REKLAMA

Pierwsza „setka” w salonach aut w tym wieku. Tak zmieniał się gust Polaków

Marcin Kaźmierczak2025-01-20 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-01-20 06:00

Choć do sukcesów sprzedażowych najpopularniejszego auta przełomu wieków – fiata seicento – daleko, to po raz pierwszy w XXI w. Polacy zarejestrowali ponad 100 tys. nowych aut jednej marki, a po raz pierwszy od 2004 r. właścicieli znalazło blisko 30 tys. egzemplarzy jednego tylko modelu – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Sprawdzamy, jak zmieniały się gusta polskich klientów w ostatnim ćwierćwieczu.

Pierwsza „setka” w salonach aut w tym wieku. Tak zmieniał się gust Polaków
Pierwsza „setka” w salonach aut w tym wieku. Tak zmieniał się gust Polaków
fot. michelecolumbu / / Shutterstock

Mowa o Toyocie, której auta w 2024 r. były po raz pierwszy rejestrowane w Polsce 103 834 razy, co przełożyło się na 18,83 proc. udziałów w rynku. Dla porównania druga Skoda mogła pochwalić się 60 136 zarejestrowanymi egzemplarzami (10,9 proc. udziałów), a trzeci w zestawieniu Volkswagen rok nad Wisłą zakończył z liczbą 38 404 zarejestrowanych aut osobowych.

Co piąta osobówka była toyotą

Biorąc pod uwagę jedynie rejestracje dokonywane przez polskich klientów indywidualnych, do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 35 120 toyot, co przełożyło się na 20,05 proc. udziałów w rynku. Było to ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku drugiej Skody (16 732 szt. i 9,55 proc. udziałów).

Wśród toyot największym zainteresowaniem, podobnie jak w 2021, 2022 i 2023 r., cieszyły się corolle, które zarejestrowano 29 487 razy (5,35 proc. udziałów w rynku). Swoje cegiełki do ogólnego wyniku marki dołożyły jeszcze modele: yaris cross (15 608 szt.), który został po raz trzeci z rzędu najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych, c-hr (14 516 szt.), yaris (14 185 szt.) oraz rav4 (10 389 szt.). To głównie hybrydy, które odpowiadały za ok. 77 proc. rejestracji wszystkich aut japońskiej marki.

Równorzędną walkę z toyotami w czołówce rankingu toczyły w 2024 r. jedynie skoda octavia, kia sportage, hyundai tucson i dacia duster.

Od seicento i pandy do corolli

Jeszcze pod koniec XX w. fakt rejestrowania w Polsce ponad 100 tys. aut jednej marki nikogo nie dziwił. W ciągu jednego roku próg ten przekraczało i więcej producentów. Tak było choćby w 1999 r., gdy stało się to udziałem Daewoo i Fiata. Wyniki te brały się jednak z dostępności innych marek, a w zasadzie jej braku i znikomym udziale w rynku nowych aut.

Najpopularniejsze auta w Polsce

Rok

Model i liczba rejestracji

Model i liczba rejestracji

2001

fiat seicento (40 515)

skoda fabia (24 379)

2002

fiat seicento (29 268)

skoda fabia (26 241)

2003

skoda fabia (31 418)

fiat seicento (28 158)

2004

fiat panda (31 074)

skoda fabia (26 411)

2005

skoda fabia (16 789)

fiat panda (16 239)

2006

skoda fabia (16 437)

opel astra (14 573)

2007

skoda fabia (17 017)

skoda octavia (12 477)

2008

skoda fabia (14 717)

skoda octavia (14 357)

2009

skoda octavia (18 918)

skoda fabia (13 980)

2010

skoda octavia (18 335)

skoda fabia (12 706)

2011

skoda octavia (16 042)

skoda fabia (11 258)

2012

skoda octavia (15 639)

skoda fabia (9743)

2013

skoda octavia (11 463)

skoda fabia (10 812)

2014

skoda octavia (13 988)

skoda fabia (9642)

2015

skoda octavia (14 199)

volkswagen golf (13 869)

2016

skoda octavia (16 965)

skoda fabia (15 072)

2017

skoda fabia (18 979)

skoda octavia (18 775)

2018

skoda octavia (21 125)

skoda fabia (19 679)

2019

skoda octavia (20 375)

toyota corolla (19 699)

2020

skoda octavia (18 688)

toyota corolla (17 508)

2021

toyota corolla (22 095)

toyota yaris (14 479)

2022

toyota corolla (21 371)

toyota yaris (12 478)

2023

toyota corolla (26 850)

skoda octavia (15 800)

2024

toyota corolla (29 487)

skoda octavia (19 268)

Źródło: Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców

Sama corolla została pierwszym modelem od 2004 r., którego liczba rejestracji zbliżyła się do 30 tys. sztuk. We wspomnianym 2004 r. bezapelacyjnym królem polskich salonów samochodowych był fiat panda, który zarejestrowany został 31 074 razy, co przełożyło się na 9,8 proc. udziałów w rynku.

Panda swoją popularność zawdzięczała przede wszystkim dostępności. Jako że od 2003 r. produkowano ją w tyskiej fabryce Fiata, była dla Polaków na wyciągnięcie ręki, czego nie dało się powiedzieć o innych markach.

Przed corollą najpopularniejsze modele mogły pochwalić się udziałami oscylującymi wokół 4 proc.

Dominacja wszystkich toyot w 2024 r. była jednak znacznie wyraźniejsza niż fiatów w 2004 r. Włoski koncern mógł pochwalić się wówczas 53 214 zarejestrowanych nowych egzemplarzy, co dało 16,7 proc. udziałów w rynku. W 2024 r. Fiata próżno było szukać wśród dwudziestu najpopularniejszych marek nad Wisłą, a ledwie pięć lat temu jeden z włoskich modeli – tipo – zanotował blisko 10 tys. zarejestrowanych egzemplarzy i był piątym najchętniej wybieranym autem osobowym przez polskich klientów indywidualnych.

Choć poszczególne modele produkowane przez toyotę (w szczególności yaris) plasowały się w czołówce rankingu popularności także w pierwszej dekadzie XXI w., to znaczący wzrost udziałów Toyoty w rynku nowych aut w Polsce to przede wszystkim ostatnie pięć lat, które powiązać można z przywróceniem na europejski rynek corolli w wersji hatchback, która zastąpiła model auris.

Jeszcze w 2019 r. Toyota była drugą najpopularniejszą marką i przegrywała ze Skodą, notując 11,3 proc. udziałów w rynku nowych aut. W ciągu pięciu lat wzrosły one o 8,7 pp.

Kia zaczęła tracić swój kawałek tortu

Nie wszystkie koncerny rodem z Azji mają powody do optymizmu. Po ostatnich latach z rosnącą liczbą rejestracji i udziałami w rynku, 2024 r. zakończył się spadkami dla południowokoreańskiej Kii, która była jedyną marką z czołowej dziesiątki, a zanotowała spadek sprzedaży. W 2024 r. do bazy CEPiK trafiło 33 350 aut wyprodukowanych przez Kię – o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej (dla porównania, cały rynek w tym czasie urósł o 16,1 proc.). Udział w rynku zmniejszył się z 7,6 do 6,05 proc.

Biorąc pod uwagę wspomnianą już perspektywę pięcioletnią, względem najlepszego dla branży 2019 r., udział Kii w rynku nowych aut w Polsce wzrósł o 0,76 pp. W przypadku Toyoty wzrost wyniósł 7,53 pp.

Fordy i ople są passe. Przynajmniej w salonach

Spadło za to zainteresowanie Polaków innymi najpopularniejszymi wówczas markami nowych aut. O 35 proc. mniej chętnych niż przed pięcioma laty znalazła Dacia, której duster był wówczas najchętniej wybieranym modelem przez polskich klientów indywidualnych, o 29 proc. mniej rejestracji zanotował Volkswagen a tak wyniki popularnych jeszcze w 2019 r. Forda i Opla zmniejszyły się odpowiednio o 53 i 69 proc.

Zupełnie odmiennie fordy i ople radzą sobie za to w komisach samochodowych.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
zenonn
Statystyka dla głupków. Kupuj bo inni kupują.
Corolla produkowana od mnóstwa aut to wiele różnych samochodów.
Niedawno był popularny model Auris, zmieniono mu nazwę na Corolla.
Jaką wspólną część ma pierwsza Corlolla, Golf z dzisiejszym modelem? Zadnej. Została tylko nazwa.
U innych, np KIA, PSA nazwy modeli się zmieniają,
Statystyka dla głupków. Kupuj bo inni kupują.
Corolla produkowana od mnóstwa aut to wiele różnych samochodów.
Niedawno był popularny model Auris, zmieniono mu nazwę na Corolla.
Jaką wspólną część ma pierwsza Corlolla, Golf z dzisiejszym modelem? Zadnej. Została tylko nazwa.
U innych, np KIA, PSA nazwy modeli się zmieniają, choć podwozie pojazdu jest identyczne.
helixo
Tu jest fajna ciekawostka Skoda Kodiaq na rynek chiński ok 67 tys zł na polski 170 :)
https://motofilm.pl/2025/01/chinska-cena-skody-kodiaq-dotyka-dna-mimo-ze-nie-ma-tam-silnika-1-5-tsi-minimalna-wersja-to-2-0/
dzyszla
Kia po drogach drakońskich podwyżek w ostatnich latach zbiera żniwo. Poza tym naprawianie usterek zagrażających bezpieczeństwu za pomocą mniejszego bezpiecznika również odstraszy co bardziej wnikliwych klientów.

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki