Pierwszy zakład rafinacji litu powstaje w Niemczech w czasie, gdy nowe unijne prawo, obowiązujące od tego roku, ma ułatwić produkcję minerałów we wspólnocie i uniezależnić ją od dostaw z Chin.


W Bitterfeld-Wolfen na północ od Lipska we wschodnich Niemczech jeszcze w tym roku ma zostać uruchomiona pierwsza w Europie fabryka rafinacji litu. Surowca niezbędnego w produkcji baterii zasilających przede wszystkim pojazdy elektryczne. Za nową instalacją stoi AMG Lithium, spółka zależna notowanego na giełdzie w Amsterdamie koncernu AMG Critical Materials, wycenianego na około 450 mln euro.
AMG Lithium będzie pierwszym dostawcą akumulatorów litowo-wodorotlenkowych z zakładem produkcyjnym na kontynencie europejskim. Początkowo fabryka AMG będzie zaopatrywana w lit z kopalni firmy w Brazylii, ale wkrótce surowiec może pochodzić z miejsc bliżej siedziby firmy.
Niedaleko granicy z Francją, australijska grupa Vulcan Energy rozpoczęła pod koniec ubiegłego roku pilotażowy program filtrowania litu z wód podziemnych. Przy granicy z Czechami, realizowany jest z kolei projekt, w którym zastosowano konwencjonalną metodę wydobywania rud litu z ziemi. W Serbii wkrótce ma zostać otwarta największa w Europie kopalni litu, której eksploatacją zajmie się koncern Rio Tinto.
Otwarcie pierwszego zakładu rafinacji w Europie zbiega się z wdrożeniem przepisów uniezależniających dostawy krytycznych surowców z Chin. W imporcie do UE udział chińskich surowców w formie przetworzonej w latach 2016-2020 był szczególnie wysoki w przypadku ciężkich metali ziem rzadkich (100 proc.), magnezu (97 proc.), lekkich metali ziem rzadkich (85 proc.), germanu (83 proc.) i galu (69 proc.) - informuje Państwowy Instytut Ekonomiczny.
UE była też krytycznie uzależniona od dostaw chińskiego wolframu. Natomiast import skalenia, boraksu, boranów i antymonu był uzależniony od dostaw z Turcji, helu z Kanady, krzemu z Norwegii, fosforu z Kazachstanu oraz manganu z Gabonu i Zambii.
Unijne przepisy wprowadzone 11 kwietnia 2024 r. mają zapewnić bezpieczne i zrównoważone dostawy surowców krytycznych. Wyznaczają cele dywersyfikacji surowców krytycznych, zgodnie z którymi 10 proc. materiałów powinno być wydobywanych w UE, 40 proc. rafinowanych, a 15 proc. poddawanych recyklingowi.
Niestety obecnie przeznaczane na to fundusze unijne nie odpowiadają potrzebom. Jak mówi cytowana w materiale stacji DW ekspertka Alice Yu, tylko na osiągniecie do 2030 r. celów dotyczących samego litu wymagane są nakłady rzędu 500 mln euro. Obecne wsparcie UE dotyczące projektów związanych z dywersyfikacja dostaw wszystkich surowców krytycznych wynosi 2,5 mld euro, podaje DW.
Pierwszy moduł rafinacyjny w niemieckiej fabryce będzie mógł produkować 20 000 ton wodorotlenku litu rocznie. „Wystarczy to na około pół miliona akumulatorów samochodowych, w zależności od ich rozmiaru” – powiedział Stefan Schere, cytowany przez media dyrektor AMG. Jego zdaniem z czasem będzie można powiększyć instalację i zwiększyć produkcję pięciokrotnie, do 100 000 ton, co wystarczyłoby na pokrycie do 20% popytu w Europie. Moduły 2 i 3 miałyby zacząć działać w latach 2025–2026, a 4 i 5 w latach 2027–2028, wynika z raportu koncernu AMG.
MKu
























































