REKLAMA

Newag pozywa hakerów odpowiedzialnych za wykrycie manipulacji w Impulsach

2024-07-04 14:45
publikacja
2024-07-04 14:45

Producent pociągów, firma Newag zdecydowała się wstąpić na drogę prawną i pozwać hakerów z grupy Dragon Sector. Byli oni odpowiedzialni za wykrycie nieprawidłowości w oprogramowaniu pociągów Impuls, które miały powodować problemy z ich serwisowaniem u innych podmiotów, niż sam Newag.

Newag pozywa hakerów odpowiedzialnych za wykrycie manipulacji w Impulsach
Newag pozywa hakerów odpowiedzialnych za wykrycie manipulacji w Impulsach
fot. Pawel Mazur / / Shutterstock

Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna" Newag wniósł pozew do Sądu Okręgowego w Warszawie, zarzucając członkom Dragon Sectora wielokrotne i rażące naruszenie majątkowych praw autorskich do oprogramowania swoich pociągów. Pozwany został także Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Lisim Ogonie (SPS). 

Przypominamy, że już na końcu 2023 roku pojawiały się informacje o tym, że Newag w swoich pociągach umieszcza oprogramowanie mające sabotować próby serwisowania ich w innych placówkach niż własne. Informacje wyszły właśnie od powyższej spółki SPS, która wygrała przetarg na serwisowanie pociągów Impuls i po licznych kłopotach zatrudniła specjalistów z grupy Dragon Sector.

Hakerzy po zbadaniu kodu odkryli liczne i kreatywne zabezpieczenia ukryte w oprogramowaniu, opierające się między innymi na lokalizacji pociągu, ilości przejechanych kilometrów, czy urządzenia prawdopodobnie umożliwiające zdalne zablokowanie pociągu. 

W lutym 2024 pojawiły się informacje na temat śledztwa prokuratury w siedzibie Newagu, mającego zbadać całą sprawę. Już wtedy spółka zapowiadała, że ma zamiar wejść na drogę prawną względem hakerów. Pełnomocnik Dragon Sector i SPS zapewniał już wówczas, że zostały zabezpieczone odpowiednio mocne dowody wskazujące na manipulację oprogramowaniem dokonywana przez Newag, które mogą być potwierdzone przez audytorską firmę Deloitte.

Tymczasem Paulina Matysiak, posłanka partii Razem informuje, że zgłosiła działania producenta pociągów do Komisji Infrastruktury, która powinna zbadać jego poczynania. 

Oprac.: MT

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (22)

dodaj komentarz
stain
Zastanawia mnie jedynie dlaczego Koleje Dolnośląskie nie skarżą Newagu za ewidentnie poniesione straty spowodowane przestojami pociągów. Czy dziwne milczenie KD ma jakieś drugie dno, któremu być może też powinna przyjrzeć się prokuratura?
formatc
Bo nie ma prawomocnego wyroku który by wskazywał na winę Newagu.
arzab odpowiada formatc
Czyli jak, jeżeli nie ma prawomocnego wyroku, to pociągi mogą stać bezkarnie ?
rzoockxz odpowiada formatc
Żeby był wyrok, najpierw trzeba wnieść sprawę.
bartek_kaboom
Newag zarzuca członkom Dragon Sectora wielokrotne i rażące naruszenie majątkowych praw autorskich do oprogramowania swoich pociągów.

A czy Ci hakerzy ukradli to oprogramowanie i sprzedawali innym producentom pociągów??? No nie, więc zarzut wyssany z palca.

Pamiętacie firmę Constar i ich odświeżane mięso. Też walczyli
Newag zarzuca członkom Dragon Sectora wielokrotne i rażące naruszenie majątkowych praw autorskich do oprogramowania swoich pociągów.

A czy Ci hakerzy ukradli to oprogramowanie i sprzedawali innym producentom pociągów??? No nie, więc zarzut wyssany z palca.

Pamiętacie firmę Constar i ich odświeżane mięso. Też walczyli do końca, strasząc pozwami, ostatecznie odpuścili sobie.

Newag w ogóle nie nauczył się na cudzych błędach, jak zarządzać sytuacją kryzysową.
rzoockxz odpowiada (usunięty)
Oni jednak ponadto zmodyfikowali to oprogramowanie, a to już niestety wykracza poza ten paragfar.
stain odpowiada rzoockxz
Nie wiem dokładnie czy zmodyfikowali - na pewno odkryli sekwencję czynności, które należało wykonać z poziomu pulpitu sterowniczego aby odblokować pociąg. Ale nawet jeśli zmodyfikowali to w ramach usunięcia błędu uniemożliwiającego prawowitemu właścicielowi korzystanie ze swojej własności. Gdyby przez jakiś błąd softu (nie mówię Nie wiem dokładnie czy zmodyfikowali - na pewno odkryli sekwencję czynności, które należało wykonać z poziomu pulpitu sterowniczego aby odblokować pociąg. Ale nawet jeśli zmodyfikowali to w ramach usunięcia błędu uniemożliwiającego prawowitemu właścicielowi korzystanie ze swojej własności. Gdyby przez jakiś błąd softu (nie mówię już nawet o celowym, oszukańczym działaniu) jakiś VW czy Ford stanął ci "w polu" to masz pełne prawo zrobić wszystko, aby go uruchomić - czyż nie?
rzoockxz odpowiada stain
Też uważam, że tak powinno być, ale nie jestem pewien, co na to prawo autorskie.
pimpek01 odpowiada rzoockxz
podobno NEWAG sprzedaje towar wolny od wad!
KD nie chce się reklamować towaru niezgodnego z zamawianą specyfikacją!
NEWAG powinen być podzielony jak kiedyś HP i rozpalcerowany na małe spółki konkurujące ze sobą.
samsza
prawa autorskie do licznych i kreatywnych zabezpieczeń ukrytych w oprogramowaniu, ok

a wolno wprowadzać na rynek produkt z takimi innowacjami ?

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki