REKLAMA

"Władze Elbląga jak pies ogrodnika". Premier Morawiecki komentuje spór wokół portu

2023-05-01 08:36, akt.2023-05-01 17:28
publikacja
2023-05-01 08:36
aktualizacja
2023-05-01 17:28

Elbląg "rzuca kłody pod nogi i nie chce współpracować" - takie zarzuty padły z ust premiera Mateusza Morawieckiego. Raczej nie uspokoją one sporu wokół tego, kto ma zapłacić za pogłębienie toru wodnego w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. To niemałe pieniądze, a bez tej inwestycji przekop Mierzei Wiślanej nie spełni swojego głównego zadania. 

"Władze Elbląga jak pies ogrodnika". Premier Morawiecki komentuje spór wokół portu
"Władze Elbląga jak pies ogrodnika". Premier Morawiecki komentuje spór wokół portu
fot. Wojciech Kic / / Shutterstock

Zachowanie władz Elbląga względem portu określiłbym potocznym określeniem, że jest ono jak pies ogrodnika - powiedział w poniedziałek na antenie Radia Olsztyn premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że "miasto rzuca kłody pod nogi i nie chce współpracować".

"Budżet państwa polskiego jest bardzo dobrym stanie, dlatego możemy pozwolić sobie na takie inwestycje jak Mierzeja Wiślana. Przekop był wykonany ze środków budżetu państwa polskiego, warto to podkreślić, że to nie są żadne inwestycje unijne, jak to się ludzie przyzwyczaili" - powiedział premier Mateusz Morawiecki pytany o to "jak patrzy na próby Ministerstwa Aktywów Państwowych nakłonienia władz Elbląga do tego, żeby przekazały 51 proc. udziałów w porcie w Elblągu".

Zachowanie można potocznie określić "psem ogrodnika"

Szef rządu nie ocenił zachowania resortu, ale władz Elbląga, które obecnie prowadzą konsultacje społeczne z mieszkańcami na temat przyszłości portu. "Zachowanie takie określiłbym takim potocznym powiedzeniem psa ogrodnika. Port w Elblągu naprawdę może dzięki Mierzei Wiślanej być jednym z ważniejszych portów polskich, być numerem cztery, numerem pięć w Polsce. Portem, który będzie wspierał Elbląg i cały subregion elbląski na świat. Może być portem, jak to fachowcy mówią, feederowym, ale jednocześnie też portem, który będzie zapewniał nowe miejsca pracy" - ocenił premier.

Dodał, że "miasto Elbląg rzuca kłody pod nogi i nie chce współpracować po gigantycznej inwestycji (tj. wykonaniu przekopu - PAP)". "To naprawdę jest pytanie, przede wszystkim dla włodarzy miasta Elbląga, dlaczego nie chcą współpracować. Ja się bardzo temu dziwię i zachęcam, aby tworzyć nowe miejsca pracy. Dzięki Mierzei Wiślanej jest to możliwe. Rząd polski może doinwestować, tylko potrzebna jest wola współpracy" - dodał Mateusz Morawiecki.

Spór miasta z Ministerstwem Infrastruktury

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek niespełna kończący się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. MI i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, a Unia Europejska nie chce finansować robót, to resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ub. roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Uruchomiono przejście graniczne Nowy Świat na Mierzei Wiślanej

W poniedziałek uruchomiono przejście graniczne Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Straży Granicznej, służb celno-skarbowych, wojewoda pomorski Dariusz Drelich i lokalne władze samorządowe.

Z tej okazji w poniedziałek odbył się briefing prasowy z udziałem wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kontradm. Andrzeja Prokopskiego i dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni dra inż. kpt. żeglugi wielkiej Wiesława Piotrzkowskiego. W uroczystości wzięli też udział przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych.

Wojewoda Drelich powiedział, że kanał żeglugowy na Mierzei to jedna z tych inwestycji, która wzmacnia pozycję Polski militarnie, gospodarczo i politycznie.

"Po raz pierwszy w powojennej historii naszego kraju możemy powiedzieć, że mamy wolny dostęp do Zalewu Wiślanego i nie musimy uzyskiwać zgody naszego wschodniego sąsiada" – powiedział Drelich.

Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej kontradm. Straży Granicznej Andrzej Prokopski dodał, że to już dziewiętnaste morskie przejście graniczne obsługiwane przez funkcjonariuszy MOSG, które będzie obsługiwane całodobowo w ruchu osobowym i towarowym.

"Odprawy statków będą wykonywane w wyznaczonych dwóch miejscach, tzw. punktach kontroli granicznej" – mówił kontradm. Prokopski. To miejsce obsługiwać będą funkcjonariusze placówki granicznej w Krynicy Morskiej.

Autor: Krzysztof Wójcik

Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska

jwo/ ali/ godl/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (28)

dodaj komentarz
men24a
Z danych, jakie "Rzeczpospolita" uzyskała w Urzędzie Morskim w Gdyni, wynika, że między 18 września 2022 r. a 26 marca 2023 r. z kanału skorzystały jedynie żaglówki , a także jednostki pracujące przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym (155). To obrazuje, że, jak twierdzi gazeta, ta inwestycja pozostaje w zasadzie Z danych, jakie "Rzeczpospolita" uzyskała w Urzędzie Morskim w Gdyni, wynika, że między 18 września 2022 r. a 26 marca 2023 r. z kanału skorzystały jedynie żaglówki , a także jednostki pracujące przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym (155). To obrazuje, że, jak twierdzi gazeta, ta inwestycja pozostaje w zasadzie bezużyteczna
men24a
W Rotterdamie na sam dźwięk "port elbląski" popadają w panikę...
men24a
Jeżeli port w Elblągu nie był pogłębiony to co blokowali na cieśninie pilawskiej Rosjanie albo kogo ?
jas2
POwskie władze Elbląga muszą udowodnić, że przekop nie miał sensu.
oPOzycja tak działa. Im gorzej - tym lepiej.
robi1979
Im mniej trolli tym lepiej Jasiu!!!
jas2 odpowiada robi1979
Tym razem się z w pełni z tobą zgodzę.
osiemgwiazd
To jakiś niewiarygodny, kolejny, pisowski absurd rodem z 'Misia' Barei. Czemu najpierw wywalili niemal 3 mld złotych na ten bezsensowny, dość wąski i płytki przekop z nikąd do nikąd, a dopiero teraz, po fakcie dyskutują z Elblągiem? W normalnym świecie nikt nie stawia domu, zanim nie wyjaśni, do kogo należy działka i droga To jakiś niewiarygodny, kolejny, pisowski absurd rodem z 'Misia' Barei. Czemu najpierw wywalili niemal 3 mld złotych na ten bezsensowny, dość wąski i płytki przekop z nikąd do nikąd, a dopiero teraz, po fakcie dyskutują z Elblągiem? W normalnym świecie nikt nie stawia domu, zanim nie wyjaśni, do kogo należy działka i droga oraz czy jest woda, prąd, itp. Klasyka PRL bis. Elektrownia Ostrołęka nic ich nie nauczyła?
friedens
Może obawiają się, że Pinokio znów skuma się z czarownikami w czarnych kieckach i odstawi z żonką podobny numer jak ten z działkami we Wrocławiu? Kto wie?
jarekzbyszek
Pinokio już widzi jak wyglądają strategiczne inwestycje dla Polski: czyli przewały dla ciemnego luda ze wsi. Nawet hejterzy jacyś wioskowi: z numerkami.
robi1979
Panie Morawitzki jak położycie nowy asfalt na drodze to będziecie chcieli udziały w firmach, które znajdują się przy tej drodze? Przez Polski Ład zwinęliście samorządom 60mld zł, teraz dajecie 30mld zł na inwestycje i chwalicie się, że jeszcze nigdy tyle nie szło z budżetu państwa na inwestycje. Propaganda sukcesu jak za Gierka!!!

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki