
W porównaniu ze „zwykłą” Alteą w modelu XL tylna kanapa może być przesunięta do tyłu o dodatkowe 2 cm, co oznacza więcej miejsca na nogi dla podróżujących na niej pasażerów. W nowej Altei XL zakres regulacji ustawienia tylnej kanapy wzdłuż osi pojazdu zwiększył się do 16 cm.
Od strony stylistycznej największe zmiany zaszły w tylnej części nadwozia, która zgodnie z rodzinnym charakterem auta zyskała bardziej miękkie linie. Szczególną uwagę zwracają duże tylne światła rozdzielone pomiędzy klapę bagażnika i błotniki. Kolejnym elementem podkreślającym rodzinne przeznaczenie samochodu są relingi dachowe.
W modelu Altea XL znalazło się szereg funkcjonalnych rozwiązań, takich jak składane stoliki w oparciach przednich foteli, gniazdko elektryczne w bagażniku oraz zupełnie nowy system osłony bagażu: zamiast tradycyjnej tylnej półki w samochodzie zastosowano roletę, którą można zwinąć jednym ruchem.

Altea XL będzie oferowana z dwoma silnikami benzynowymi - 1.6 102 KM i 2.0 FSI o mocy 150 KM (tylko z sześciostopniową przekładnią Tiptronic) - oraz trzema silnikami Diesla: 1.9 TDI 105 KM, 2.0 TDI 140 KM (opcjonalnie z sześciostopniową przekładnią DSG) i 2.0 TDI 170 KM. Wersje silnikowe można będzie łączyć z trzema różnymi wersjami wykończenia: Reference, Stylance i Sport-Up.

Nowa Altea XL będzie produkowana w zakładach SEAT w Martorell - jednej z najnowocześniejszych i najelastyczniejszych fabryk w Europie. W tych samych zakładach produkowane są także modele Ibiza, Cordoba, Altea, Toledo i Leon.