REKLAMA

Szybki pociąg z Warszawy do Lizbony nowym pomysłem na walkę z kryzysem

2020-06-26 13:05
publikacja
2020-06-26 13:05
Szybki pociąg z Warszawy do Lizbony nowym pomysłem na walkę z kryzysem
Szybki pociąg z Warszawy do Lizbony nowym pomysłem na walkę z kryzysem
fot. Pascal Rossignol / / FORUM

W kilka godzin dotrzeć z centrum Warszawy na portugalskie wybrzeże pociągiem to całkiem możliwa przyszłość. Wszystko dzięki pomysłowi wiedeńskiego instytutu, który jako sposób walki z koronakryzysem zaproponował budowę sieci ultraszybkich kolei.

Koronawirus bardzo mocno dał się we znaki europejskim gospodarkom, przyczyniając się do postania nowego kryzysu gospodarczego, określanego często mianem „koronakryzysu”. Jednym ze sposobów walki z nim są chociażby inwestycje publiczne. Już w trakcie toczącej się kampanii wyborczej, wielu kandydatów na prezydenta wskazywało właśnie na zarówno wielkie, jak i małe inwestycje jako sposób szybkiego wyjścia z recesji.

W Austrii jednak wypracowano pomysł, który miałby nie tylko wpłynąć na szybki rozwój całej europejskiej gospodarki, ale i również mocno zrewolucjonizowałby infrastrukturę kolejową na kontynencie. Instytutu Międzynarodowych Badań Gospodarczych w Wiedniu wskazał na konieczność budowy szybki połączeń kolejowych, których koszt oszacował na poziomie 1,1 bln euro. Polska miałaby wydać na ten cel blisko 43 mld euro, czyli 8,1 proc. naszego PKB.

fot. / / materiały dla mediów

Jak wskazano w raporcie, powinny powstać cztery linie superszybkich pociągów tzw. URT (ang. Ultra-Rapid-Train).

  1. Paryż-Dublin: linia miałaby przebiegać przez Brest i Cork z wykorzystaniem promu.
  2. Lizbona-Helsinki: linia miałaby przebiegać przez Hiszpanię, Francję, Niemcy, Polskę i kraje bałtyckie, z odnogą przez Danię, i Szwecję do Helsinek.
  3. Bruksela-Valetta: linia miałaby przebiegać przez Niemcy, Szwajcarię, Włochy, a następnie promem na Maltę.
  4. Berlin-Nikozja: linia miałaby przebiegać przez Czechy, Austrię, Węgry oraz Grecję.

Instytut podkreślił również, że nowa sieć szybkich pociągów powinna być nowym dwutorowym systemem kolei dużych prędkości, który uzupełniałby istniejące już sieci. Jednak w niektórych przypadkach istnieje możliwość dostosowania już istniejącego torowiska do prędkości przejazdu pociągów w zakresie 250-350 km/h.

Szybka kolej w Polsce

Odkąd po polskich torach poruszają się pociągi pendolino mówi się o konieczności budowy szybkiej kolej. Tym bardziej, że obecnie jedynym torem, gdzie mogą osiągnąć większą prędkość (200 km/h), jest Centralna Magistra Kolejowa (w planach jest podniesienie dopuszczalnej prędkości do 250 km/h). Jednak jeszcze niemal 10 lat temu dużo mówiło się o budowie tzw. linii Y, łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, po której pociągi miałyby się poruszać z prędkością do 350 km/h. Jednak na wiele lat zdecydowano się zamrozić ten pomysł.

Ogłoszenie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego sprawiło, że pomysł szybkiej kolei w Polsce powrócił. Jednak zarówno CPK, jak i szybka linia kolejowa „Y” wciąż pozostaje tylko na papierze. Niewątpliwie pomysł wiedeńskiego instytutu na walkę z tzw. koronakryzysem mógłby znacząco przyśpieszyć realizację takiej inwestycji.

BG

Źródło:
Tematy
10% zwrotu za paliwo! Sprawdź iKonto Biznes z kartą z Plusem!

10% zwrotu za paliwo! Sprawdź iKonto Biznes z kartą z Plusem!

Komentarze (19)

dodaj komentarz
blind-oln
Serio? Pociągną linię kolejową na Cypr i Maltę?
tindala
Faza 1: Szybka winda z Ziemi na Księżyc jako "kolejny" projekt unijny. Oczywiście budowany przez Chińczyków, ( tak jak aktualnie Via Baltica).
Faza 2: Ułożenie tam tęczy z celebrytów w skali gwarantującej widoczność z Ziemi. ( Projekt na razie realizowany w skali lokalnej).
max50
Niech dogadają się z Muskiem - hyperloopy zbuduje na tych trasach będzie konkurencja dla samolotów. A w taki hyperloop i samochód załadujesz... a potem śmigasz 800km/h do Hiszpanii.
biniu
Naprawdę w 2020 roku ktoś jeszcze twierdzi, że roboty publiczne dają jakikolwiek rozwój? :D
piopoland
moim zdaniem te linie nie są przypadkowe i łączą między sobą większość krajów Unii. Ponadto, wszystkie linie także łączą się między sobą. Do tego, trasy wiodą w turystycznie atrakcyjne miejsca. To jest świetna alternatywa do bycia zamkniętym w stalowej puszce na wysokości kilku kilometrów bez szans na zobaczenie jakichkolwiek krajobrazów.moim zdaniem te linie nie są przypadkowe i łączą między sobą większość krajów Unii. Ponadto, wszystkie linie także łączą się między sobą. Do tego, trasy wiodą w turystycznie atrakcyjne miejsca. To jest świetna alternatywa do bycia zamkniętym w stalowej puszce na wysokości kilku kilometrów bez szans na zobaczenie jakichkolwiek krajobrazów. Gdyby w składzie znalazły się nietypowe wagony, np. panoramiczne, sale zabaw dla dzieci, mini-spa, basen itp. to taka podróż byłaby hitem wakacyjnym. Jeżeli jest kasa, to budować!
wielblad13
a mi się wydaje ten program wysoce niemcocentryczniy... wszystkie linie są tam skoncentrowane...
prs
Taka "szczepionka" rozumiem..
Takie "lekarstwo" w stylu poprzedniego skoku na papier toaletowy..

Gratulacje..

Niezly ten instytut..
and00
Napiszcie że to żart
Kilka maznięć po mapie, zupełnie bez składu i ładu, i to ma być jakiś plan?
Z Bretani most przez Atlantyk do Irlandii, a może tunel?
We Francji linia środkiem kraju, lasy masywu centralnego, środek pPirenejów, rozwinięte tereny Paryż Lion Marsylia daleko...
Pociąg z Grecji na Cypr...
Co oni biorą???

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki