Obecnie około 60 proc. populacji w Polsce mieszka w miastach. Miasta oferują wiele korzyści, jednak mają one swoją cenę także w wymiarze zdrowotnym. Indeks Zdrowych Miast przygotowany przez SGH, Fundację GAP oraz Grupę Lux Med opisuje szereg obszarów, m.in. jakość infrastruktury w miastach. Kto jest wzorem do naśladowania? Sprawdzamy.


Szczególnie istotna dla jakości życia jest również infrastruktura transportowa – dostępność transportowa miasta może decydować o jego potencjale rozwojowym, a sam sposób rozmieszczenia miejskiej infrastruktury transportowej i jej rodzaj (np. układ ścieżek rowerowych, dostępność transportu szynowego) warunkuje także jakość życia mieszkańców i może bezpośrednio wpływać na ich zdrowie - odnotowują autorzy raportu.
– Infrastruktura w mieście powinna przede wszystkim służyć jego mieszkańcom, dlatego ważne jest, by była ona dobrze zaplanowana i rozwijana z myślą o obecnych i przyszłych wyzwaniach społecznych i gospodarczych. Mówimy tu m.in. o usługach z obszaru ochrony zdrowia, komunikacji czy energetyki. Wszystko to ma realny wpływ na to, jak w ramach danego miasta funkcjonujemy i jak występujące tu niedogodności lub ułatwienia wpływają na nasze zdrowie. Cieszę się, że wraz z ekspertami SGH i Fundacji GAP mogliśmy opracować tak wyjątkowy Indeks, i tym samym wskazać dobre wzorce do naśladowania – podkreśla Anna Rulkiewicz, Prezeska Grupy LUX MED.
Niewystarczająca lub niewłaściwie skonstruowana infrastruktura transportowa może natomiast oddziaływać negatywnie na jakość życia mieszkańców (w tym bezpośrednio na ich zdrowie). Przykład stanowi, chociażby kongestia transportowa, czyli zjawisko nadmiernego natężenia ruchu w odniesieniu do przepustowości danego układu komunikacyjnego - dodają.
Indeks Zdrowych Miast 2023 - wyniki kategorii infrastruktura
W obszarze "infrastruktura" autorzy Indeksu Zdrowych Miast ujęli m.in. takie wskaźniki jak:
- liczba samochodów na 1000 mieszkańców,
- liczba parkingów Park & Ride,
- liczba autobusów na mieszkańca,
- pojazdy na dobę ogółem (na 1 ha powierzchni skorygowany o gęstość zaludnienia).
Liderem w tej kategorii został Nowy Sącz, a tuż obok na podium stanęły Zamość i Krosno. Nowy Sącz osiągnął następujące wyniki:
- liczba samochodów na 1 tys. mieszkańców – 565,40,
- liczba przystanków autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych na 10 tys. mieszkańców – 85,33,
- liczba autobusów na mieszkańca – 4,92.
Poniżej prezentujemy TOP10 miast najbardziej dbających o infrastrukturę:
- Nowy Sącz
- Zamość
- Krosno
- Jaworzno
- Wałbrzych
- Chełm
- Ostrołęka
- Tarnobrzeg
- Wrocław
- Świnoujście
Pełen raport, wraz z omówieniem pozostałych kategorii można pobrać tutaj.
JM