Polacy wydadzą w tym roku na święta łącznie 22 mld zł

Średnio polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia nieco ponad 1,6 tys. zł - wynika z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium. Szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych wyniosą prawie 22 mld zł, czyli o blisko 10 proc. więcej niż przed rokiem. Świąteczne zakupy spożywcze najczęściej zrobimy w dyskontach, a prezentów będziemy szukać w supermarketach i internecie.

(ingimage.com)

- Statystyczna rodzina wyda na święta Bożego Narodzenia 1615 zł, czyli prawie 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Rodziny, które korzystają z programu Rodzina 500+, wyróżnią się na tym tle, ponieważ deklarują wydać 5 proc. więcej niż statystyczna rodzina - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska z Banku Millennium.

Z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium, wynika, że szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych na Boże Narodzenie wyniosą ok. 22 mld zł, czyli o 1,9 mld zł więcej niż rok wcześniej.

- Zdaniem ekonomistów Banku Millennium ten optymistyczny stosunek do życia wynika dzisiaj głównie z bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, a także z faktu, że nasze realne przychody rosną. W związku z tym bardziej optymistycznie patrzymy na życie i więcej wydajemy na konsumpcję - tłumaczy Iwona Jarzębska.

Wzrost wydatków może wynikać nie tylko z coraz lepszej sytuacji gospodarczej, ale także rosnącej inflacji. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że listopadowa inflacja wyniosła 2,5 proc. w skali roku, natomiast w ujęciu miesięcznym - 0,5 proc. W ciągu roku ceny żywności wzrosły o 6,5 proc.

- Przed świętami kupujemy przede wszystkim jedzenie i prezenty. Artykułów spożywczych szukamy w dyskontach i supermarketach, natomiast w internecie poszukujemy okazji cenowych, porównujemy różne oferty, korzystając z wyszukiwarek i aplikacji. Przykładem takiej aplikacji jest goodie, smartshopingowa platforma stworzona przez Bank Millennium, która pozwala klientom wyszukiwać najlepsze oferty - mówi Jarzębska.

Z raportu MilleŚwięta wynika, że świąteczne zakupy robimy przede wszystkim w dyskontach (43 proc. pytanych) oraz hiper- i supermarketach (blisko 43 proc.). Co czwarty Polak kupi potrzebne produkty na bazarku, a zaledwie 2,7 proc. w internecie. W przypadku prezentów dominują zakupy w internecie (dostępnym w komputerze) i supermarketach (odpowiednio 49 i 42 proc.). Przy pomocy smartfona lub tabletu planuje kupić w tym roku prezent zaledwie co dwudziesty pytany. Większość osób deklaruje, że przed zakupem sprawdza promocje, obniżki i porównuje ceny produktów.

- Najczęściej na prezent świąteczny kupujemy kosmetyki, ale na drugim miejscu znajdują się zabawki - to dzieci najbardziej cieszą się ze świąt i to one najbardziej oczekują na podarunek pod choinką. Na trzecim miejscu wśród prezentów jest pozycja, która powinna cieszyć, czyli książki - mówi Iwona Jarzębska.

Większość Polaków spędzi święta w domu (nieco ponad 58 proc.) lub u rodziny (38 proc.). Tylko niewielki odsetek planuje świąteczny wypoczynek poza domem lub spędzi czas u przyjaciół.

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT