tak osoby w wieku 35-44 lat, z dochodami powyżej 9 tys. zł i z wykształceniem zawodowym. Przeważnie dotyczy to mieszkańców miejscowości liczących 5-19 tys. ludności.
„Mężczyźni częściej nabywają dobra trwałe, takie jak elektronika, sprzęt sportowy czy narzędzia. W tych kategoriach przeceny rzeczywiście mogą być wyraźne i łatwiej dostrzegalne. Kobiety są ostrożniejsze, porównują ceny i pamiętają wcześniejsze oferty. Konsumenci w grupie wiekowej 35-44 lat są najbardziej aktywni, częściej kupują online i potrafią ocenić, czy promocja jest realna. Przy tym grupa o wyższych dochodach, może sobie pozwolić na zakup produktów wyższej wartości, w przypadku których rabaty są procentowo najwyższe” – stwierdził Biegaj.
Najbardziej sceptyczny stosunek do Black Friday mają osoby w wieku 65-74 lat, z dochodami w przedziale 5000-6999 zł i z wyższym wykształceniem, mieszkańcy największych miast.
„Starsi klienci częściej nie ufają nowym formom promocji i sprzedaży e-commerce. Lepiej wykształcone osoby są bardziej krytyczne wobec przekazów marketingowych i mają zwyczaj weryfikować informacje. Z kolei mieszkańcy dużych miast częściej mają okazję się przekonać, że promocje są powtarzalne i rozciągnięte w czasie, więc akcja Black Friday nie wydaje im się aż tak atrakcyjna” - podsumował ekspert.
Black Friday przypada w ostatni piątek listopada i jest dniem, w którym sklepy zwyczajowo organizują promocje. Z kolei w poniedziałek po Black Friday następuje Cyber Monday - dzień akcji rabatowych w sprzedaży internetowej.
W raporcie przedstawiony wyniki badania, które zostało przeprowadzone w dniach 06-08 listopada br. na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)
gkc/ drag/























































