REKLAMA

Niezbędny surowiec z pierwszej takiej fabryki w Europie. UE chce odejść od uzależnienia od Chin

2024-09-04 14:44
publikacja
2024-09-04 14:44

Pierwszy zakład rafinacji litu powstaje w Niemczech w czasie, gdy nowe unijne prawo, obowiązujące od tego roku, ma ułatwić produkcję minerałów we wspólnocie i uniezależnić ją od dostaw z Chin.

Niezbędny surowiec z pierwszej takiej fabryki w Europie. UE chce odejść od uzależnienia od Chin
Niezbędny surowiec z pierwszej takiej fabryki w Europie. UE chce odejść od uzależnienia od Chin
fot. Michael Marais / / Unsplash

W Bitterfeld-Wolfen na północ od Lipska we wschodnich Niemczech jeszcze w tym roku ma zostać uruchomiona pierwsza w Europie fabryka rafinacji litu. Surowca niezbędnego w produkcji baterii zasilających przede wszystkim pojazdy elektryczne. Za nową instalacją stoi AMG Lithium, spółka zależna notowanego na giełdzie w Amsterdamie koncernu AMG Critical Materials, wycenianego na około 450 mln euro.

AMG Lithium będzie pierwszym dostawcą akumulatorów litowo-wodorotlenkowych z zakładem produkcyjnym na kontynencie europejskim. Początkowo fabryka AMG będzie zaopatrywana w lit z kopalni firmy w Brazylii, ale wkrótce surowiec może pochodzić z miejsc bliżej siedziby firmy.

Niedaleko granicy z Francją, australijska grupa Vulcan Energy rozpoczęła pod koniec ubiegłego roku pilotażowy program filtrowania litu z wód podziemnych. Przy granicy z Czechami, realizowany jest z kolei projekt, w którym zastosowano konwencjonalną metodę wydobywania rud litu z ziemi. W Serbii wkrótce ma zostać otwarta największa w Europie kopalni litu, której eksploatacją zajmie się koncern Rio Tinto. 

Otwarcie pierwszego zakładu rafinacji w Europie zbiega się z wdrożeniem przepisów uniezależniających dostawy krytycznych surowców z Chin. W imporcie do UE udział chińskich surowców w formie przetworzonej w latach 2016-2020 był szczególnie wysoki w przypadku ciężkich metali ziem rzadkich (100 proc.), magnezu (97 proc.), lekkich metali ziem rzadkich (85 proc.), germanu (83 proc.) i galu (69 proc.) - informuje Państwowy Instytut Ekonomiczny.

UE była też krytycznie uzależniona od dostaw chińskiego wolframu. Natomiast import skalenia, boraksu, boranów i antymonu był uzależniony od dostaw z Turcji, helu z Kanady, krzemu z Norwegii, fosforu z Kazachstanu oraz manganu z Gabonu i Zambii.

Unijne przepisy wprowadzone  11 kwietnia 2024 r. mają zapewnić bezpieczne i zrównoważone dostawy surowców krytycznych. Wyznaczają cele dywersyfikacji surowców krytycznych, zgodnie z którymi 10 proc. materiałów powinno być wydobywanych w UE, 40 proc. rafinowanych, a 15 proc. poddawanych recyklingowi.

Niestety obecnie przeznaczane na to fundusze unijne nie odpowiadają potrzebom. Jak mówi cytowana w materiale stacji DW ekspertka Alice Yu, tylko na osiągniecie do 2030 r. celów dotyczących samego litu wymagane są nakłady rzędu 500 mln euro. Obecne wsparcie UE dotyczące projektów związanych z dywersyfikacja dostaw wszystkich surowców krytycznych wynosi 2,5 mld euro, podaje DW.  

Pierwszy moduł rafinacyjny w niemieckiej fabryce będzie mógł produkować 20 000 ton wodorotlenku litu rocznie. „Wystarczy to na około pół miliona akumulatorów samochodowych, w zależności od ich rozmiaru” – powiedział Stefan Schere, cytowany przez media dyrektor AMG. Jego zdaniem z czasem będzie można powiększyć instalację i zwiększyć produkcję pięciokrotnie, do 100 000 ton, co wystarczyłoby na pokrycie do 20% popytu w Europie. Moduły 2 i 3 miałyby zacząć działać w latach 2025–2026, a 4 i 5 w latach 2027–2028, wynika z raportu koncernu AMG.

MKu

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (14)

dodaj komentarz
sterl
Fe jakie to szkodliwe dla środowiska?!!! co na to UE?
adam.1983
W UE to się nie będzie opłacać i zwiną się szybciej niż otworzyli, jak się doliczy różne unijne podatki i opłaty to będzie za drogo w porównaniu z chinami gdzie normy są mniej restrykcyjne
sterl
A bez dotacji nie opłaci się?, to co będzie jak ich zabraknie? i co ze środowiskiem ! przecież takie kopalnie niszczą środowisko kilka/kilkanaście razy bardziej niż węgiel kamienny czy brunatny...
salad77
same koncerny i korporacje z niewiadomo-skąd kładą brudne łapy na złożach gdziekolwiek je znajdą
od_redakcji
Unia to jak koń do morskiego oka
newcommer
Ta technologia jest już przestarzała. To Chiny i USA wyznaczają trendy.
Żyjemy w skansenie.
cydor
Niestety ale się mylisz. Nie taki skansen z nas. Poczytaj o firmie ASML bez której tak naprawdę nie ma półprzewodników ora AI.
sterl odpowiada cydor
Chiny już bez nich produkują chipy na tym samym poziomie..
endes
Do jakiegokolwiek istotnego uniezależnienia się od Azji droga jak stad na Marsa!… ile to procent w poszczególnych metalach?

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki