REKLAMA

Atak na klientów Revoluta. Jak stracić wszystkie oszczędności? Wystarczy jeden SMS

Wojciech Boczoń2023-03-07 08:09analityk Bankier.pl
publikacja
2023-03-07 08:09

„Byliśmy zmuszeni ograniczyć niektóre funkcje na twoim koncie” – tak zaczyna się SMS informujący o blokadzie konta w Revolucie. Dalej użytkownik proszony jest o ponowną weryfikację tożsamości. To oszustwo, nie klikajcie w linki – alarmują eksperci z Niebezpiecznik.pl.

Atak na klientów Revoluta. Jak stracić wszystkie oszczędności? Wystarczy jeden SMS
Atak na klientów Revoluta. Jak stracić wszystkie oszczędności? Wystarczy jeden SMS
fot. iHaMoo / / Shutterstock

Z aplikacji Revoluta korzysta ponad 2 mln Polaków. Nic dziwnego, że program znalazł się w końcu w obszarze zainteresowań cyberprzestępców. Obecnie trwa masowy atak na użytkowników tej aplikacji – podobny do tych, które znamy z bankowości. Oszuści rozsyłają SMS-y, w których proszą o ponowną weryfikację tożsamości. W wiadomości zaszyty jest link, w który rzekomo należy kliknąć i postępować zgodnie z instrukcjami.

Co się stanie, jeśli klikniesz w link i wprowadzisz swoje dane? „Złodzieje wyłudzą Twoje dane osobowe (w tym selfie i skan dokumentu), w tym hasła (także do skrzynki pocztowej) i informacje na temat karty płatniczej. W konsekwencji stracisz dane i pieniądze.” – ostrzega Niebezpiecznik.pl

Przy czym samo kliknięcie w link nie generuje jeszcze ryzyka. Nie wolno natomiast postępować zgodnie z przesłanymi przez oszustów instrukcjami, czyli wprowadzać swoich danych, skanować dowodu itp. Jeśli macie wątpliwości co do otrzymanego SMS-a, zanim podejmiecie jakiekolwiek działania, skontaktujcie się najpier z supportem Revoluta.

Atak na klientów Revoluta wykorzystuje technikę określaną mianem smishingu. Jest to odmiana klasycznego phishingu (czyli wyłudzania informacji przez podrobione wiadomości i strony), z tym że za pomocą SMS-ów. Zamiast rozsyłać wiadomości mailowe, oszuści ślą tysiące SMS-ów z nadzieją, że trafią na naiwnych, którzy dadzą się złowić na przekręt. Podobne ataki są często stosowane wobec klientów banków.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
jo41
Szkoda kuli, prosto do wapna .
moratarii
Straszą czyli dobra konkurencja i ciężko ich wygryźć. Nie ma argumentów więc zastraszamay.
wizytator
No i po co te wszystkie kody sms, autoryzacje, tokeny itp.?
kaczyslaw_
Najsłabszym ogniwem w zabezpieczeniach zwykle jest człowiek.

Powiązane: Revolut

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki