Kobiecy pomysł na biznes: projektowanie przestrzeni miejskich

Czy zastanawialiście się kiedyś, kto zaprojektował osiedle, na którym mieszkacie, lub plac zabaw, gdzie bawi się wasze dziecko? Być może to miejsce tworzyła firma należąca do tej przedsiębiorczej kobiety.


Wizualizacja do konkursu na zagospodarowanie placu Trzech Krzyży w Warszawie


Agnieszka Olszewska pracowała w wielu firmach na różnych stanowiskach. Zaczęła w wieku 13 lat od roznoszenia ulotek. Później była hostessą, kelnerką, korepetytorką, wolontariuszką, prowadziła obozy żeglarskie. Pracowała również w biurach projektowych w Szkocji.

Wszystkie te prace utwierdziły ją jednak w przekonaniu, że etat nie jest jej pisany. Znacznie bardziej ciągnęło ją do rozwijania własnych pomysłów, nawet jeżeli miałoby to oznaczać wiele poświęceń i nerwów.

Najlepszy sposób na zrealizowanie pomysłu




Agnieszka Olszewska
Podczas studiów architektonicznych i pracy w firmach projektowych Agnieszka zaobserwowała wiele niedociągnięć systemu w tej branży.  - Miałam wiele swoich pomysłów na modyfikacje oraz promowanie nowego stylu projektowania terenów publicznych w miastach. Napisałam nawet o tym pracę magisterską - opowiada.

Ponieważ najlepszym sposobem na wdrażanie pomysłów w życie jest rozpoczęcie działalności gospodarczej, w sierpniu 2009 roku Agnieszka założyła Terra Landscape – firmę zajmującą się architekturą krajobrazu oraz pielęgnacją i inwentaryzacją terenów zieleni.

Problem nr 1 – brak pieniędzy


Agnieszka nie miała kapitału inwestycyjnego, była na ostatnim roku studiów i pisała pracę magisterską, w tym czasie musiała również utrzymywać się sama. Zdecydowała się więc na współpracę z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości.

- Gdy zakładałam firmę, pieniędzy ledwo wystarczało mi na przeżycie, nie miałam więc możliwości większych inwestycji. Trzeba było opłacać tzw. opłaty preinkubacyjne, wynikające ze współpracy z inkubatorami (200 zł + VAT miesięcznie). Moimi pierwszymi inwestycjami były wydrukowanie czarno-białych ulotek za 20 zł oraz opłacenie rocznej usługi informowania o przetargach za 200 zł. Nie było łatwo – wspomina Agnieszka.


Początki działania firmy, realizacja ogrodu prywatnego w Edynburgu, Szkocja


Jednak z pomocą inkubatorów oraz z potężnym pokładem pozytywnej energii naszej bohaterce udało się założyć firmę. Następnym krokiem była strona internetowa firmy, którą sama zaprojektowała i oprogramowała.

Bez promocji nie istniejesz


Największym problemem już po założeniu firmy jest  pozyskanie klientów i zleceń. – Przez pierwsze 6 miesięcy nie miałam w ogóle klientów – opowiada nasza bohaterka. Agnieszka jeździła więc rowerem po podwarszawskich dzielnicach i wrzucała ulotki ofertowe do skrzynek na listy.


Fragment ogrodu Murrayfield, Edynburg, Szkocja

Zamieszczała też mnóstwo ogłoszeń w internecie, próbowała nawiązać współpracę z firmami wyposażającymi ogrody, wymieniając logo na stronach i polecając się klientom. Jak sama przyznaje: - Nie jest łatwo nawiązać długotrwale kontakty z zamawiającymi. Natomiast obecne prawo przetargowe w Polsce sprawia, że małym i średnim firmom jest bardzo trudno zdobyć większe zlecenie.

Na początku wszystko robiła sama. Po roku zdecydowała się na wyjazd do Portugalii, gdzie obecnie pisze doktorat oraz bierze udział w europejskim programie dla młodych przedsiębiorców (EYE Program).  Do firmy  w Polsce dołączył więc wspólnik, aby zajmować się organizowaniem pracy. Obecnie rdzeń firmy stanowią 3 osoby. Reszta to partnerzy i wspólnicy zatrudniani na konkretne projekty na zasadzie networkingu, z każdym miesiącem jest ich więcej.

- Po dwóch latach działalności mam za sobą kilka wygranych przetargów realizacji ogrodów, kilka wygranych konkursów, w tym na biznesplany, rozpoczęte studia doktoranckie w Portugalii, wspaniałych współpracowników w Polsce i w Portugalii, oraz rozpoczęte rozmowy z potencjalnymi inwestorami – mówi Agnieszka

Przed konkurencją uciekła w nisze

 W Polsce, zwłaszcza w Warszawie, w ostatnich latach powstało wiele mniejszych i większych firm zajmujących się architekturą krajobrazu. Stanowią one dla Agnieszki swego rodzaju konkurencję, choć większość z nich zajmuje się wyłącznie ogrodami, ona z kolei stawia na projektowanie przestrzeni publicznej w miastach.

- W Portugalii odkryłam niszę rynkową. Architektów krajobrazu ze specjalistycznym wykształceniem jest tu jak na lekarstwo. Nie obawiam się konkurencji, gdyż z założenia mój biznesplan jest kompleksowy i innowacyjny, co zostało zauważone przez specjalistów w Polsce i za granicą– dodaje nasza bohaterka.

Zobacz, jakie pomysły na biznes mają kobiety!

Przeczytaj inne wywiady z cyklu

Jak przyznaje, szansą dla niej jest to, że obecnie bardzo liczy się jakość przestrzeni publicznej – zwłaszcza w miastach, które przeżywają transformację. Powstają nowe osiedla, promuje się kreatywny styl życia. Ludzie dopiero dojrzewają do nowej miejskiej rzeczywistości. Dlatego największy popyt na swoje usługi w Polsce Agnieszka przewiduje dopiero za kilka lat, natomiast do tego czasu zamierza stworzyć silną i niezależną markę oraz rozwinąć kontakty międzynarodowe.

Projekt nie jest tani


Grupą docelową Agnieszki nie są klienci prywatni, choć zdarza jej się projektować prywatne ogrody.  Taki projekt w zależności od stopnia skomplikowania oraz areału w Polsce wynosi od 400 do 4000 zł, w Portugalii nigdy mniej niż 1000 euro. – Pamiętajmy jednak, że każdy  projekt można wyposażyć w luksusowe elementy, których cena przewyższy średnią krajową. Takimi elementami są np. rzeźby ogrodowe, baseny lub regularne usługi ogrodnicze - dodaje.  



Agnieszka koncentruje się przede wszystkim na klientach korporacyjnych, deweloperach oraz gminach i urzędach miejskich. W dalszej przyszłości Terra Landscape będzie się zajmować również rehabilitacją przestrzeni miejskich całkowicie nieodpłatnie po to, aby wzbogacać krajobraz miasta i jednocześnie promować swoją  markę.

Celem na najbliższy rok jest otwarcie w Warszawie biura z prawdziwego zdarzenia, w którym będą powstawały innowacyjne projekty. Dodatkowo  Agnieszka planuje zorganizować event krajobrazowy oraz pierwszą konferencję poświęconą nowemu projektowaniu osiedli miejskich.

Jeżeli jesteś kobietą przedsiębiorczą i prowadzisz własną firmę - napisz do nas! Zaprezentuj się w naszym cyklu i podziel się z czytelnikami swoim doświadczeniem.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Barbara Sielicka

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

    Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.