Brazylijscy prokuratorzy pozywają chińskiego giganta pojazdów elektrycznych (EV) – firmę BYD – oraz dwóch jej podwykonawców, zarzucając im handel ludźmi i stworzenie warunków pracy „analogicznych do niewolnictwa” na placu budowy fabryki w tym kraju.


Prokuratura Pracy (MPT) w stanie Bahia poinformowała, że 220 chińskich pracowników zostało uratowanych po wszczęciu śledztwa na podstawie anonimowego zgłoszenia.
MPT domaga się odszkodowania w wysokości 257 milionów reali brazylijskich (około 45,5 miliona dolarów amerykańskich; 33,7 miliona funtów) od trzech firm. Firma BYD nie odpowiedziała od razu na prośbę BBC o komentarz, ale wcześniej deklarowała, że ma „zerową tolerancję dla naruszeń praw człowieka i prawa pracy”.
Władze wstrzymały budowę fabryki pod koniec zeszłego roku po tym, jak odkryto, że pracownicy mieszkają w ciasnych pomieszczeniach z „minimalnymi warunkami komfortu i higieny” – podała MPT. Według oświadczenia niektórzy pracownicy spali na łóżkach bez materacy, a z jednej toalety korzystały 31 osoby.
MPT zarzuca również, że pracownikom placu budowy skonfiskowano paszporty, a ich umowy o pracę zawierały nielegalne klauzule, zbyt długie godziny pracy oraz brak cotygodniowego wypoczynku.
Prokuratorzy poinformowali, że pracownikom wstrzymywano do 70% wynagrodzenia, a zakończenie umowy wiązało się z bardzo wysokimi kosztami. Zgodnie z brazylijskim prawem, „warunki zbliżone do niewolnictwa” obejmują m.in. pracę przymusową wynikającą z zadłużenia oraz pracę naruszającą godność człowieka.
Fabryka miała powstać w mieście Camaçari, na północnym wschodzie Brazylii. Planowano, że rozpocznie działalność w marcu 2025 roku i będzie to pierwsza fabryka pojazdów elektrycznych BYD poza Azją.
BYD, czyli „Build Your Dreams” (Buduj swoje marzenia), to jeden z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie. W kwietniu – według firmy analitycznej Jato Dynamics – po raz pierwszy przewyższył sprzedaż Tesli Elona Muska w Europie.
Firma dąży do zwiększenia swojej obecności w Brazylii, która jest jej największym rynkiem zagranicznym. Pierwszą fabrykę otworzyła w São Paulo w 2015 roku, produkując podwozia do autobusów elektrycznych.
J.S.