Fox News przyciągnęła 125 nowych znaczących reklamodawców od czasu wyborów prezydenckich w USA, ponieważ kanał telewizyjny Ruperta Murdocha odnotowuje gwałtowny wzrost oglądalności w czasie drugiej prezydentury Donalda Trumpa.


Firmy takie jak Amazon, GE Vernova, JPMorgan Chase, Netflix i UBS zaczęły emitować reklamy na Fox News po raz pierwszy od co najmniej dwóch lat.
„Financial Times” przytacza słowa Jeffa Collinsa, prezesa ds. sprzedaży reklam w Fox Corp., który powiedział: „Historycznie rzecz biorąc, po wyborach stacje telewizyjne odnotowują spadek oglądalności. Tymczasem my zobaczyliśmy wzrost, co przyciągnęło nowych reklamodawców”.
Napływ reklamodawców to zmiana w porównaniu do pierwszej kadencji Trumpa, kiedy niektóre marki unikały kontrowersyjnych programów stacji z obawy przed reakcją konsumentów.
W 2018 roku były gospodarz Fox News Tucker Carlson wywołał burzę komentarzem, że imigranci czynią Stany Zjednoczone „biedniejszymi i brudniejszymi”. W konsekwencji duże marki, takie jak T-Mobile, wycofały swoje reklamy z jego programu.
Fox News korzysta na spadku popularności tradycyjnej telewizji
Przedstawiciele Fox News twierdzą, że kanał korzysta na ogólnym spadku popularności tradycyjnej telewizji. W miarę jak widzowie przenoszą się do Internetu, Fox News pozostaje jednym z niewielu miejsc, w których marki mogą dotrzeć do milionów odbiorców jednocześnie.
„Rynek zmienił się dramatycznie” – powiedział Collins. „W dzisiejszym podzielonym krajobrazie ta widownia jest trudna do zignorowania”.
„Financial Times” przytacza też słowa dyrektora generalnego Fox, Lachlana Murdocha, który odniósł się do tego zjawiska na konferencji inwestorów na początku marca. Powiedział: „W związku z wynikami wyborów wielu reklamodawców przemyślało na nowo swoje pozycjonowanie w tym kraju i zrozumiało, że widzowie Fox News tak naprawdę reprezentują przeciętną Amerykę”
Od 2018 do 2020 roku niektórzy reklamodawcy mieli listę programów Fox News, w których nie chcieli się pojawiać – zazwyczaj były to programy opiniotwórcze, takie jak nocne show Tuckera Carlsona.
Procter & Gamble, jedna z największych firm reklamowych w USA, przestała emitować reklamy w programie Carlsona, ale powróciła do tej pory antenowej w 2023 roku po jego odejściu z Fox News. P&G zaznaczyło, że ich reklamy pojawiają się w szerokim zakresie mediów.
„Nieustannie monitorujemy miejsca emisji reklam, aby upewnić się, że spełniają one nasze standardy i reagujemy na ewentualne problemy” – oświadczyła firma.
Demokraci też oglądają Fox News
Według przedstawicieli Fox News ich widownia jest politycznie zróżnicowana. Collins podał przykład, że 60% Demokratów oglądających marcowe przemówienie Trumpa w Kongresie za pośrednictwem telewizji kablowej wybrało Fox News. „To odegrało ogromną rolę w powrocie reklamodawców do pasm programowych, których wcześniej unikali” – powiedział.
Wywiady Fox News z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim i premierem Izraela Benjaminem Netanjahu również przyciągnęły reklamodawców. „To samonapędzający się mechanizm – zdobywamy najlepsze wywiady, co napędza wzrost widowni” – dodał Collins.
Podczas gdy widownia innych kanałów telewizyjnych maleje, Fox News zwiększył swój udział, przyciągając 70% widowni telewizji kablowej. W tym roku kanał osiąga średnio 3 miliony widzów w godzinach największej oglądalności (20:00-23:00), co stanowi wzrost o prawie 50% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
Według analitykow telewizja Murdocha zapewnia opłacalny zasięg
W ostatnich miesiącach Fox News rywalizował nawet z ogólnodostępnymi kanałami telewizyjnymi, które tradycyjnie przyciągają większą publiczność, ponieważ są darmowe. Od inauguracji Trumpa 20 stycznia do 10 marca Fox News gromadził 4 miliony widzów w czasie największej oglądalności, pokonując CBS (3,9 mln) i NBC (3,4 mln).
„Financial Times” przytacza również słowa analityków mediowych. Nikhil Lai, starszy analityk Forrester, stwierdził, że kanał należący do Murdocha „zapewnia ogromny, opłacalny zasięg, który pozostaje głównym celem reklamodawców telewizyjnych”. Z kolei Brian Wieser, analityk rynku reklamowego, uważa, iż marki ponownie otwierają się na Fox News w ramach szerszej zmiany kulturowej i politycznej w korporacyjnej Ameryce.
„Mówiąc wprost, niektóre kwestie po prostu przestały obchodzić ludzi tak, jak wcześniej. Byli reklamodawcy, którzy nigdy tak naprawdę nie wierzyli w powody, dla których mieliby unikać pewnych treści, ale wiedzieli, że może to zaszkodzić ich biznesowi. Nikt nie chciał ryzykować bojkotu” – stwierdził Wieser.
Lachlan Murdoch powiedział inwestorom w tym miesiącu: „Wyniki wyborów potwierdziły pozycję Fox News”.