REKLAMA

Trzeba będzie dopłacić do budowy dróg i torów

2019-03-14 00:46
publikacja
2019-03-14 00:46

Jeśli chcemy wykorzystać w pełni unijne pieniądze z obecnej perspektywy, konieczne będzie rozstrzyganie przetargów także wtedy, gdy oferty przekraczają budżet. Tak się zaczyna dziać - pisze w czwartek Rzeczpospolita".

fot. / / GDDKiA

"Kolej zmienia front - wybiera w przetargu ofertę o 70 proc. droższą od kosztorysu inwestora, zamiast unieważnić postępowanie, jak robiła to do tej pory. We wtorek zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozstrzygnęła w taki właśnie sposób strategiczny przetarg na poprawę dostępu do Portu Gdańsk" - czytamy w artykule.

Według informacji "Rz", PLK wybrała wartą prawie 758 mln zł ofertę konsorcjum Intercoru i Torpolu. W środę wybrano ofertę Port Gdańsk Zaspa - także powyżej kosztorysu. "To dwa z trzech przetargów mających radykalnie poprawić połączenia kolejowe z portami" - czytamy dalej.

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z "Rz" podkreśla, że kończy się polityka "odwlekania", firm nie da się jego zdaniem "wziąć głodem". Zaznacza przy tym, że potrzebne mogą być przeglądy poszczególnych inwestycji, czy nie są np. zbyt rozbudowane. "Tam jednak, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał" - dodał Furgalski.

"Inwestycja w poprawę dostępu do gdańskiego portu stała się realna dzięki dosypaniu pieniędzy do wartego 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). W lutym rząd zdecydował o dołożeniu do KPK jeszcze 3,2 mld zł. Na tę kwotę ma się złożyć dokapitalizowanie PLK przez budżet państwa kwotą 1,8 mld zł oraz 1,4 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego" - podała "Rz".

Nie wiadomo jeszcze, jak będzie w przypadku budowy dróg. Tam również oferty, choć nie zawsze - przebijają kosztorysy. "W 2018. r. podpisaliśmy siedem takich umów" - powiedział "Rz" Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

"Przykładowo bez wzrostu kosztów udało się domknąć przetarg na drogę ekspresową S14 po zachodniej stronie Łodzi, gdzie obniżono koszty inwestycji, rezygnując z części węzłów. Nieco inaczej będzie w przypadku Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. W przetargu na pierwszy element systemu, tzw. centralny projekt wdrożeniowy (obejmuje on m.in. przygotowanie oprogramowania i montaż urządzeń teletechnicznych), wpłynęła tylko jedna oferta, która prawie dwukrotnie (o 172 mln zł) przebiła budżet" - czytamy dalej.(PAP)

kub/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
_jasko
Październiku 2015 roku Jarosław Kaczyński, na konwencji w Krakowie zapowiadał szkołę kształtującą mocną tożsamość narodową, lepsze i tańsze autostrady oraz mieszkania za maksymalnie 3 tys zł za m kw.
Obiecał że PiS będzie w Polsce budował autostrady "po właściwych cenach, we właściwej jakości i we właściwym tempie, bo do
Październiku 2015 roku Jarosław Kaczyński, na konwencji w Krakowie zapowiadał szkołę kształtującą mocną tożsamość narodową, lepsze i tańsze autostrady oraz mieszkania za maksymalnie 3 tys zł za m kw.
Obiecał że PiS będzie w Polsce budował autostrady "po właściwych cenach, we właściwej jakości i we właściwym tempie, bo do tej pory było odmiennie
antek10
Rząd wywołał ukrytą hiperinflację i teraz sie dziwią.
rekin1986
Inflację to masz w cenach bieżących czyli mdm kdk i rdr

Budowlanka to inwestycje długoterminowe tu nie ma inflacji tylko amortyzacja od dnia oddania do użytku

Wychodzi nam dzisiaj bokiem robota po taniości czyli najtańsze materiały budowlane najtańszy robotnik i najtańszy wykup gruntów

Przez ponad 25
Inflację to masz w cenach bieżących czyli mdm kdk i rdr

Budowlanka to inwestycje długoterminowe tu nie ma inflacji tylko amortyzacja od dnia oddania do użytku

Wychodzi nam dzisiaj bokiem robota po taniości czyli najtańsze materiały budowlane najtańszy robotnik i najtańszy wykup gruntów

Przez ponad 25 lat opieraliśmy gospodarkę o taniego robotnika nagle zaczęło ich brakować i zrobiła się lipa

Cena energii poszła w górę robotnik w górę nakłady inwestycyjne w górę a finanse w lesie i dzisiaj odbija nam się wszystko bokiem

To było wszystko do przewidzenia , że kiedyś wszystko walnąć z hukiem musi pytanie tylko kiedy
carlito1
Eee.. To kolesie się pożywią :)

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki