Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziało zmiany w ustalaniu stażu pracy. Resort chce, aby zatrudnienie na umowach zlecenie i okres prowadzenia działalności wliczało się to puli. Dla części pracowników oznacza to dłuższe urlopy wypoczynkowe.


Planowane zmiany przepisów dotyczących ustalania stażu pracy wpłyną na długość przysługujących pracownikom urlopów. Do tej pory okresy pracy na umowach zlecenia czy prowadzenia własnej działalności nie były uwzględniane, co często stawiało pracujących w gorszej sytuacji niż osoby zatrudnione na etacie.
Pracownicy szybciej skorzystają z dłuższego urlopu
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, okres pracy na podstawie umowy zlecenia oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej nie wlicza się do stażu pracy, który ma znaczenie przy ustalaniu długości urlopu wypoczynkowego. Oznacza to, że osoby, które przez kilka czy nawet kilkanaście lat były zatrudnione wyłącznie na podstawie umów zlecenia, mają w świetle prawa krótszy staż pracy niż osoby, które choćby przez krótki czas były zatrudnione na etacie.
Aktualnie osoby zatrudnione w ramach umowy o pracę na pełny etat posiadają 20 dni wolnego, zaś dłuższy urlop mogą zaplanować pracownicy, którzy przepracowali w ramach umowy o pracę (i byli zatrudnieni na pełen etat) więcej niż 10 lat. Zgodnie z Kodeksem pracy wtedy wymiaru urlopu wynosi 26 dni w danym roku kalendarzowym. O szczegółach ustalania wymiaru urlopu wypoczynkowego pisaliśmy więcej w artykule pt. "Ile dni urlopu przysługuje pracownikowi? Niektórzy mogą znacznie przedłużyć sobie wakacje".
Te grupy pracowników skorzystają na zmianach
Jak podkreśla resort, przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów projekt ma na celu wyrównanie szans w dostępie do niektórych świadczeń pracowniczych – jak prawo do dłuższego urlopu czy nagród jubileuszowych, ale też do stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego. Zgodnie z projektem do okresu zatrudnienia wliczane będą okresy:
- prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność,
- wykonywania umowy zlecenia lub o świadczenie usług,
- wykonywania umowy agencyjnej,
- pozostawania osobą współpracującą z ww. osobami,
- pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
- przebyty za granicą okres innej niż zatrudnienie działalności zarobkowej,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Z założeń ministerstwa wynika, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Jak podano w komunikacie, zaliczenie dodatkowych okresów do stażu pracy będzie wymagało odpowiedniego udokumentowania. W przypadku działalności gospodarczej czy umów zlecenia potwierdzeniem mają być zaświadczenia wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
Oprac. DF