REKLAMA
OKAZJA

CPKPociągi pędzące 350 km/h i 4 pasy na autostradzie A2. "Polska będzie mieć najszybszą kolej"

2025-08-27 16:12
publikacja
2025-08-27 16:12

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak po środowym posiedzeniu Rady Gabinetowej zapewnił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i kolei dużych prędkości przebiega w dobrym tempie, a Polska będzie mieć najszybszą kolej dużych prędkości w Europie.

Pociągi pędzące 350 km/h i 4 pasy na autostradzie A2. "Polska będzie mieć najszybszą kolej"
Pociągi pędzące 350 km/h i 4 pasy na autostradzie A2. "Polska będzie mieć najszybszą kolej"
fot. Dominika Zarzycka / / FORUM

- Chcemy wybudować nie tylko najnowocześniejsze lotnisko w Europie, nie osłabiając lotnisk regionalnych, ale także wybudować najszybszą kolej dużych prędkości w Europie - powiedział szef resortu infrastruktury.

– Poprawiamy parametry, ulepszamy ten projekt. Między innymi to dotyczy kolei dużych prędkości. Nasi poprzednicy proponowali, żeby maksymalna prędkość na kolei dużych prędkości w Polsce to było 250 km/h. My projektujemy to na 350 km/h - dodał.

Szef resortu podkreślił, że inwestycje są realizowane przez polskie firmy, nowy port lotniczy pozostanie w całości w polskich rękach, a zyski i zarządzanie pozostaną w kraju.

Minister poinformował, że czas przejazdu koleją dużych prędkości z Warszawy do Poznania ma wynosić poniżej 100 minut, a z Warszawy na nowe lotnisko 15–17 minut.

Inwestycje także w drogi, w tym A2

Klimczak przypomniał też, że autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zostanie poszerzona o trzeci i czwarty pas, a wartość tej inwestycji to około 2 mld zł.

– Wszystkie działania, w tym zakup floty dla PLL LOT, są skoordynowane. To zapewnia spójność i bezpieczeństwo realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych – podkreślił.

Szef resortu zaznaczył, że wcześniejsze rozproszenie odpowiedzialności między spółkami i ministerstwami zostało uporządkowane.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie „Y” - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h. (PAP)

pif/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (26)

dodaj komentarz
analizy
Panie Klimczak, znamy, znamy tę propagandę na wylot, propagandę co to, niby jakieś cuda, mają być ale dopiero za wiele lat. Jest takie powiedzenie: bujać to my a nie nas. I to kieruję do Pana i do rządu, gdy tymczasem nie potrafi lub nie chce Pan - i ten rząd w którym jest Pan ministrem - zlikwidować patologicznego obszaru tzw. Panie Klimczak, znamy, znamy tę propagandę na wylot, propagandę co to, niby jakieś cuda, mają być ale dopiero za wiele lat. Jest takie powiedzenie: bujać to my a nie nas. I to kieruję do Pana i do rządu, gdy tymczasem nie potrafi lub nie chce Pan - i ten rząd w którym jest Pan ministrem - zlikwidować patologicznego obszaru tzw. "martwych" jednostek uczestnictwa w Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO. Jak Pan już wie [bo pod koniec grudnia 2024 r. otrzymał Pan w tej sprawie korespondencję z Kancelarii Premiera D. Tuska, z inicjatywy byłego Członka Rady Inwestorów Funduszu], ten obszar "martwych" jednostek uczestnictwa jest o wartości ok. 400 milionów zł [i stale będzie rósł] należących do od dawna zmarłych kilkudziesięciu tysięcy Uczestników tego Funduszu [ok. 70 tys.], o których to jednostkach nie mają wiedzy ich spadkobiercy - stąd nazwa "martwe". Wytworzono tu swego rodzaju quasi SUBFUNDUSZ NIEBOSZCZYKÓW. Najstarszy Uczestnik Funduszu ma 125 lat, a za 15 lat będzie miał 140 lat. A przez poszkodowani są jego uczestnicy oraz PKP S.A., która płaci zwiększone ustawowe koszty za funkcjonowanie Funduszu. Niby zlecił Pan zajęcie się to sprawą RN PKP S.A., ale brak pańskiej reakcji na opieszałość RN w tym zakresie, należy identyfikować to pańskie działanie jako "na niby". To bardzo naganne i haniebne zachowanie. Taką opieszałością legalizuje Pan tę od dawna trwającą patologię w Funduszu. Ten patologiczny stan jest w pewnym sensie podobny do innego podobnego patologicznego stanu, a mianowicie "martwych" rachunków żydowskich w szwajcarskich bankach. Z tą zasadniczą różnicą, że w tym drugim przypadku do wygenerowania tej patologii potrzeba było II wojny światowej i holokaustu. Opisano to dokładnie na stronie, bardzo interesujący artykuł pt. „Żydowskie złoto w alpejskich skarbcach”:____
https://www.blabliblu.pl/2017/01/03/zydowskie-zloto-w-alpejskich-skarbcach/
______W Funduszu natomiast potrafiono podobną w pewnym sensie patologię wygenerować bez wojny światowej i zagłady narodu żydowskiego. Sprawę martwych rachunków żydowskich jednak ostatecznie naprawiono, wypłacono wielkie odszkodowanie. Funduszu, jak widać, nie zamierzacie naprawić. A do następnych wyborów parlamentarnych już nie tak daleko, więc kieruję temat tej sprawy do wszystkich mediów o zasięgu krajowym.______

Na marginesie chcę też nadmienić, że jakoś po prawie dwóch latach rządów nie widać przełomu w sytuacji spółki PKP CARGO S.A. Jej wycena giełdowa nadal jest na beznadziejnie niskim poziomie. A rynek giełdowy jest najbardziej rzetelnym recenzentem efektów zarządzania spółką.

analizy
Nawet instytucje finansowe podległe rządowi nie są zainteresowane kupnem akcji tej Spółki, bo po prostu nie wierzą w wasze działania naprawcze tej Spółki.
Póki co jesteście gorszymi nieudacznikami i dodatkowo obłudnikami, niż wasi poprzednicy, bo za ich władzy spółka na Giełdzie miała tylko nieco wyższą wartość [20 zł/akcję],
Nawet instytucje finansowe podległe rządowi nie są zainteresowane kupnem akcji tej Spółki, bo po prostu nie wierzą w wasze działania naprawcze tej Spółki.
Póki co jesteście gorszymi nieudacznikami i dodatkowo obłudnikami, niż wasi poprzednicy, bo za ich władzy spółka na Giełdzie miała tylko nieco wyższą wartość [20 zł/akcję], ale ludzie mieli robotę. A ten minister MI "Goguś" jedynie składa obietnice świetlanej kolei, za 10 lat, ale gdy was już nie będzie u władzy. Pic na wodę fotomontaż.
freddy1
TAK MACIE RACJĘ, ale trudno wyczuć TEN NIUANS!
Tusk jak zwykle gra dla Niemiec, ale trzeba to zajarzyć bo inaczej tego nawet nie zauważysz.
Zawsze musi być dobry bajer, żeby sprzedać newsa albo towar naiwniakom,
którzy tego nawet nie zauważą jak są robieni w balona.
Teraz ten bajer to: będziemy mieć najszybsze pociągi
TAK MACIE RACJĘ, ale trudno wyczuć TEN NIUANS!
Tusk jak zwykle gra dla Niemiec, ale trzeba to zajarzyć bo inaczej tego nawet nie zauważysz.
Zawsze musi być dobry bajer, żeby sprzedać newsa albo towar naiwniakom,
którzy tego nawet nie zauważą jak są robieni w balona.
Teraz ten bajer to: będziemy mieć najszybsze pociągi w Europie,
a to po prostu oznacza kupno pociągów Niemieckich.
Można wybudować tory dla prędkości 350 km/h albo 400 km/h,
ale na razie kupić polskie pociągi o prędkości 250 km/h,
a za 10 lat kiedy polskie firmy opanują prędkości 350 i wyższe można wymieniać stare pociągi na nowsze już szybsze.
Takie proste, ale dobry bajer potrafi ogłupić masy.
To wiele miliardów złotych, które zamiast wzmocnić i rozwinąć polskie firmy mają być wytransferowane do Niemiec lub Francji.
Wpierw CPK wyśmiewano i próbowano wyperswadować, ale w końcu pod presją musieli ustąpić.
Jednak udało się opóźnić i okroić CPK maksymalnie jak się dało i też nic się nie mówi o CARGO,
które miało odebrać podatki, które zarabiają na nas Niemcy,
a do tego wszystkiego jeszcze na produkcji pociągów dla CPK mają zarobić Niemcy.
To po prostu trzeba zajarzyć.
Tak samo jest z wiatrakami, to też działanie w interesie Niemiec.
Opóźnianie atomu, też w interesie Niemiec.
Zadłużanie na rekordową skalę przez dług rządowy i dług KPO to zmniejszenie
naszej konkurencyjności na dziesiątki lat i brak możliwości inwestycyjnych, konkurencyjnych.
Swoją drogą w tym roku deficyt budżetu ma wynieść ok 300 mld zł.
Za takie pieniądze to chyba wybudowalibyśmy wszystkie elektrownie jądrowe jakie potrzebujemy.
A jeśli już masz wybudowane wszystkie elektrownie atomowe to wtedy po co ci prąd z wiatraków,
jeśli paliwo jądrowe jest znacznie tańsze niż prąd z wiatraków?
A znowuż same wiatraki nie mogą funkcjonować bo muszą mieć w zapasie konwencjonalne elektrownie,
które zapewnią prąd kiedy nie będzie wiatru.
Jak zajarzysz o co tutaj chodzi to potem nie dziwisz się, że Tusk wycisza reparacje od Niemiec,
przyjmuje nielegalnych migrantów z Niemiec, a Pakt Migracyjny został bez walki przyjęty.
wstrzymuje wszystkie inwestycje, które nie podobają się Niemcom bo stanowią dla nich konkurencję.
Chce wcisnąć nam Euro, które jest korzystne tylko dla najsilniejszych gospodarek, a niekorzystne dla słabszych.
Zgadza się lub milczy w sprawie takich umów jak Mercosur lub o wolnym handlu z Ukrainą.
Jest zwolennikiem centralizacji UE, czyli oddawania władzy w ręce niemieckie, rezygnacji z weta w UE.
Nie dziwi cię, że nawet Instytut Pileckiego służy teraz propagandzie niemieckiej i zakłamywaniu historii,
a Tusk siedzi cicho bo widocznie mu to odpowiada.
Można zauważyć, że on reaguje na takie rzeczy tylko wtedy kiedy zostanie do tego zmuszony przez opinię publiczną,
a jeśli sprawa nie jest nagłośniona to po prostu w takich sprawach milczy, żeby lud nic nie wiedział i nie przeszkadzał.
W końcu, żeby załatwiać sprawy dla Niemiec musi posiadać władzę,
a żeby posiadać władzę musi liczyć się z opinią publiczną, żeby mieć poparcie i wygrywać wybory.
Tusk jest jak dobry pasterz, który prowadzi swoje ukochane owieczki... na rzeź.
Owieczki ufają mu bezgranicznie bo jest taki sprytny, dowcipny i miły, a do tego taki uśmiechnięty
i jeszcze ma serduszko na klapie marynarki, a to przecież wszystko wyjaśnia,
kto jest ten dobry, a kto jest ten zły.
po_co
O pociągach gnających 300 km/h słyszałem jak byłem w wieku mojej najmłodszej córki (jeszcze przedszkolaka), a niebawem mój najstarszy syn będzie kończył szkołę podstawową.
Miały też powstać mieszkania, druga Japonia itd.
sterl
A2 stale drożeje , a nie wykonano jej zgodnie z umową jest za cienka.. i miała być naprawiona..
pkwi
Tory mają być budowane w technologii do 350 km/h. Pociągi możemy kupić z polskiej firmy i będą jeździć do 250 km /h . W kolejnych latach prędkość pociągów może być podnoszona.
Prawdą jest że pociągi przy maksymalnej prędkości jadą tylko na pewnych odcinkach. Różnice przejazdu z prędkością maksymalną 250 a 300 km (najszybsze niemieckie
Tory mają być budowane w technologii do 350 km/h. Pociągi możemy kupić z polskiej firmy i będą jeździć do 250 km /h . W kolejnych latach prędkość pociągów może być podnoszona.
Prawdą jest że pociągi przy maksymalnej prędkości jadą tylko na pewnych odcinkach. Różnice przejazdu z prędkością maksymalną 250 a 300 km (najszybsze niemieckie pociągi) na trasie 300 km to zaledwie kilka minut np.10-12.
Kolejna kwestia serwis i utrzymanie będzie realizowane przez polskie firmy. Pieniądze za pociągi i obsługę trafiają do polskich pracowników , podwykonawcom , do ZUS, podatek do polskiego budżetu. Pieniądze te trafiają następnie do naszego handlu i usług. Z takich inwestycji żyją tysiące rodzin .
A co się stanie jak kupimy pociągi w niemieckiej firmie. Nie dość ,że będą znacznie droższe to pieniądz opuści Polskę i dochodami będzie cieszyć się niemieckie firmy ich pracownicy , oraz ich gospodarka.

Czy tak trudno zrozumieć gdzie jest Polski interes!!!!!!!!
po_co
Powiedziałbym Ci gdzie jest Polski interes ale można się o tym przekonać chociażby będąc pracownikiem polskich curkowni... o patrz sprzedane Niemcom, no dobra to może PKP Cargo ... tu też zwolnienia, to może zróbmy piece... no nie Rafako padło, dobra w 38 milionowym kraju gdzie buduje się 70 tys. nowych mieszkań rocznie musi być Powiedziałbym Ci gdzie jest Polski interes ale można się o tym przekonać chociażby będąc pracownikiem polskich curkowni... o patrz sprzedane Niemcom, no dobra to może PKP Cargo ... tu też zwolnienia, to może zróbmy piece... no nie Rafako padło, dobra w 38 milionowym kraju gdzie buduje się 70 tys. nowych mieszkań rocznie musi być popyt na stal... a nie, huty też zlikwidowane, a te sprzedane Hindusowi wygaszają piece... dobra budujemy wiatraki to musimy mieć węgiel, w końcu potrzeba go w budownitwcie, a panie taki chu..(Duda), wmawia się Polakom że węgiel fe, a kopalniom płaci żeby nie wydobywały węgla (a później wykorzystuje ten argument w dyskusji o tym jak mało się wydobywa xD).

Ja naprawdę nie wiem jak ten kraj jeszcze funkcjonuje, w rządzie złodzieje i sprzedajne kokosze, w parlamencie złodzieje, a wyborcy tańczą do piosenki Kurskiego "ciemny lud to kupi", bo jak to mawiają wieszcze uśmiechniętej zmiany, co szkodzi obiecać i sorry taki mamy klimat :)
antyoni
Matka, chwalo nas!
A khto?
A wy mnie, a ja was!
msp
Nikt ci tyle nie da , co on obiecuje …. O kim to było ? Zabrakło Gwiezdnych Wrót ! A CPK czy PCK będzie , bo juesej tak chce … po co , wiadomo.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki