Rozwój kanałów cyfrowych skłania banki do zamykania fizycznych placówek, a w pierwszej kolejności ofiarą przemian padają oddziały na słabiej zaludnionych terenach. Brytyjska organizacja konsumencka Which? sprawdziła, ile banków zniknęło w ciągu ostatnich dwóch lat – sieć dystrybucji skurczyła się o ponad 1000 punktów.
Od stycznia 2015 r. do grudnia 2016 r. z brytyjskich miejscowości zniknęło 1046 placówek bankowych.
Liderem na liście przygotowanej przez organizację Which? jest bank HSBC, który w tym czasie zamknął 321 oddziałów.


„Ruch w naszych oddziałach zmniejszył się o ponad 40 proc. Telefon, internet i bankowość mobilna odpowiadają obecnie za 93 proc. interakcji naszych klientów z bankiem, a 97 proc. wypłat gotówki odbywa się w bankomatach” – powiedział BBC rzecznik HSBC, uzasadniając radykalne zmiany w modelu dystrybucji.
Na drugim miejscu listy Which? znalazł się Lloyds Bank, który zlikwidował 180 placówek, a 32 kolejne oddziały zamknie do końca stycznia 2017 r. W największym stopniu redukcje dotknęły jednak sieć jednego z mniejszych brytyjskich high street banks – The Co-operative Bank zlikwidował w ciągu ostatnich dwóch lat 53 proc. swojej sieci (117 punktów obsługi).
Liczba zamkniętych placówek bankowych w Wielkiej Brytanii (styczeń 2015 – grudzień 2016) |
||
---|---|---|
Bank |
Liczba zamkniętych placówek |
Odsetek zamkniętych placówek |
HSBC |
321 |
27% |
RBS (łącznie z NatWest) |
191 |
10% |
Lloyds |
180 |
14% |
Barclays |
132 |
8% |
The Co-operative Bank |
117 |
53% |
Santander |
87 |
8% |
TSB |
18 |
3% |
Łącznie / średnia |
1046 |
11% |
Źródło: Which? |
W największym stopniu cięcia sieci dystrybucji dotknęły Walię, Szkocję i południowo-zachodnią Anglię. Jak wskazuje organizacja Which?, zmiany w modelu działania banków uderzają przede wszystkim w mieszkańców regionów wiejskich. Nie we wszystkich dostępne są usługi szerokopasmowe o zadowalającej jakości, a nadal 20 mln Brytyjczyków nie korzysta z bankowości internetowej.
Banki w 2015 r. zobowiązały się konsultować z samorządami lokalnymi plany likwidacji placówek i tam, gdzie wycofają się z rynku zapewnić inne formy dostępu do usług. Istotną rolę w tym procesie mają odegrać oddziały pocztowe oraz alianse z sieciami sprzedaży detalicznej. Jak wynika jednak z badań przeprowadzonych przez Which?, 41 proc. klientów nie jest świadomych, że urzędy pocztowe umożliwiają również przeprowadzenie podstawowych operacji na rachunkach bankowych.