Te banki najmocniej napsuły klientom krwi. Znamy wyniki audytu e-bankowości - oto najczęściej niedostępne instytucje

Wojciech Boczoń2022-08-26 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2022-08-26 06:00
Te banki najmocniej napsuły klientom krwi. Znamy wyniki audytu e-bankowości - oto najczęściej niedostępne instytucje
Te banki najmocniej napsuły klientom krwi. Znamy wyniki audytu e-bankowości - oto najczęściej niedostępne instytucje
fot. Pla2na / / Shutterstock

Banki przepychają nas do kanałów zdalnych, ale nie zawsze są w stanie zapewnić dostępność bankowości internetowej czy mobilnej 24 godziny na dobę. Razem z ekspertami Monit24 pokazujemy, które banki w I kwartale 2022 r. najbardziej napsuły klientom krwi.

Bankowość elektroniczna święci triumfy popularności – z kanału internetowego aktywnie korzysta 22 mln klientów, a z aplikacji mobilnych 18 mln. Banki zachęcają nas do korzystania ze zdalnej obsługi, bo dzięki temu odciążają swoje placówki. Za pomocą bankowości internetowej i mobilnej możemy realizować zdecydowaną większość operacji na rachunkach samodzielnie. Pandemia jeszcze mocniej nasiliła te trendy – zdaniem analityków Kearney popularność kanałów cyfrowych wzrosła w tym czasie z 20 do 50 procent. To wynik, na który w normalnych okolicznościach musielibyśmy czekać nawet dekadę.

Wciąż jednak bolączką niektórych systemów jest ich awaryjność lub niedostępność, o czym dobrze wiedzą klienci mnogo zgłaszający nam na alert@bankier.pl problemy z dostępem do swoich środków.

Wszyscy pamiętamy chociażby:

Subiektywne odczucia zdenerwowanego klienta, który stojąc przy kasie, nie może zapłacić za zakupy albo nie jest w stanie zrobić na cito przelewu, nie są miarodajne. Trochę inne wnioski płyną z twardych danych. A te, przypominam, poznaliśmy przy okazji ostatniej edycji rankingu Złoty Bankier. Zerknąłem bardziej szczegółowo w te dane.

W wielu przypadkach dane, które wyłudzają od nas oszuści, służą potem do zaciągania kolejnych zobowiązań – pożyczek, kredytów ratalnych, chwilówek, umów na telefon komórkowy. Każda taka operacja wiąże się zazwyczaj ze sprawdzeniem danych w Biurze Informacji Kredytowej (BIK).

I tu z odsieczą przychodzą Alerty BIK. Dzięki nim przy każdej próbie sprawdzenia naszych danych otrzymamy wiadomość SMS oraz e-mail, co w przypadku nieuprawnionego użycia naszych danych pozwoli na szybką reakcję (w alercie pojawi się nazwa instytucji, która dokonuje sprawdzenia) i uniknięcie późniejszych kłopotów.

Teraz użytkownicy Bankier.pl mogą skorzystać z dodatkowej zniżki na alerty BIK.

Co trzeba zrobić?

  1. Wejść na stronę https://oferta.bankier.pl/bik-rabat.
  2. Wprowadzić swój adres email i zaakceptować regulamin.
  3. Po otrzymaniu wiadomości potwierdzić adres e-mail.
  4. Na podany adres mail prześlemy link do wniosku (przy pomocy którego uruchomisz Alerty BIK) oraz kod rabatowy niezbędny do obniżenia ceny. Pierwszych 50 osób otrzyma rabat 50% (12 zł), a kolejnych 200 osób 30% (7,20 zł).

Aktywowanie Alertów BIK wymaga rejestracji na bik.pl wraz z potwierdzeniem tożsamości (z którym wiąże się przelew 1 zł). BIK musi być pewien, że wysyła alerty osobie, której dotyczą.

Na podium ING, Citi i BNP Paribas

W ramach audytu systemów bankowości internetowej, będącego częścią badania Złoty Bankier, eksperci z firmy Monit24 sprawdzili, które e-banki w I kwartale 2022 r. były najdłużej dostępne dla swoich klientów. Generalnie nie jest źle – większość instytucji zapewniła ciągłość obsługi na poziomie powyżej 97 proc. Liderem zestawienia okazał się ING Bank Śląski, którego system był dostępny przez 99,78 proc. analizowanego czasu (niedostępny jedynie przez około 5 godzin w ciągu 90 dni). Podobnym wynikiem może pochwalić się Citi Handlowy (99,77 proc.). Na trzecim miejscu znalazł się BNP Paribas (99,66 proc.).

Na drugim biegunie, który zdecydowanie mniej cieszy klientów, znalazł się BOŚ Bank, który zapewnił ciągłość obsługi na poziomie 97,92 proc. Oznacza to, że w ciągu 90 dni badania system był niedostępny łącznie przez około 45 godzin. Drugi od końca był Bank Pekao, którego system był dostępny przez 98,22 proc. czasu (przerwy trwały łącznie około 39 godzin). Trzeci – Bank Pocztowy – 98,39 proc. (przerwy trwały łącznie około 35 godzin).

Ranking powstał na podstawie automatycznych, systematycznych prób logowań do systemów.

Podzielacie te obserwacje?

Procentowa dostępność bankowości elektronicznej określona na podstawie analizy logowań systemów bankowości internetowych w bankach

Bank

marzec

luty

styczeń

średnia 

ING Bank Śląski

99,349

99,993

99,999

99,780

Citi Handlowy

99,404

99,959

99,969

99,777

BNP Paribas

99,846

99,978

99,162

99,662

Millennium

99,282

99,921

99,502

99,568

Alior Bank

98,160

99,996

99,060

99,072

PKO BP

97,688

99,843

99,499

99,010

mBank

99,004

98,848

99,040

98,964

Getin Bank

98,410

98,569

99,486

98,822

Credit Agricole

99,293

98,658

98,383

98,778

Santander

99,757

98,421

97,870

98,683

Nest Bank

98,694

99,365

97,899

98,653

Bank Pocztowy

98,456

97,994

98,708

98,386

Bank Pekao

97,958

97,357

99,344

98,220

BOŚ Bank

96,123

99,583

98,043

97,916

Źródło: Monit24

– Na przestrzeni I kwartału 2022 średni wynik Service Level wszystkich badanych banków poprawił się o 0,139 proc. (98,949 proc. vs 98,810 proc.) w stosunku do wyniku za cały rok 2021, co daje średnio o 1 godzinę mniej awarii w skali miesiąca – zauważa Tomasz Kuźniar z firmy Monit24. – To dobry wynik, który pokazuje, że mimo konieczności wdrażania zmian i aktualizacji w systemach bankowości elektronicznej udaje się to realizować w ramach coraz krótszych przerw serwisowych – dodaje.

Jego zdaniem lepszy wynik świadczy też o mniejszej liczbie niezapowiedzianych przestojów, które zdarzają się w ciągu dnia (8:00-20:00).

– Ważne jest to, że banki rozumieją, jak ważna dla klientów jest ciągłość działania ich systemów i poważnie traktują tę kwestię. Większość instytucji funkcjonujących na polskim rynku monitoruje działanie swoich systemów webowych z wykorzystaniem Monit24, coraz większe jest też zainteresowanie badaniem działania aplikacji mobilnych zarówno na urządzeniach z systemem Android, jak i IOS. Największe banki zainteresowane są również comiesięcznymi wynikami dostępności swoich systemów na tle konkurencji, a specjalne zespoły analizują przyczyny wykrytych niedostępności i błędów, pracując z pomocą Monit24 nad podniesieniem wyników dostępności – mówi Tomasz Kuźniar.

„Kont(r.)atak” to nowa seria publikacji poświęcona rynkowi kont osobistych. Przyglądam się ukrytym w cennikach opłatom, uciążliwym procedurom i archaicznym rozwiązaniom, z którymi nadal borykają się niektórzy klienci. Będę pisał o awariach i niedostępnościach transakcyjnych systemów. O przydatności marketingowo dobrze brzmiących usług dodatkowych w banku. Wspólnie sprawdzimy, czy na kontach faktycznie da się dziś nieźle zarobić, nie będąc bankowcem, ale klientem. Będą recenzje, praktyczne porady, nie zabraknie smaczków. Prośba do Was – jeśli borykacie się z irytującymi rozwiązaniami w swoich rachunkach, koniecznie dajcie znać w formularzu poniżej.

Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Nawet do 9% na lokatach w Citi Handlowy? Sprawdzamy oferty w PLN, GBP i USD dla nowych i obecnych klientów Banku

Nawet do 9% na lokatach w Citi Handlowy? Sprawdzamy oferty w PLN, GBP i USD dla nowych i obecnych klientów Banku

Komentarze (10)

dodaj komentarz
sterl
Banki rżną głupa i naliczają 0,01% odsetek od depozytów ,że niby wyższe tylko dla nowych środków i podobne bzdury , liczą że nie będzie się chciało zmieniać kont?.
ehud
Trzeba być analfabetą finansowym, żeby nie zauważyć, że zdecydowana większość banków oferuje lokaty oraz konta oszczędnościowe z oprocentowaniem w rejonach 6% do 7% co jest skutkiem szantażu Morawetzkego.
ehud
Audyt e-bankowości? To to jakiś groteskowy bełkot ... nowomowa jak z Orwella!
ehud
Ciekawe czy Boczoń wreszcie pozamykał te wszystkie swoje zbędne konta bankowe :)

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Darmowe-konta-mowili-Ale-dali-karty-i-pojawily-sie-koszty-Wyrzucilem-plastik-oszczedzam-ponad-400-zl-rocznie-8375713.html
ehud
Wygląda na to, że Bankier próbuje nawet zarabiać na alertach BIK - kuriozalne!
ehud
Nawet dzieci wiedzą, że liczy się jakość, a nie ilość. Pocztowy bije wszelkie rekordy w groteskowych procedurach. Że względu na fatalna bankowość internetową, niemal we wszystkich sprawach trzeba dzwonić na ichnią infolinię, a to wymaga bardzo dużej dozy cierpliwości. Brak kompetencji zatrudnionych na infolinii czy w tzw. 'oddziałach' Nawet dzieci wiedzą, że liczy się jakość, a nie ilość. Pocztowy bije wszelkie rekordy w groteskowych procedurach. Że względu na fatalna bankowość internetową, niemal we wszystkich sprawach trzeba dzwonić na ichnią infolinię, a to wymaga bardzo dużej dozy cierpliwości. Brak kompetencji zatrudnionych na infolinii czy w tzw. 'oddziałach' nie ma sobie równych - to kolejna przechowalnia znajomych królika, a nie bank!
ehud
Nawet zamknięcie konta do droga przez mękę - mnie zamykali niemal 2 miesiące, mimo że dyspozycję zamknięcia złożyłem w tzw. oddziale. Inna metoda to wysłanie podpisanej fotokopii dyspozycji na ichni zbiorczy (!) adres e-mail, ale to niemal zawsze kończy się fiaskiem, gdyż kwestionują podpis nawet o tym nie informując klienta. Zdalne Nawet zamknięcie konta do droga przez mękę - mnie zamykali niemal 2 miesiące, mimo że dyspozycję zamknięcia złożyłem w tzw. oddziale. Inna metoda to wysłanie podpisanej fotokopii dyspozycji na ichni zbiorczy (!) adres e-mail, ale to niemal zawsze kończy się fiaskiem, gdyż kwestionują podpis nawet o tym nie informując klienta. Zdalne zamknięcie wciąż nie jest możliwe!
ehud
Gdyby po upadku 'komuny' nie wpuszczono do Polski zagranicznych banków, to tak właśnie wyglądałoby bankowanie :)
ehud
Z tabeli jasno widać, że różnice w czasie dostępności są raczej kodmetyczne - cały tekst to żałosna wierszówka!

Powiązane: Kont(r)atak

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki