Są na każde skinienia klienta. Załatwią za niego zarówno przyziemne sprawy, jak zakupy czy zawiezienie dzieci do szkoły, ale także te prawie niewykonalne jak załatwienie wejściówek na koncert, na który bilety wykupiono już dawno temu. Sprawdziliśmy, czym najczęściej zajmuje się concierge, jakie musi mieć kwalifikacje i ile wynosi jego wynagrodzenie.


Stwierdzenie, że concierge załatwi dla swojego zleceniodawcy prawie wszystko, jest całkowicie prawdziwe. Nie tylko wyprowadzi psa, zawiezie dziecko do szkoły czy zrobi zakupy w wybranym sklepie, ale też zorganizuje każde spotkanie, wyprawi przyjęcie, a nawet zdobędzie bilety na premierę niezwykle popularnego spektaklu, na który wejściówki skończyły się już dawno. Zarezerwuje też stolik w restauracji, gdzie trzeba go zamawiać z kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
Żmudnych zadań można się pozbyć
Jak twierdzi Marcin Pietras, CEO i co-founder AskHenry, concierge przejmuje szeroki wachlarz zadań, do którego należą także: odbieranie przesyłek i dokumentów, pomaganie w rejestracji aut czy zarządzanie aukcjami na OLX. Często też wyszukuje informacje w internecie lub załatwia drobne sprawy wymagające obecności w mieście, czyli wszystko to, co pozwala klientowi zaoszczędzić czas i uniknąć kłopotliwej logistyki.
Według przedstawiciela AskHenry, z usług concierge najczęściej korzystają firmy i osoby, które cenią sobie czas i produktywność.
– Dla przedsiębiorstw może być to element wsparcia operacyjnego lub benefit pracowniczy. Jednak obsługujemy również osoby prywatne, które chcą odzyskać kontrolę nad swoim dniem – mówi Bankier.pl Marcin Pietras. – Nasi klienci indywidualni mają różne profile – od zapracowanych profesjonalistów, przez rodziców, po aktywnych seniorów. Łączy ich jedno: potrzeba odzyskania czasu i energii oraz chęć przekazania żmudnych zadań zaufanemu asystentowi.
Zachowana najwyższa poufność
Z usług concierge często korzystają goście luksusowych hoteli lub wyjątkowo zamożni klienci banków.
– Oferowana przez nas usługa mBank Private Concierge skierowana jest do wszystkich klientów Private Banking – wyjaśnia Anna Zielińska-Sobczak, zastępca Departamentu Klienta Bankowości Prywatnej w mBanku. – Są to osoby bardzo aktywne, zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Dlatego oprócz rozwiązań bankowych i inwestycyjnych, postanowiliśmy zaproponować im ten program i w ten sposób wyręczyć ich zarówno w sprawach codziennych, jak i takich, które wymagają większej uwagi. Klient w każdej chwili może zlecić osobistemu asystentowi organizację zadań – zgodnie ze swoimi indywidualnymi potrzebami.
Przez całą dobę, 365 dni w roku
Jak twierdzi przedstawicielka mBanku, opieka concierge obejmuje różne obszary aktywności m.in. inwestycje, kreację wizerunku, organizację usług dla domu i rodziny, organizację wolnego czasu, rozrywki, hobby, sprawy związane z podróżami i samochodem, przyjęcia i spotkania biznesowe, VIP Concierge oraz sprawy związane ze zdrowiem i urodą. Do dyspozycji klientów jest również portal internetowy, który zawiera kalendarz najciekawszych wydarzeń w Polsce i na świecie oraz rekomendacje najlepszych restauracji, hoteli czy miejsc wartych odwiedzenia podczas wakacji.
– W zakresie usługi mBank Private Concierge pomoc osobistego asystenta świadczona jest na najwyższym poziomie z zachowaniem całkowitej poufności - telefonicznie bądź mailowo, całodobowo, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku – mówi Bankier.pl Anna Zielińska-Sobczak. – Usługa ta pozwala na realizację niemalże każdego życzenia klienta, dając poczucie komfortu i bezpieczeństwa. W dodatku udostępnianie i korzystanie z Programu mBank Private Concierge dla klienta Private Banking jest bezpłatne.
Zdarza się też, że usługi concierge są częścią samochodowego pakietu assistance. Wówczas najczęściej dotyczą organizacji pomocy ubezpieczonemu w razie wystąpienia szkody m.in. rezerwacji hotelu lub organizacji transportu.
W domu, w biurze i „w terenie”
Jednak, aby pracować jako concierge trzeba spełniać specjalne wymagania.
– Osoba na tym stanowisku powinna przede wszystkim posiadać zdolności organizacyjne, umieć szybko działać i kreatywnie rozwiązywać problemy – mówi Bankier.pl Marcin Pietras. – Idealny asystent powinien lubić pomagać oraz potrafić odnaleźć się w rozmaitych sytuacjach: zarówno biurowych, jak i „w terenie”. Cenne jest doświadczenie w obsłudze klienta, dobra komunikacja, w tym znajomość języków obcych, a także gotowość do działania pod presją czasu.
Ile zarabia concierge?
Według Ogólnbopolskiego Badania Wynagrodzeń opublikowanego w serwisie Wynagrodzenia.pl mediana zarobków osób pracujących na stanowisku concierge wynosi 4500 zł brutto, ale jedna czwarta z nich otrzymuje pensje wyższe niż 5590 zł brutto.
– Wynagrodzenie zależy od liczby przepracowanych godzin – twierdzi Marcin Pietras. Przy większej liczbie zleceń lub wyższej specjalizacji stawki rosną. Rozpiętość zarobków wynika tu z charakteru zadań, liczby klientów i osiąganych efektów – dodaje ekspert.