

Ustawa o PPK ma zachęcić do oszczędzania na emeryturę miliony Polaków. Wybór konkretnych instytucji pozostanie jednak w rękach nielicznych.
W przeciwieństwie do rachunków maklerskich czy IKE/IKZE, nie będziemy mogli samodzielnie wybrać instytucji prowadzącej nasz rachunek PPK. Wyboru tego dokonuje pracodawca.
- Wyboru dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych – czytamy w ustawie.
Zgodnie z ustawą, pracodawca ma jednak obowiązek porozumieć się z zakładową organizacją związkową. Jeżeli w danej firmie nie działają związki zawodowe, pracodawca porozumieć musi się z reprezentacją osób zatrudnionych. Reprezentacja ta wyłoniona ma zostać w trybie przyjętym w danym podmiocie.
W przypadku, w którym na miesiąc przed upływem terminu na zawarcie umowy o zarządzanie PPK, nie jest możliwe zawarcie porozumienia z pracownikami, pracodawca ma prawo samodzielnie wybrać instytucję finansową.
Pracodawca ma prawo do wyboru jednej z instytucji, które figurować będą w oficjalnej ewidencji. Przed zawarciem umowy, zobowiązany będzie do zweryfikowania, czy dany podmiot na liście tej figuruje.